וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לאחר גילוי הבולען: "לא שמענו משר התחבורה"

5.2.2015 / 11:03

ראש המועצה האזורית תמר, שבתחומה התגלה בולען בעומק שמונה מטרים, טוען כי לבעיה יש פתרון שיושם במקומות אחרים בעולם, אולם בארץ ללא ממהרים לנסותו. "כרגע אנחנו חיים באי ודאות"

צילום: המועצה האזורית תמר, עריכה: טל רזניק

שבוע לאחר שהתגלה בולען בעומק שמונה מטרים במועצה האזורית תמר, ראש המועצה, דב ליטבינוף, הביע את הקושי שבחוסר הוודאות אל מול סכנת הבולענים. לדבריו, משרד התחבורה לא עושה מספיק בנדון. "כרגע אנחנו חיים באי ודאות ולא נראה משהו באופק", אמר. "בניית גשר עם קלונסאות מספיק עמוקות באדמה יכולה לפתור את הבעיה, אלא שנכון לעכשיו לא שמענו משר התחבורה". הבולען התגלה במהלך עבודות להכשרת כביש גישה חדש, עקב סגירת קטע קצר מכביש 90 הסמוך לעין גדי, לאחר שהתגלתה בו שקיעה בת חמישה סנטימטרים.

סכנת הבולענים: קטע מכביש 90 נסגר לתנועה. מערכת וואלה! NEWS
"תופעה ידועה שהולכת וצוברת תאוצה". הבולען שנפער בכביש 90/מערכת וואלה! NEWS

"מדובר בתופעה ידועה שצוברת תאוצה במשך השנים. הבולענים כבר חצו את כביש 90 והם מתקדמים מערבה", הוסיף ליטבינוף. התופעה המסוכנת נגרמת עקב הירידה ההדרגתית של מפלס המים בים המלח ב-30 השנים האחרונות. בנקודות מסוימות שבהן מצויות שכבות מלח בתוך האדמה, ירידת המפלס גורמת לכך שמים מתוקים שמכסים את שכבות המלח מביאים להמסתן, וכך נפער הבולען.

עוד בוואלה! חדשות:
נמנע אסון: בולען נפער בכביש שנסגר ליד ים המלח
יולדת בת 29 מתה מתסחיף מי שפיר בירושלים; התינוק ניצל
התגלה היצור החי העתיק ביותר בעולם - בן 2 מיליארד שנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בולען בוןלענים ים המלח. מועצה אזואית תמר,
"אנחנו יודעים שזה יקרה, השאלה היא רק מתי"/מועצה אזואית תמר

רק בסוף חודש דצמבר התגלה בולען גדול בחניון חוף מינרל שהביא לקריסתו חלקים ממנו. לדברי התושבים, מדובר באירוע שקורה בממוצע פעם בשבוע – נתון לא מפתיע לאור העובדה שקיימים באזור כ-3,200 בולענים, והזרוע עוד נטויה. בשנת 2009 נתקל זוג מטיילים בבולען שנפער בשפך של נחל דרגה. הגבר הצליח למנוע את נפילת בת זוגתו, אך הוא עצמו נפל לבולען ולאחר חילוץ מסובך הוא פונה לבית החולים במצב קשה מאוד.

ניתאי, מיחידת חילוץ מגילות, סיפר על אותו חילוץ והדגיש כי היחידה נערכת כל הזמן לתרחישים דומים, לאור שכיחות התופעה. "אנחנו כל הזמן מתאמנים לאירועים כאלה. רכשנו השנה חצובה חדשה בדיוק בשביל בולענים כאלה ועברנו קורס ייעודי כדי להתמקצע בתחום. זה אזור מועד לפורענות ומטיילים יכולים ליפול לבולענים כאלו. אנחנו יודעים שזה יקרה, השאלה היא רק - מתי?".

דב ליטבינוף ראש המועצה האזורית תמר. ישראל מלובני,
"השימוש בכביש החלופי לא יכול להימשך זמן רב". ליטבינוף/ישראל מלובני

לדברי ליטבינוף, כבר בשנת 2005 נפרסו מתחת לכביש 90 יריעות גיאוטכניות מיוחדות שתפקידן למנוע את התמוטטות הכביש ובליעת הרכבים החולפים במקום. "מבחינתו, השיטה עבדה באופן יוצא מן הכלל. סגרנו את הכביש והסטנו את התנועה לכביש זמני. כאשר פתחנו את האספלט והגענו ליריעה גילנו בולען בעומק שמונה מטרים ובקוטר של שבעה מטרים. למזלנו, איש לא נפגע".

ליטבינוף הוסיף שנעשה באזור מיפוי של כל המקומות שיש בהם ריכוזי מלח גבוהים, בניסיון להיערך במידת האפשר לאירועים כאלו. בנוגע לכביש החלופי, ציין כי הוא מאוד מקווה ששר התחבורה ישראל כ"ץ "יידרש לנושא ויורה על פתרון מתאים". לדבריו, "השימוש בכביש החלופי לא יכול להימשך זמן רב וחייבים לתת מענה מתאים לציר 90, שמבחינת המשתמשים בו הוא האפשרות היחידה וכל תקלה בציר הזה סוגרת על האזור".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully