וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיבר שלא הכרת ומאמלל אותך

31.12.2014 / 8:12

סובלים מאבי גב? השרירים תפוסים? הראש מציק? יכול להיות שהמקור לכל הבעיות שלכם הוא איבר שמעולם לא שמעתם עליו. הכירו את הפאסיה שלכם

כאבי גב. ShutterStock
שוב הפאסיה מציקה לכם?/ShutterStock

כאבי גב וכאבי שרירים הם תופעה מוכרת, מוכרת מדי. כמעט כל מי שעובד בישיבה מול מחשב מרגיש את חגורת הכתפיים שלו נתפסת לאיטה, ומקרינה על הגב, על הראש ועל התחושה הכללית. בחלק מהמקרים הסיבה לכאבים הללו היא צרות בפאסיה (רקמה חיתולית או רקמת חיבור בעברית). גם אם מעולם לא שמעתם על הפאסיה, יש לה תפקיד משמעותי בתפקוד היומיומי שלכם, שכן מדובר במעטפת של כל השרירים והאיברים בגוף.

הגוף שלנו בנוי מאיברים שונים כאשר כל איבר עטוף במעטפת, מעין ניילון נצמד פנימי – זו הפאסיה (הוגים fasia). הפאסיה היא רקמה דקה בתוך רקמות חיבור הפרושות בכל הגוף. היא עוטפת את כל האיברים ועוברת ברציפות מהראש עד הרגליים ומהבטן עד הגב, רוחבית ואלכסונית. הפאסיה עוטפת, תומכת, מגינה ומחזקת את חלקי הגוף, והיא מהווה כ-30% ממסת השריר.

אדוה הרדוף, מנהלת מכון הפיזיותרפיה של כללית בפרדס חנה, מסבירה כי עד לפני כמה שנים התייחסו לפאסיה רק כאל מעטפת ולא בדקו את התפקוד שלה, אך בשנים האחרונות מחקרים רבים הראו כי לתפקוד המעטפת הזו יש השפעה עצומה על השרירים שלנו. "על הפאסיה יש נקודות שגורמות לשריר להתכווץ, וכאשר משחררים את הנקודות האלה, על ידי עיסוי לדוגמה, השריר מתפקד יותר טוב ופחות כואב", היא מסבירה.

הרדוף, אשר עברה קורס ייחודי שמתמקד בתפקוד הפאסיה בגוף, מבהירה כי מכיוון שהפאסיה היא מעטפת שנמשכת מאיבר לאיבר, כאב בכף הרגל עלול לגרום לכאבים בגב או בשרירים אחרים. לכן, אם נשחרר את הנקודה הכואבת ברגל, נוכל להרגיש הקלה גם בכאבי גב.

איך זה עובד?

טכניקת טיפול באמצעות הפאסיה פותחה על ידי פיזיותרפיסט איטלקי בשם לואיג'י סטקו, ובשנים האחרונות היא תופסת תאוצה. בשיטה הזו, המטפלים למעשה מזהים את המיקום הספציפי בפאסיה שגורם לתנועה מוגבלת או לכאב, ומשתמשים בעיסוי עמוק של הפאסיה במיקום ספציפי או בסדרת נקודות ספציפיות כדי לטפל בו.

אילוסטרציה. ShutterStock
עיסוי עמוק בפאסיה/ShutterStock

"פאסיה היא לא רק עטיפה, צריך להבין שהיא בעצם מעורבת בהכל מכל וכל, לא רק כמשהו עוטף אלא כמשהו חודר", מסבירה סיון נבות, פיזיותרפיסטית המתמחה ברצפת האגן. "כמו שבתפוז יש את הלבן שמתחת לקליפה, והלבן הזה חודר פנימה ומרכיב את הפלחים עצמם ואת שקיות המיץ של התפוז, ובסופו של דבר גם מחבר הכל ביחד – כך גם הפאסיה לא עוטפת רק את השריר, אלא גם עוטפת בתוך השריר קבוצות של סיבי שריר, וגם קצות עצבים".

נבות מציינת כי כל טיפול מגע ידני משפיע במידה כזו או אחרת על הפאסיה, אך החידוש בטיפול שפיתח סטקו הוא שהוא הפך את שיטת הטיפול הזו למשהו מאוד מסודר ומובנה. "הוא זיהה נקודות או צמתים אופייניים על פני הגוף, ובעצם מצא את ההקשרים בין נקודות שונות בגוף", היא מסבירה. במהלך טיפול בפאסיה, המטפל בודק באילו אזורים בגוף התנועה המוגבלת, ומשייך אותם למסלול הרלוונטי בפאסיה. לאחר האבחון, שכולל גם תשאול ארוך, המטפל מתחיל לטפל במסלול לפי כיוון התנועה הרלוונטי למטופל. בדרך כלל מדובר בטיפול ממוקד ולא ארוך טווח.

הפאסיה מושפעת גם מטראומות עבר

חשוב לציין כי בסוג טיפול כזה יש משמעות גדולה לטראומות עבר. "כל פציעה שהייתה ברקמה בכל שלב של החיים רלוונטית", מסבירה נבות, "יכול להיות שנקע בקרסול מלפני שנה גורם היום לכאבי ראש כי המתח מהשריר הרגל מושך את כל הנקודות הרלוונטיות בפאסיה. לכן הכלל הוא לטפל קודם כל בדבר הכי עתיק".

באופן דומה גם צלקות מניתוח קיסרי או מזכרות אחרות מהריונות ולידות יכולות להשפיע על בריאות האישה, גם כשהילד שלה כבר בגיל גן חובה. סביר כי האישה ואף הרופאים שלה לא ייקשרו כאבי ראש, גב או בטן לטראומות שהגוף עבר בלידה, אך נבות מבטיחה כי טיפול ממוקד פאסיה יכול לסייע לה להשאיר את הכאבים מאחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully