וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הצהרונים המסובסדים תשוב לפעול אחרי החגים

התכנית בוטלה בשל קיצוץ של חצי מיליארד ש"ח בתקציב משרד החינוך עקב "צוק איתן". גובה הסבסוד עדיין אינו ברור. "אני מבקשת שאת הקיצוץ בעקבות המבצע לא ישלמו נשים וילדים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התוכנית פעלה בהצלחה בשנים האחרונות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון סוער שהתקיים אתמול (שני) בוועדת החינוך בכנסת הודיע אריאל לוי, מנהל המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, כי תכנית הצהרונים המסובסדים של משרד החינוך שהייתה אמורה להיפתח עם תחילת שנת הלימודים הנוכחית, תשוב לפעול מיד לאחר החגים. התוכנית בוטלה לאור הקיצוץ התקציבי הדרמטי שהושת על משרד החינוך בתום מבצע "צוק איתן".

"זאת הייתה שגיאה לעצור את התכנית הזאת, הייתם צריכים להתחיל אותה עם פתיחת שנת הלימודים ורק לאחר מכן לדון בקיצוץ", תקף יו"ר ועדת החינוך בכנסת, עמרם מצנע, את נציגי משרד החינוך. עדיין לא ידוע מה יהיה גובה הסבסוד מצד משרד החינוך ובאיזו מתכונת יפעלו.

עוד בוואלה חדשות:
המורים זועמים: לא יקבלו העלאה במסגרת "אופק חדש"
בית המשפט: החרדיות ימשיכו ללמוד בבי"ס בבית שמש
מחקר: כך "נעלמים" מיליונים מתקציב משרד החינוך

ועדת חוץ וביטחון בכנסת, הבוקר, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
"זאת הייתה שגיאה לעצור את התכנית הזאת". עמרם מצנע/נועם מושקוביץ

תכנית צהרוני ציל"ה (צהרי יום להעשרה) הינה פועל יוצא של וועדת טרכטנברג ואחד מהישגיה הבולטים. מדובר בתכנית ממשלתית המפעילה ילדים בגילאי שלוש עד תשע בשעות אחר הצהריים בכדי לאפשר להוריהם לקחת חלק בשוק העבודה ולהקל עליהם את נטל התשלומים למסגרות פעילות אחר הצהריים. היא פועלת ביתר הצלחה בשנים האחרונות ביישובים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. התוכנית פועלת במימון משרד החינוך והרשויות המקומיות, ובהשתתפות סמלית של ההורים, כאשר ביישובים השייכים למדרג סוציואקונומי הנמוך ביותר, הצהרונים ניתנו כשירות להורים במימון ממשלתי ומוניציפלי מלא. עלות התכנית בשנה שעברה עמדה על 615 מיליון ש"ח.

עם סיום המבצע, הושת על משרד החינוך קיצוץ תקציבי בגובה של כחצי מיליארד שקלים. מדובר בקיצוץ הגדול ביותר בהשוואה לזה שנכפה על יתר המשרדים הממשלתיים. אי פתיחת התכנית ופגעה באופן ישיר בשכבות החלשות, לרבות המגזרים הערביים והחרדיים, בהן יש הרבה משפחות מרובות ילדים. כמו כן, הידיעה על סגירת הצהרונים הביאה הורים רבים לוותר על מקומות עבודה. "זוהי טרגדיה בשבילנו" אמרה בדיון, סאמה, סבתא למשפחה מרובת ילדים מהמגזר הערבי. "דווקא כשהנשים שלנו התחילו לעבוד, הפסיקו לנו את התוכנית. כל מה שאנחנו לימדנו את הבנות שלנו במשך שנים יורד לטמיון, אתם סוגרים לנו את הברז".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול בדיון במחוזי ירושלים, דצמבר 2013. צלם: עטא עוויסאת, מערכת וואלה! NEWS
הביטול פגע באמהות העובדות. משה אבוטבול/מערכת וואלה! NEWS, צלם: עטא עוויסאת

ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, ייצג את הרשויות החרדיות בדיון ושפך אור על מצוקות נוספות שנגרמות כתוצאה מאי פתיחת התכנית באותן רשויות. "הבעיה כאן מפריעה לנו מכמה היבטים" הוא אמר, והוסיף כי "בנושא האימהות העובדות, הקמנו מטות תעסוקה המעודדים נשים לצאת לעבוד וכעת אנחנו מוצאים עצמנו מול אותן אימהות שנאלצות לסיים מוקדם או להפסיק את העבודה וזה דבר מאוד חמור". אבוטבול קרא למצוא מקורות אחרים לקיצוץ והדגיש כי התוכנית "תורמת למדינה, לרשויות ולילדים".

"ההישג הגדול ביותר של המחאה החברתית נעלם"

גם בעלי הצהרונים השתתפו בדיון הסוער. "נתנו מענה ל-6,500 ילדים. העסקנו קרוב ל-500 עובדות והמענה ניתן לכל המגזרים. ב-27 באוגוסט התבשרנו על יירוט הפרויקט לאחר שכבר ערכנו הכנות", סיפרה חני בן זמורה, אם חד הורית ובעלת עסק לצהרונים. "העובדות נפגעו, ההורים שזקוקים לסיוע שלנו נפגעו". המעסיקים נתקלו בבעיה חוקית לאור העובדה שלא היה באפשרותם לפטר חלק מהעובדות שכבר גויסו לפרויקט. "חלק מהעובדות אי אפשר לפטר מבחינה חוקית – נשים בהריון, נשים שחוזרות מחופשת לידה, פגיעה בזכיינים שהשקיעו ביישום הפרויקט הזה. אני מקווה שהממשלה לא מצהירה שיציאת נשים לעבודה היא בגדר סיסמא פופוליסטית. אנחנו נהווה אחר כך נטל על המדינה. אני מבקשת שאת הקיצוץ בעקבות המבצע האחרון לא ישלמו נשים וילדים".

בדיון נכחו גם הורים מהמגזר החרדי, שדיברו לא רק על ביטול התכנית אלא גם על הפעילות עצמה, הנעשית, לדבריהם, בתנאים ירודים. "אנחנו רוצים פתרונות אחרים", אמרה תהילה ליכטנשטיין, אם חרדית. "הפתרונות הללו לא ראויים לילדים וצהרון פרטי זאת לא אופציה. תזונה, מרחב, חוסר הכשרה למורים, מקום לא ראוי מבחינת המתקנים. אני לא יכולה ללכת לעבודה כשהילדה שלי במקום מסוכן".

נציגי משרד האוצר שנכחו בדיון טענו כי ההחלטה של משרד החינוך לקצץ דווקא בתקציב הצהרונים ולפגוע בשכבות החלשות היא החלטה של משרד החינוך בלבד וכי הם לא התערבו בשיקוליו. "יש פה תחושה של ליקוי מאורות שלא ברור איפה הוא מתרחש", אמר חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) שנכח בדיון. "הרי הייתה הסכמה מאוד רחבה על הצהרונים. כולם בירכו על ההחלטה הזאת. וכעת, כגנבים בלילה, ברגע האחרון, ההישג הגדול ביותר של המחאה החברתית נעלם". לדבריו הצטרף חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), שנכח בדיון ואמר כי "זה הסעיף היחיד שקוצץ. זוהי פוליטיקה".

לפני כשבועיים נחשף בוואלה! חדשות כי לצד הכרזת משרד החינוך על הקיצוץ בתקציבי תכנית הצהרונים הקיימת, יתחילו בקרוב לעמול במשרד על תכנית צהרונים חדשה שתשפר את תנאי העובדים, ובכך תגייס עובדים מקצועיים יותר. בנוסף, התכנית החדשה תכלול פעילות חינוכית, בניגוד לכפי שהיה עד כה, אז סיפקה מסגרת הצהרונים "בייביסיטר" לילדים ותו לא. "לא יכול להיות שבגלל ששר לא אוהב איזו תכנית או סוג של אוכלוסיות שהוא לא אוהב במיוחד – ערבים וחרדים יסבלו", אמר בדיון ח"כ אייכלר. "אם רוצים לעשות תכנית סבירה יותר וטובה יותר אז לא מפסיקים קודם את הכל. לא משאירים ילדים ברחוב, זה אנטי חינוך".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully