וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער על ביטול חוק ההסתננות: "להגביל סמכויות בג"ץ"

23.9.2014 / 0:06

שר הפנים, שיזם את התיקון לחוק שנפסל על ידי שופטי בג"ץ, תקף את ההחלטה וכינה אותה "שגויה". השר בנט: "חיי תושבי דרום תל אביב - הפקר". ח"כ חנין: "גם מבקשי מקלט הם בני אדם"

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

שרים וחברי כנסת מכל קצות הקשת הפוליטית התייחסו אמש (שני) להחלטת בג"ץ לפסול את התיקון לחוק למניעת הסתננות שקבע כי כל אדם שיסתנן לישראל שלא כדין יישלח למעצר של שנה - ללא משפט. יוזם החוק, שר הפנים, גדעון סער, זעם על הפסיקה וכינה אותה "שגויה". לדבריו, היא "מותירה את ישראל ללא כלים להתמודד עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית. יש לבחון תיקון חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו באופן שיגביל התערבות בג"ץ בחקיקה של הכנסת שנועדה להתמודד עם ההסתננות והמסתננים לישראל".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, טען כי "הניתוק של ההחלטה מהמציאות בשטח הוא הפקרת חייהם של תושבי דרום תל אביב. לדבריו, "בימים של מצוקה ביטחונית וכלכלית, בג"ץ שיגר הזמנה פתוחה לעשרות אלפי מסתננים לבוא לישראל - כל המסתנן זוכה. עלינו לכבד את שלטון החוק, אולם בג"ץ מגלה עודף אקטיביזם ולמעשה נוטל סמכויות מהממשלה, שנושאת באחריות עליונה לביטחון וטובת ישראל".

בג"ץ קבע: אסור לכלוא מבקשי מקלט לשנה - ללא משפט

גדעון סער בהתכנסות של הוועדה לבחירת שופטים. יולי 2013. יואב דודקביץ'
"להגביל התערבות בג"ץ". סער/יואב דודקביץ'

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ זאב אלקין (הליכוד), הבהיר כי "בהחלטה השערורייתית היום העדיף בג"ץ את טובתם של מסתננים לא חוקיים על פני ביטחונם של מאות אלפי אזרחים שומרי חוק בישראל. מערכת המשפט אינה יכולה להחליף את הכנסת ואת הממשלה כדי להגן על מפרי חוק ולפגוע באופי היהודי של מדינת ישראל ובביטחון של תושביה". לדבריו "הגיע הזמן שהכנסת תזכיר שהריבון במדינת ישראל זה העם ששלח את נציגיו לכנסת כדי לקבוע מדיניות שתעצב את החיים של כולנו. אין מנוס אלא לקבוע פעם אחת ולתמיד בחוק יסוד: החקיקה את כללי המשחק בין הכנסת לבית המשפט העליון, ולאפשר לכנסת, כפי שקיים בהרבה מדינות מערביות, לגבור בחקיקה ברוב מיוחד על פסילת חוק על ידי בית משפט".

מוקדם יותר, בג"ץ בהרכב של תשעה שופטים פסל את שני סעיפיו של התיקון לחוק למניעת הסתננות שנכנס לתוקפו בחודש ינואר האחרון. הראשון, קבע כי כל אדם שיסתנן לישראל שלא כדין יישלח למעצר של שנה - ללא משפט. הסעיף השני קבע כי מבקשי המקלט השוהים בערים יישלחו לתקופה בלתי מוגבלת למתקן "חולות". השופטים החליטו כי מתקן הכליאה ייסגר תוך 90 יום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ועידת מפלגה של הבית היהודי, אוניברסיטת תל אביב. ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
"החלטה מנותקת מהמציאות בשטח". בנט/ראובן קסטרו

חברי כנסת רבים מהשמאל בירכו על פסיקת השופטים. ראשת מרצ, זהבה גלאון, אמרה כי על ידי התיקון לחוק "שוב מוכיח בג"ץ שהוא שומר הסף האחרון ומגן לא רק על שלטון החוק, אלא, גם על דמותה המוסרית והערכית של מדינת ישראל". לדבריה, "פסק הדין הוא הוקעה חד-משמעית של היחס הבלתי אנושי של המדינה כלפי מבקשי המקלט. יש לקוות שהפעם לא ייעשו ניסיונות נפסדים מצד הכנסת לעקוף את פסיקת בג"ץ ויכבדו אותה וינהגו על פי האמנות הבינלאומיות המחייבות שלא להתעמר במבקשי מקלט".

יו"ר ועדת העובדים הזרים בכנסת, ח"כ מיכל רוזין (מרצ), אמרה כי "ההחלטה החשובה שהתקבלה היום היא אי של שפיות ותמרור אזהרה לממשלה נגד הפרת זכויות האדם שבהן נקטה בשנים האחרונות". לטענתה, "הממשלה לא הפנימה את החלטת בג"ץ האחרונה ועשתה ממנה חוכא ואטלולא. היום, בית המשפט מעמיד את הממשלה במקומה וקובע כי החוק למניעת הסתננות אינו חוקתי".

עוד הוסיפה רוזין, כי "ברוח ימי התשובה, הגיע הזמן שגם ממשלת ישראל תערוך חשבון נפש אמיתי על יחסה למבקשי המקלט שכל חטאם הוא שביקשו לעצמם חיים טובים יותר".

"כליאה אינה מדיניות"

ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי "בג"ץ קבע היום שגם מבקשי מקלט הם בני אדם". לדבריו, "גם 'כלא פתוח' הוא כלא. כליאה איננה מדיניות. עכשיו הזמן למדיניות שדרשנו כל הזמן: מנגנון לבחינת בקשות המקלט, פיזור מבקשי המקלט בארץ ומתן אפשרות לעבוד ולקבל שירותי בריאות, רווחה וחינוך כל עוד הם לא יכולים לחזור לארצות מהן ברחו". חנין לא שכח להתייחס לשכונות בדרום תל אביב, בהן מרוכזים מבקשי מקלט רבים, ואמר כי יש לעשות במקביל לכל אלה "שיקום דחוף ואמתי של השכונות המוחלשות בהן רוכזו עד עכשיו".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 20:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully