וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהתחרדות גילה: "בונים את בית שמש בירושלים"

22.9.2014 / 17:35

תושבי השכונה וגורמים בכירים בעיריית ירושלים מאשימים את שר השיכון בהנהגת מדיניות שמאפשרת לחרדים לרכוש דירות במחירים מוזלים, ועל ידי כך לשנות את צביונה. השר אריאל: "טענות מגוחכות"

שכונת גילה בירושלים. רויטרס
פערים משמעותיים במחירי הדירות. שכונת גילה בירושלים/רויטרס

אחרי הקרב על צביונה של בית שמש, חזית מאבק חדשה בין חילונים לבין חרדים תיפתח בירושלים? מנהל מקרקעי ישראל פרסם לאחרונה מכרזים לבניית 708 יחידות דיור חדשות בשכונת גילה בעיר. עד כה, 381 יחידות (54% מכלל ההיצע) נרכשו על ידי עמותות חרדיות, שכבר הצהירו על כך שבכוונתם לבנות במקום "קרייה חרדית", וההערכה היא ששיווק היחידות כולו יתמקד בציבור החרדי. עדות לכך ניתן לשאוב מהפערים בין מחירי המטרה של הדירות בפרויקט החדש לבין המחירים בפרויקטים בשאר חלקי השכונה. שוויה של דירה בפרויקט החדש הוא כמחצית משווי דירה ביתר השכונה, דבר שקורץ במיוחד לציבור החרדי. כך למשל, מחירה של דירת שלושה חדרים עומד על סכום שנע בין 770 ל-820 אלף שקל (כולל מע"מ), וזאת לעומת דירת שלושה חדרים באזורים אחרים בשכונה, שמחירה עומד על סכום שנע בין 1.3 ל-1.4 מיליון שקל (כולל מע"מ).

החשש בקרב תושבי השכונה, אחת הגדולות בירושלים בעלת צביון פלורליסטי מובהק, הוא כי מדובר בצעד ראשון לקראת השתלטות של החרדים עליה. נציגי התושבים, כמו גם גורמים בעיריית ירושלים, טוענים כי מדובר במדיניות מובהקת שמונהגת על ידי לא אחר מאשר שר השיכון. "אורי אריאל בונה את בית שמש בירושלים", תקפו גורמים בכירים בעירייה. "המדיניות של העירייה היא לא ליצור חיכוכים מגזריים מיותרים כאלה כמו בגילה, אלא לבנות לחרדים בשכונות החרדיות ולשמור על אופי השכונות הקיימות. העירייה התנגדה בחריפות לאופן התנהלות הדברים והם נעשו שלא על דעתו של ראש העיר".

עוד בוואלה! חדשות:
"מוחמד" הושמט מרשימת השמות הנפוצים: "גזענות מקוממת"
כפייה חרדית בלונדון: הוסרו שלטים שקראו להדרת נשים
דוח: עניי ישראל מוותרים על מוצרי מזון בסיסיים

חבר הכנסת אורי אריאל ,מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס נותן ליו''ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין את הדו"ח על השריפה בכרמל, יוני 23012. מגד גוזני
"טענות מגוחכות". השר אורי אריאל/מגד גוזני

"גילה לא תהיה בית שמש", הבהיר עופר איובי, יו"ר המנהל הקהילתי בגילה. "אני לא נגד חרדים או דתיים כסיסמה, אני נגד השתלטות של קבוצות צבועות ואינטרסנטיות, שרוצות להשליט את אורח חייהם על אנשים אחרים. גילה היא שכונה פלורליסטית, יש לנו דתיים וחילוניים, ימנים ושמאלניים אך אין רחובות שלמים בעלי צביון כזה או אחר. היום זה גילה ומחר זו שכונה אחרת. חלק מתפקידו של מנהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון הוא להציע לכל עם ישראל אפשרות לרכוש דירות ולא לתת לעמותת קיצוניות לצבוע רחובות שלמים בצבע אחד בלבד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"החרדים מנסים לחרחר ריב ומדון"

איובי הדגיש כי בכוונתו "להגיש פסילה של המכרז לבית משפט. ישנן בעיות טכניות רבות שמצריכות לפסול אותו. איך יכול להיות שמציעים מחירים נמוכים כאלה לדירות? אני רוצה להבין איך זה שהציבור הרחב לא יכול להגיע לדירות במחירים כאלה ואיך עמותות כאלו יכולות להגיע למחירים כאלה? או שמרימים את האנשים או שמישהו מבחוץ תומך כספית. למה זוגות צעירים שמשרתים בצבא ותורמים למדינה לא מסוגלים לרכוש דירה וחרדים כן?".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב, אמר כי "החדירה המאורגנת של ארגונים חרדיים לשכונות החילוניות האחרונות שנותרו בירושלים אינה יכולה להיחשב אלא כתוקפנות וניסיונות לחרחר ריב ומדון. זאת, בעוד הם נלחמים נגד כל ניסיון של חילונים לגור סמוך אליהם". לדברי רגב, "לא צריך להיות נביא כדי לדעת שהמשמעות של בניית המתחמים החרדיים בגילה היא אינספור מאבקי דת ומלחמות שכנים. תוך שנים ספורות גילה תהפוך לסמל חדש של מאבק בין חילונים לבין חרדים".

ניר ברקת מסייר בעיר דוד. יואב דודקביץ'
"המדיניות של העירייה היא לא ליצור חיכוכים מגזריים מיותרים". ראש העיר ניר ברקת/יואב דודקביץ'

מיכאל מלכיאלי, חבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטעם ש"ס טען כי "צריכים לקבל את הכרעת מנהל מקרקעי ישראל גם כשהדבר לא מוצא חן בעייני חלק מאנשים. כנציג ציבור אני שולל על הסף את הדרישה הבלתי מתקבלת על הדעת לבטל את זכיית העמותות החרדיות במכרז הענק בשכונת גילה שבוצע על פי החוק. מה גם שעמותות חילוניות גם התמודדו במכרז המדובר".

מלשכת שר הבינוי והשיכון נמסר כי "מדובר בטענות מגוחכות. המכרזים בירושלים פתוחים לציבור הרחב ללא שום הטיה לטובת מגזר זה או אחר. מדובר במכרז חוזר ששווק בפעם השלישית, ועל כן עולה השאלה מדוע כל אותם גורמים לא ניגשו לזכות במכרז במהלך הפעמיים הקודמות שנכשלו. השר אריאל פועל במרץ להגדלת היצע הדיור בעיר לכלל האוכלוסייה וימשיך לעשות כך גם בעתיד".

גורם במשרד הגדיר את הטענות מצד הגורמים בעירייה "חוצפה". לטענתו, "היה עדיף שאותם גורמים עלומים בעירייה יסייעו לשר להוסיף יחידות דיור בעיר במקום לשים כך העת רגליים ולאחר מכן לרוץ לתקשורת בבכי".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully