וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: עניי ישראל מוותרים על מוצרי מזון בסיסיים

מחקר של מרכז טאוב מעלה נתונים מדאיגים, שלפיהם לאדם מהעשירון התחתון חסרים 192 שקל בחודש לרכישת מזון הכרחי. "ההוצאה על ירקות, פירות ומוצרי חלב דומה לדפוס של מותרות"

קשיש מחטט בפח אשפה. רותם דרוב
קשיש מחטט בפח אשפה/רותם דרוב

192 שקלים בחודש - זהו הסכום המפריד בין אנשי העשירון התחתון לבין היכולת לרכוש מזון הכרחי, כך עולה מדוח חדש של מרכז טאוב, מרכז לחקר המדיניות החברתית בישראל, שהתפרסם הבוקר (שני), ערב ראש השנה תשע"ה. על פי הדוח, שבדק על אלו צרכים בסיסיים משפחות בעלות הכנסה נמוכה נאלצות לוותר ומה הסכום הדרוש למשק בית על מנת לחיות בביטחון תזונתי, מאה שקלים חסרים לאנשי העשירון השני לצורך קיום בסיסי. אלו מתקשים לרכוש בשר ועוף ונאלצים לוותר על רכישת חלב ומוצריו, פירות וירקות.

המחקר, שערכו פרופ' דב צ'רניחובסקי ואיתן רגב, מצא כי ההוצאה הממוצעת על מזון לנפש בישראל היא כ-700 שקלים בחודש, סכום המהווה 17% מהכנסות משק הבית ו-21% מהוצאות משק הבית. ההוצאה על ירקות ופירות היא הגבוהה ביותר - 18% מכלל הוצאות המזון - ואחריה ההוצאה על בשר ועופות - 16% מההוצאות.

עוד עולה מהמחקר כי סעיפי ההוצאה שנמצאו הכרחיים ביותר למשקי בית ישראליים הם בשר ועופות, לחם ומוצריו ושמנים צמחיים. לפיכך, ככל שההכנסה לנפש נמוכה יותר, תהיה נטייה גדולה יותר לוותר על מוצרי חלב, על דגים וכל ירקות מבין המזונות הבסיסיים, ולשמר את צריכת הבשר והעופות, הלחם ומוצריו, והשמנים הצמחיים.

עוד על העוני בישראל:
סקר: רוב הישראלים סבורים שיתקשו לשרוד כלכלית
דוח ועדת העוני: להגדיל את קצבת הבטחת ההכנסה
דוח המבקר: ל-900 אלף אזרחים אין כסף לאוכל

גבינת קוטג'. עומר מירון
מוצרי חלב - מותרות?/עומר מירון

צ'רניחובסקי ורגב הסיקו שמתוך 700 השקלים המוצאים בממוצע על מזון, כ-660 שקלים נחשבים "הוצאה נורמטיבית", כלומר הוצאה המספקת את צורכי משק הבית אך אינה בגדר מותרות. הדוח מעלה כי ההוצאה החודשית של העשירון השני על מזון נמוכה ב-99 שקלים לנפש מההוצאה הנורמטיבית, ושל העשירון התחתון נמוכה ממנו ב-192 שקלים לנפש.

המחקר בחן מהי ההוצאה הנורמטיבית על קבוצות מזון שונות, ומצא כי ההוצאה הנורמטיבית הגבוהה ביותר היא זו על פירות וירקות - 137 שקלים, אחריה בשר ועופות - 110 שקלים ובמקום השלישי חלב, מוצריו וביצים - 101 שקלים. במחקר נמצא כי משקי בית המשתייכים לעשירון התחתון מתקשים לרכוש בשר ועופות, והוצאתם על סעיף זה נמוכה בכ-25% מההוצאה הנורמטיבית. יתרה מזאת, העשירון השני ויתר על 22% מההוצאה הנורמטיבית על חלב ומוצריו ועל ביצים בכל חודש, והעשירון התחתון ויתר על 29%. ויתור ניכר אף יותר היה בהוצאה על פירות וירקות, שבה חסרו לעשירון השני 25 שקלים - 18% מההוצאה הנורמטיבית, ולעשירון התחתון 48 שקלים - 35%.

"דפוסי סך ההוצאה על מזון של משקי בית בישראל ביחס להכנסה מציירים תמונה שאינה מפתיעה. נטל ההוצאה גבוה יותר ככל שרמת ההכנסה לנפש של משק הבית נמוכה יותר. עם זאת, מפתיעים וחשובים הם השינויים בהתפלגות הרכב ההוצאה", הסביר פרופ' צ'רניחובסקי. "ההוצאה על ירקות ופירות, וגם על מוצרי חלב במידת מה, מגלים דפוסי הוצאה דומים לשל מוצרי מותרות, ולפיכך, עם ירידת ההכנסות לא רק עלול להיווצר מחסור במזון, אלא גם איכות התזונה נפגעת".

רגב הוסיף ואמר: "על קובעי המדיניות לגבש מדיניות שתקל את המצוקה של משקי בית שידם אינה משגת ושצריכת המזון שלהם נמוכה מרמת הצריכה הנורמטיבית, בפרט בפירות ובירקות".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully