וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע "צוק איתן": סנקציות על סטודנטים משתמטים

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה חוק שימנע קבלת מלגות מכל סוג שהוא לסטודנטים שלא קיבלו פטור משירות כחוק. "חיילים מחרפים נפשם בחזית, בזמן שאנחנו מממנים אוכלוסייה משתמטת"

צילום: רויטרס, שי מכלוף, ניב אהרונסון, ערן גילווארג, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

על רקע מבצע "צוק איתן", אישרה הכנסת אתמול (שני) סנקציות קולקטיביות על סטודנטים שהשתמטו או ערקו משירותם הצבאי. החוק, ביוזמתו של חברת הכנסת יוני שטבון (הבית היהודי), אושר ברוב של 28 חברי כנסת שהצביעו בעדו לעומת שבעה שהתנגדו. משמעותו היא שכ-5,000 סטודנטים לא יזכו לסבסוד ממשלתי במהלך לימודיהם האקדמאיים, כמו מלגות פר"ח, מלגות משרד החינוך, סיוע כספי לדוקטורנטים ומלגות מחקר.

במצב שהונהג עד היום, שורת מלגות בהיקף של סבסוד חלקי עד מלא של שכר הלימוד במוסדות אקדמאיים המתוקצבים מקופת המדינה, הוענקו לכל סטודנט אשר עומד בתנאים לקבלתן. לפי נתוני אגף כוח האדם של צה"ל, אשר הוצגו אתמול במליאת הכנסת, עולה כי נכון להיום, כ-3,000 בני אדם השתמטו משירותם הצבאי ועוד כ-2,000 ערקו ממנו, משמע לא התייצבו לשירות למעלה מ-21 ימים. במושג "משתמטים", אין מתכוונת הצעת החוק לאזרחים שקיבלו פטור חוקי משירות ביטחון על רקע נפשי, דתי או בריאותי.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד
קצין בכיר: "על הדרג המדיני להחליט - נכנסים או יוצאים"
למרות הביקורת בירושלים: ארה"ב מתייצבת לצד ישראל
"מתנדב שכולו לב", "שטותניק" ו"המלך של המשפחה"

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
הכוונה הראשונית בהצעת החוק הייתה שלילת תקצוב שכר הלימוד, אך בשל התערבות המל"ג היא שונתה/ניב אהרונסון

כוונתם הראשונית של התומכים בהצעת החוק, הייתה לשלול לחלוטין את תקצוב שכר הלימוד האוניברסיטאי למשתמטים ולעריקים משירות צבאי. עם זאת, המועצה להשכלה גבוהה התערבה בשלב זה ודרשה לשנות את ההצעה, מחשש שבעקבות שלילת התקצוב, תיאלץ המדינה להתערב במערך התקציב של ההשכלה הגבוהה בארץ ולשנותו. אי לכך, הנוסח הסופי הפך לענישה באמצעות שלילת זכאות למלגות קיום ולמלגות לימוד.

החוק אושר בקריאה ראשונה, וכעת יועבר חזרה לוועדת הכספים ולאחר מכן לקריאה שניה ושלישית. חבר הכנסת שטבון ותומכיו מסרו כי הם עושים מאמצים עילאיים על מנת לקדם את החוק לקריאה שניה ושלישית עוד השבוע, לפני יציאת הכנסת לפגרת קיץ, כדי שיוחל כבר בשנת הלימודים הקרובה. זאת, בשל "תחושת סולידריות עם חיילי הסדיר והמילואים שנקראו למבצע 'צוק איתן'". להצעת החוק הצטרפו חברי הכנסת ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), עפר שלח (יש עתיד), יריב לוין (הליכוד), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יעקב מרגי (ש"ס) וכן איתן כבל ועמר בר לב (עבודה).

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"משתמטים לא יקבלו פרס מהמדינה"

"לא אחת אנו עדים לתופעה מדאיגה בחברה הישראלית שלצערנו מתפשטת כאש בשדה קוצים - תופעת ההשתמטות מחובת שירות סדיר בצה"ל", נכתב בהסבר להצעת החוק. "הכוונה היא לצעירים ולצעירות אשר בבחינת משתמטים מצה"ל, קרי: הם אינם פטורים כחוק משירות סדיר ולא סיימו שירות סדיר כחוק. מפליאים ומגדילים לעשות אותם משתמטים המפנים גבם למדינה ולחובתם לעם ולאזרחי המדינה בה הם חיים, ומנצלים פרק זמן זה להתקדם וללמוד במוסדות להשכלה גבוהה".

כמו כן, התייחס ההסבר לעיתוי ההצבעה, בעת מבצע "צוק איתן". "בזמן שמאות מחבריהם של אותם סטודנטים משתמטים משרתים בצה"ל ואף מקריבים חייהם למען המדינה ותושביה, הם מתקדמים, נהנים, לומדים ומתוקצבים מכספי המדינה המועברים למוסד האקדמי בו הם לומדים".

חיילים חוזרים מתוך עזה. רויטרס
חיילי צה"ל בצאתם מעזה/רויטרס

"מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם המועצה להשכלה גבוהה ועם משרד הביטחון מתוך הבנה ערכית ומדינית, כי לא הגיוני שאדם שמשתמט מחובותיו ימשיך בחייו ויתקדם באוניברסיטה במימון הממשלה. יש לנו חובה מוסרית לעצור את הפארסה הזאת", אמר חבר הכנסת שטבון. "אי אפשר להתעלם מהמצב הנוכחי, שבו חיילים מחרפים נפשם בחזית בזמן שאנחנו מממנים אוכלוסייה משתמטת. לא יעלה על הדעת שמשתמטים יקבלו פרס מהמדינה".

הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) מסרה כי במידה שהצעת החוק תעבור בקריאה שלישית, היא תפעל ליישומה.

סטודנטים למשפטים יוכלו להתמחות גם ללא סיום לימודיהם

עקב המצב הביטחוני אישרה המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לסטודנטים למשפטים הנמצאים בסמסטר האחרון ללימודיהם, להירשם להתמחות מהאחד בספטמבר, גם אם לא סיימו את חובותיהם לתואר. זאת, בתנאי שישלימו את חובותיהם לאוניברסיטה עד ל-30 בנובמבר השנה.

ההחלטה התקבלה בעקבות פניות של סטודנטים, שלפיהן נבצר מהם לגשת לבחינות או להגיש עבודות גמר בשל המבצע ובשל גיוס המילואים הרחב, מה שגרם להם לא לעמוד בתנאי הכשירות להתחלת התמחותם.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

בהכנת הידיעה השתתפה גלי גינת

כוח צה"ל בגבול הרצועה. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס
חיילים בגבול הרצועה בזמן חדירת מחבלים לנחל עוז 28 ביולי 2014. רויטרס
חיילים במהלך אירוע ניסיון החדירה לקיבוץ נחל עוז, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully