וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: כך קומנדו כפיר יפשוט על יעד חיזבאללה

5.4.2014 / 19:07

מיטב מפקדי המחלקות של החטיבה השתתפו בקורס קומנדו ייחודי, שנועד להכשיר את דור המפקדים הבא של החטיבה ללחימה בלבנון. תיעוד מיוחד של תרגיל הפשיטה המסכם של הקצינים

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, עריכה: מיכאל ברגמן

רגע נחיתת מסוק היסעור בכפר השיעי של חיזבאללה בדרום לבנון הוא קריטי. המסוק ועליו הלוחמים היה חשוף לירי טילי נ"ט, צלפים או מרגמות. הטייס צריך היה לשהות זמן קצר ככל הניתן על הקרקע, בזמן שלוחמי חטיפת כפיר יצאו החוצה ונפרשו בשטח.

"יש לכם זמן קצוב, אחרת כולנו מסתכנים", הסביר טייס המסוק, סרן טל מ"טייסת מובילי הלילה", לקציני חטיבת כפיר, רגע לפני תחילת תרגיל הפשיטה במסגרת קורס הקומנדו שבו השתתפו. "השפה והחיבור בינינו חשובים מאוד. ככל שנהיה סגורים על הפרטים הקטנים, ככה הפעולה תהיה בטוחה יותר. לפני כמה חודשים סלע פגע בבטן המסוק כי כיוונו אותנו לנחיתה בשטח באופן שגוי", אמר.

עוד בוואלה! חדשות:
"אופטימיים לגבי הסיכוי שנמצאה הקופסה השחורה"
פרשת שולה זקן: פרקליטה לשעבר יזומן למשטרה
לה פן תכריח תלמידים יהודים בצרפת לאכול חזיר?

תרגיל חטיבת כפיר קומנדו, מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
"דור הפיקוד העתידי". קציני חטיבת כפיר בקורס הקומנדו/דייב בוימוביץ'

מיטב הקצינים של חטיבת כפיר נבחרו לקורס הקומנדו, בפיקודו של רב-סרן (רס"ן) גל ריץ'. המיונים החלו בראיון אישי לכל מועמד, מסע מפרך בבקעת הירדן שבסופו נבחנו בקרב מגע, מבחן עיוני בן 70 שאלות, מבחן דינמיקה קבוצתית ומתן חוות דעת על התאמתו של היועץ הארגוני של החטיבה. 12 קצינים הגיעו לישורת האחרונה, ולדברי מפקד החטיבה, אלוף-משנה (אל"מ) אשר בן לולו, מדובר ב"דור הפיקוד העתידי".

מפקד הקורס, רס"ן ריץ', החל את דרכו הצבאית ביחידת החילוץ בהיטס של חיל האוויר (669). הוא שירת בה כמפקד פלוגה באימונים ומפל"ג לוחמים. במלחמת לבנון השנייה ב-2006 הוא פעל בשטח עוין ומורכב ככפרים מרכבה ועייתא א-שאב. הוא השתתף בקרב המפורסם של סיירת צנחנים בבינת ג'בל, שבו נהרגו אורן ליפשיץ ומורן כהן.

"אנחנו בונים בקורס הקומנדו את יכולת הפרט של הקצינים. זה מתאים במפורש ליחידת 669 ממנה באתי. העבודה בצוותים קטנים ודרושה יכולת מקצועית גבוהה. זה בדיוק מה שאנחנו מביאים לחטיפת כפיר", אמר רס"ן ריץ'. "קומנדו זה רק שם קוד. מה שעומד מאחוריו זו המצוינות. תביט עליהם, זו קבוצת הקצינים הכי מצוינת שיש היום בכפיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
תרגיל חטיבת כפיר קומנדו, מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
"דין וחשבון על עקבות בשטח". הקצינים עולים למסוק/דייב בוימוביץ'

בשבוע הראשון של הקורס עסקו החניכים בתפקידי הליבה של מפקד המחלקה - קליעה, שיטות אימון והדרכה וכושר גופני. רס"ן ריץ' הסביר כי הקורס נועד להקנות לקצינים כלים איכותיים ולהעלות את רף ההישגים המצופים מהם. "הזמנו את יעל ארד להרצות לנו על מצוינות, והיא סיפרה איך לכבוש פסגה. העביר הרצאה גם ניר ראובני, איש הברזל שהסביר איך בונים את הגוף למשימות הללו, איך אוכלים נכון, איך שומרים על אורח חיים בריא".

השבוע השני כלל מעבר למתקן אדם שבו עברו הכשרה בקרב מגע מתקדם, התגנבות ליעד, הסוואה בהליכה ובמארב, חפירת עמדות מוסוות בקרקע ולוחמה בטרור. בנוסף, הקצינים התנסו בתרגילי הישרדות והימלטות במהלך מרדף. "לשם כך הבאנו אקולוגים כדי ללמוד על תאי השטח, מה ההשלכות של סוגי הקרקע, היכן אתה משאיר עקבות ואיפה אסור לך לדרוך. זה נקרא שדאות מתקדמת", אמר רס"ן ריץ'. "שילבנו גששים שיביאו את הצד שלהם ויש להם תובנות מדהימות. צריך להבין שבניווט מבצעי אין מקום לטעויות, בסוף התרגיל הם צריכים לתת דין וחשבון על העקבות שהשאירו".

הצצה נדירה לתרגיל הקומנדו של לוחמי חטיבת כפיר. שי מכלוף
הסוואה בשטח. חטיבת כפיר/שי מכלוף

בשנה האחרונה עברה חטיבת כפיר שינוי בהיקף ובאיכות התרגילים שלה. בין היתר נקבע יעד לחטיבה – הקמת גדוד סיור עד סוף שנת 2014. "אנחנו רוצים להשתמש בכוחות שלנו בצורה הכי יעילה שאפשר", אמר מפקד הקורס. "נכון שרוב הפעילות של חטיבת כפיר מתרכזת בביטחון שוטף ביהודה ושומרון והיא כוללת בעיקר מעצרים, אבל כיום אנחנו נמצאים בתעסוקה מבצעית בגבול מצרים, בגבול עזה ולבנון. במלחמה אנחנו נהיה בלב הלחימה בדגש נגד חיזבאללה".

אחת המשימות שתוטלנה על חטיבת כפיר בזמן מלחמה תהיה להנחית כוחות איכותיים בשטחים מורכבים, ולעמוד במשימות נקודתיות, במסגרת מערכה כוללת לתמרון צבאי בלב לבנון. "זה יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות מסוקי יסעור או ינשוף - לא רק פשיטות, אלא גם חילוץ פצועים. לכן אנחנו מתרגלים את השיח עם הטייסים, מה הם רוצים מאיתנו ואיך מנחיתים מסוק ביעילות, מהם המכשולים והאיומים באותו רגע. למפקד המחלקה יש השפעה אדירה", הסביר ריץ'.

תרגיל חטיבת כפיר קומנדו, מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
"במלחמה אנחנו נהיה בלב הלחימה, בדגש נגד חיזבאללה"/דייב בוימוביץ'

לפני העלייה למסוק, הקצינים נכנסו לחדר התדריכים של טייסת "מובילי הלילה" לתדריך מסכם. סגן משנה (סג"ם) יובל רייזנר, "נפל" מקורס טיס היישר לחטיבת כפיר. כמפקד מחלקת טירונים הוא גאה בכך שרוב הפקודים שלו רצו להגיע לחטיבה המנומרת למעט חייל אחד, שלדבריו השתכנע אחרי שבוע כי "משפחה לא עוזבים".

לדבריו, "דרך החשיבה משתנה בזכות הקורס. אנחנו צועדים במדבר עם ציוד ששוקל 50% ממשקל הגוף, חום המדבר מורכב, לחץ של זמנים, בלת"מים (אירועים בלתי מתוכננים – א.ב). צריך לפתוח את עיניים וללמוד תאי שטח שלמים". הוא הוסיף כי "חצי מחלקה נופלת, יש פצועים, ואני צריך להנחית עכשיו מסוק של 669 ואין מקום מתאים לביצוע המשימה. הטייס בא לנחות והוא לא מצליח ואנחנו צריכים לדלג למקום נוסף. קשה מבחינה מנטלית. יעל ארד אומרת: 'אם אתה מספיק רוצה משהו, אתה מסוגל'".

תרגיל חטיבת כפיר קומנדו, מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
"זה חייב להיות חד כתער"/דייב בוימוביץ'

הטייס שנכנס הקרין מצגת על המסך הענק שבחדר, שעה שהקצינים התרשמו מחדר התדריכים המפואר. "הפעילות שונה בין יום ללילה, רגישות אחרת, איסוף פצועים או הנחתת לוחמים - הכל שונה", הסביר הטייס סרן טל. "אם הקשר לא מוצפן ואין מפת קוד, איך מדברים? אני רוצה לדעת הכול כטייס - כמה פצועים יש ומהם סוגי הפציעות - כך שהצוות הרפואי שלי יוכל להכין את עצמו. זה קריטי. אפילו איך מעמיסים את הפצועים, באיזו שיטה ומאיפה. תזכרו: נכנסים מהרמפה ויוצאים מהדלת הצדדית, זה שומר על סדר ומונע ברדק במיוחד בלילה". בסיום דבריו מדגיש הטייס: "אל תשכחו, חוטי חשמל הורגים בדיוק כמו טיל נ"ט. רגע לפני הנחיתה אני אבקש זיהוי רק כדי למנוע מבוכה שאני לא נוחת ליד הכוח הלא נכון. במלחמה ובמבצעים היו מקרים כאלה".

בתום התדריך הקצינים "עלו על ציוד", צבעו את פניהם בצבעי הסוואה ולאחר תדריך קצר יצאו אל מסלול הטיסה. "עוד רגע אתם עולים על מסוק ונוחתים בשטח עוין", אמר רס"ן ריץ'. "אני מבקש מכם להיות ממוקדים. יש לכם מטרה: מארב, פיצוץ המכונית והימלטות. זה חייב להיות חד כמו תער. שיהיה בהצלחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully