וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים למלחמה הבאה: הצצה לאימונים של גדוד 101

16.2.2014 / 0:00

בצבא מעריכים שבמערכה עתידית חיזבאללה לא יסתפק בירי רקטות, אלא גם יפרוץ לשטח המדינה. לשם כך הגדודים הסדירים מתאמנים על תרחישים בגבול: "זה יכול להתפרץ במהירות"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק

המבט על הר דב לפני טיפוס הייתה כנראה מייאשת כמעט כל אחד, והמשימה לא נראית פשוטה יותר עם עשרות קילוגרמים של ציוד על הגב ואויב מדומה שממתין בשיחים. לוחמי גדוד 101 של חטיבת הצנחנים הגיעו כמעט לקצה ההר, נצמדו אל קיר הסלעים, החלו להסדיר את נשימתם וחשבו שהחלק הקשה כבר מאחוריהם.

"תסתכל עליי, ניסים", אמר תוך כדי התנשפות מג"ד 101 סגן-אלוף יובל גז כשצבעי הסוואה מרוחים על פניו, "האויב נמצא כאן למעלה, במוצב. תשכח מהכביש. לא עולים עליו. אתה רואה את הקיר הזה? אנחנו מטפסים עליו בלי למצמץ. אתה תאהב את זה אחר כך. אל תדאג". במבט ראשון, העלייה הייתה כל כך תלולה, כך שזה לא נראה סביר – אבל הפלוגה המבצעית של הגדוד גמאה את העלייה בקצב מהיר.

עוד בוואלה! חדשות:
חיסול לאור יום: עבריין נורה למוות בטיילת בתל אביב
הירי לדרום: חמאס בוחן את סבלנות ישראל בגבול עזה
ירי לדרום: שתי רקטות התפוצצו באשכול ובחוף אשקלון

תרגיל של גדוד 101 של חטיבת צנחנים, בגבול לבנון. פברואר 2014. ערן גילווארג
"אתה רואה את הקיר הזה? אנחנו מטפסים עליו בלי למצמץ"/ערן גילווארג

זו שיטת האימונים החדשה של צה"ל. בעקבות קיצוץ ימי המילואים, העברת העומס לכוחות הסדירים שעוסקים בפעילות מבצעית לתקופות ארוכות וקיצוץ בתקציב האימונים, גדודי החי"ר החלו לבצע תרגולים תוך כדי התעסוקה המבצעית.

קצין המבצעים של החטיבה המרחבית 769 "חירם" על גבול לבנון, רב-סרן נתן ג'מבר, לקח חלק משמעותי כמפקד בגדוד 51 במלחמת לבנון השנייה. בזמן שסא"ל גז השליך רימון עשן לרחבת הכניסה למוצב ופקד על הלוחמים להסתער, ג'מבר הסביר: "מה שרואים כאן, הם כלל התרחישים שאנחנו נערכים אליהם בגזרה מתוך הבנה שמי שמגיע אלינו לחטמ"ר צריך להיות ערוך ומוכן לכל. חטיפה אפשרית בכל מקום, אבל ברגע שאנחנו מתרגלים זה יושב טוב במודעות של הלוחם. גדוד שמגיע לפה היום יש לו את כלל הכוחות לעמוד במשימה".

הנחת היסוד אותה מנסה להוביל אלוף פיקוד צפון יאיר גולן גורסת כי האירוע הבא על גבול לבנון עשוי להתרחש ללא מודיעין מוקדם. כשנסראללה מאיים לכבוש את הגליל, הוא מתכוון לכך שלוחמי חיזבאללה ינסו להעביר במלחמה הבאה את הקרבות לשטח מדינת ישראל, בניגוד למלחמת לבנון השנייה.

גדוד 101 תחת פיקודו של סא"ל גז תרגל בין היתר כיבוש כפרים וטיהור צירים חיוניים לתנועת טנקים. אולם בגדוד התכוננו גם ללחימה נגד פלוגות חיזבאללה שינסו ברגע האמת לשבש את קו החשיבה של צה"ל, לפיו מה שהיה במלחמה הקודמת הוא זה שיהיה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

האיום מלבנון: נסראללה "יוזם ומגיע להישגים"

ארגון חיזבאללה, שלוקח חלק משמעותי בלחימה בסוריה לצד חייליו של בשאר אסד, נאלץ לקבור לא מעט מלוחמיו מדי שבוע, אך הוא גם צבור ניסיון מבצעי אדיר. כשלהישגיו מצטרפים אמצעי ללחימה מתקדמים מרוסיה ואיראן – היכולות של הארגון מטרידות את מפקדי צה"ל בגזרה. "נכון שחיזבאללה במצב לחימה והוא סופג אבדות, אבל הוא ארגון רציני, והוא לומד", הסביר קצין בכיר מאוגדה 91, "חיזבאללה מציג שתי יכולות מרכזיות בסוריה, יוזמה והתקפה. לא פשיטה, אלא לחימה במסגרות גדולות. חיזבאללה הבין מהלחימה בסוריה שריכוז מאמץ הוא הכרחי. הוא יוזם ותוקף ומגיע להישגים ואנחנו לא מתעלמים מזה באימונים על הקו. לכל גדוד יש תכנית מותאמת ומסודרת. אנחנו לא פוסלים את האפשרות שהוא יפעל נגדנו".

למרות אובדן לוחמים בזירה הסורית ופיגועים של גורמי ג'יהאד העולמי במעוזי חיזבאללה בלב ביירות, הארגון שומר היטב על אחיזה בדרום לבנון, להערכת קצינים בפיקוד צפון. "חיזבאללה משקיע בקו מול ישראל ללא הרף", מדגיש קצין בכיר, תוך שהוא מביט על לוחמי גדוד 101 מפנים פצועים מדומים מהשטח. "אני חושב שחיזבאללה ינסה לבצע משהו. יש לו חשבון פתוח עם ישראל", הוסיף.

"זה יכול להתפרץ במהירות כזו שאנחנו לא נדע על כך כלום", טען הקצין, "האם זה יגרור אותנו למלחמה? זה תלוי בנו. האם הוא רוצה להיכנס למלחמה? יכול להיות שלא, אבל יתרחש אירוע. יהיה כאן אירוע. זה יכול להיות כל אירוע שלפי הבנתו ישראל לא תצא אחריו למלחמה נגד חיזבאללה. אנחנו רואים כאן כל הזמן דברים מוזרים במוכנות לאירוע, אני חש בדברים הללו. אני לא שולל גם התקפה על מוצב".

"אני רוצה לאמן אותם למצבי קיצון"

קציני המפקדה של חטיבה 769 בפיקודו של אלוף-משנה דן גולדפוס מסתובבים בין הלוחמים והקצינים של גדוד 101, מנחים, מסייעים, ונותנים טיפים על לחימה אפשרית בגזרה. רס"ן ג'מבר הסביר את מהות התרגיל: "תביט על הקצינים. אני נותן להם פקודה ומשימה ברורה אבל אני גם בוחן אותם בניהול הקרב, כולל שינויי משימה. בודק מה מידת הקטלניות שלהם ואמצעי שליטה בכוח. שיידעו לייצר תמונה מודיעינית רחבה".

ג'מבר הוסיף כי הציפייה מהמפקדים היא "שיידעו לא רק לקבל מודיעין, אלא לייצר אותו. כשהם מגיעים לכפר, שלא יעברו מבית לבית – נגמר העידן הזה. שירימו משקפת, יקבלו מודיעין נוסף אם צריך, ויהיו ממוקדים. שלא יאבדו את עקרונות הלחימה. אם אנחנו מעלימים חיילים, אני רוצה לראות מתי המ"מ מגלה את זה והאם הוא שולט בכוח שלו. אני רוצה לאמן אותם למצבי קיצון. אם לא תתרגל נפילת מפקדים הכוח לא יחשוב על זה".

קצין המבצעים של החטיבה המרחבית "חירם" על גבול לבנון רס"ן נתן ג'אמבר בתרגיל של גדוד101. פברואר 2014. ערן גילווארג
"שלא יעברו מבית לבית - נגמר העידן הזה". רס"ן ג'מבר/ערן גילווארג

מותו של רס"ר שלומי כהן מחיל הים, שנורה למוות על ידי חייל צבא לבנון, מרחף באוויר. הכל טרי ומבחינת דרגי השטח, אירוע כזה יכול לחזור שוב. "מה שאתה רואה כאן לא קרה בעבר", סינן קצין מחטמ"ר 769, "הכול כאן מחוץ לגרף. גיוס כספים שהפיקוד עושה לעצמו. אני לא חושב שהחברה הישראלית מבינה את הבור שנוצר בצבא כתוצאה מהתקציב. לא סתם אתה אין כאן כוח אווירי שמתרגל את הגדוד".

"זה מחדד אותך"

שנת 2014 תהיה שנת מבחן עבור צה"ל שללא ספק יידרש לשמור על רמת כשירות גבוהה, למרות הקיצוץ בתקציב הביטחון ופיטורי אלפי משרתי קבע. ההשפעות נראות היטב בשטח.

מפקד חטיבה 769 כינס צוות חשיבה יחד עם מג"ד 101 ונציג זרוע היבשה בתרגיל, סא"ל אלישב בהרב, סביב מפה, והמפקדים מבינים שהתרגיל הסתיים. מפקד הפלוגה המבצעית של הגדוד, סרן אלמוג רותם, מרגיש נוח לעבור לשלב הסיכומים: "זה תרגיל שמדמה מצב מלחמה. מאמץ פיזי לא פשוט, והלוחמים עמדו בזה בצורה מצוינת. הרבה זמן לא תרגלנו את זה תוך כדי בט"ש".

"זה מעולה", הוסיף רותם, "זה מוריד הרבה אבק שהצטבר בתעסוקה המבצעית ומחדד לך את החרב ליום פקודה. לשים אמר"ל (אמצעי ראיית לילה – א"ב) בעיניים, להרגיש זיעה עם הווסט, זה מחדד אותך".

"ככל שחיזבאללה נהיה ארגון סמי צבאי אנחנו חושפים אותו יותר טוב", טען מפקד הפלוגה המבצעית, "אם לחייל יש ביטחון בעצמו ובמפקדים, לא משנה לו מי מולו. הפלוגה שלי מוכנה. אמירת הגדוד היא 'אפס למאה' לא רק במלחמה, אלא בחיים. אנחנו מודעים לכך שאירוע יכול להתפתח תוך שנייה למצב הסלמה רציני. כשאני יוצא לשטח עם החיילים לסיור אני מכין אותם למלחמה מאפס למאה. לפחות בצנחנים ובגדוד 101 זה זורם לנו בעורקים".

(עדכון ראשון: 18:00)

תרגיל של גדוד 101 של חטיבת צנחנים, בגבול לבנון. פברואר 2014. ערן גילווארג
תרגיל של גדוד 101 של חטיבת צנחנים, בגבול לבנון. פברואר 2014/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully