וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל אלימות מתנחלי יצהר: ארה"ב ביקשה עזרת צה"ל

יהושע בריינר

6.8.2013 / 14:16

תושבי יצהר חיבלו פעם אחר פעם בבניית מתקן שמקים ארגון אמריקני לרווחת תושבי כפר פלסטיני סמוך, לרבות תקיפת מאבטחים במקום וריסוס גרפיטי עם הכיתוב "מוות לערבים"

שגרירות ארצות הברית בישראל פנתה בצעד חריג למערכת הביטחון על מנת שזו תשמור על פרויקט סיוע אמריקני לפלסטינים מפני התנכלות ותקיפות מצד מתנחלים מההתנחלות יצהר - כך נודע היום (שלישי) לוואלה! חדשות. את הפרויקט מממן ארגון הסיוע האמריקני USAID, והוא נוגע להקמת מאגר מים בכפר עסירא אל-קבלייה, שבאזור שכם, ועלותו מוערכת בכעשרה מיליון שקלים.

בזמן לוויית ההרוג: עימותים בין צה"ל לפעילי ימין. שלומי גבאי
חרף הפנייה לראשי המתנחלים, רעולי פנים מיצהר שבו ותקפו את מאבטחי המתקן/שלומי גבאי

הקמת בריכת המים בשטח B זכתה לכל האישורים הנדרשים מהמנהל האזרחי, ומאגר המים צפוי לשמש כפרים פלסטינים נוספים באזור. אולם בשל קרבתו ליצהר, ביישוב לא מרוצים ובין היתר חוששים כי המאגר ינוצל לצרכי טרור. בשל מיקומו עשרות מטרים מבתים ביצהר, החלו המתנחלים במחאה נגד הפרויקט, אולם לא כולם הסתפקו בכך. מאז תחילת העבודה במקום החלו רעולי פנים מיצהר לפגוע בעבודות ובעובדים בבריכה.

בין היתר, הציתו מתפרעים מיצהר מבנה שהוקם לצורך העבודות כמה פעמים, תוך שימוש בבקבוקי תבערה. במקרה אחר הותקפו מאבטחים שהוצבו להגן על המקום, ולא מעט פעמים התגלו בשעות הבוקר כתובות גרפיטי שרוססו במהלך הלילה, וכללו "תג מחיר" ו"מוות לערבים".

בעקבות הדברים, ובאופן חריג, פנה שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, באופן אישי למתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף איתן דנגוט, וביקש ממנו שצה"ל יגן על הפרויקט מפני תושבי יצהר. בשיחה הבהיר שפירו את חשיבות הפרויקט בעיני האמריקנים וביקש את סיוע צה"ל למניעת המתקפות האלימות. בעקבות הבקשה החלו במערכת הביטחון לפעול במהירות והנושא עבר לראש סדר העדיפויות של המנהל האזרחי ואלוף הפיקוד ניצן אלון, שהחל לפעול אף הוא בעניין.

בתחילה, פנה דנגוט אל ראש מועצה אזורית שומרון, גרשון מסיקה, וביקש ממנו לדבר עם ראשי יצהר ולקרוא להם לפעול נגד המשך הפגיעה בפרויקט ובאנשיו. מסיקה קיבל על עצמו את המשימה והעביר את המסרים של מערכת הביטחון למזכירות יצהר, אולם כעבור זמן קצר אירעה תקיפה נוספת של רעולי פנים נגד המתקן. במקביל, עדכן דנגוט את אלון והבהיר לו את משמעות האירועים ואת הרגישות של העניין מול האמריקנים. אלון הנחה את מפקד חטיבת שומרון, אלוף-משנה יואב ירום, לפעול בהקדם, וזה הציב כוח צבאי במקום והורה להגביר את הפעילות למניעת המתקפות של פעילי הימין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חשד לתג מחיר: השחתת רכבים וכתובות נאצה. עומר מירון
פעם אחר פעם הגיעו פעילי ימין וריססו כתובות נאצה על מבנה במקום/עומר מירון

כמו כן, שינו בצה"ל את סדרי הכוחות במקום והציבו בין היתר אבטחה צבאית שמגנה על עובדי הפרויקט מפני תקיפות המתנחלים. בפיקוד המרכז, שם אישרו את הפרויקט מתוך הבנת חשיבותו לאוכלוסייה הפלסטינית, הבינו שלצד המשימה להגן על יצהר, יש לפעול נגד הפגיעה במתקן האמריקני. בין היתר הוכנסו למקום גם כוחות שיטור הפועלים תחת מפקד החטיבה, והחיילים הנמצאים במוצב סמוך הונחו למנוע ירידה של מתנחלים מיצהר לכפר הפלסטיני במטרה לפגוע במאגר.

אלא שלמרות הדברים, עדיין נמשכים הניסיונות לפגוע במקום: בשבוע שעבר הצליחו פעילים לרסס כתובות גרפיטי על מבנה במקום, ובאחד המקרים אף הותקף כוח צבאי על ידי מספר רעולי פנים. גורם המעורה בסוגיה אמר כי בעקבות הפניה האמריקנית, במנהל האזרחי ובצה"ל הגבירו מאוד את המאמצים במקום, גם מהסיבה שארצות הברית מתכננת פרויקטים דומים בכפרים נוספים הסמוכים ליצהר, והחשש הוא כי גורלם יהיה דומה.

"לפרויקט חשיבות רבה בשיפור המרקם החברתי הפלסטיני"

ביצהר הגיבו בחריפות להתערבות האמריקנית והדגישו את החשש כי מתקן המים ישמש לצרכי טרור. "הרשות הפלסטינית מנסה להרחיב ולקרב לתחומי היישוב את גבולות הכפר עסירא אל-קבלייה, ממנו יצאו שני מחבלים לפיגועי חדירה ביצהר", אמר דובר ההתנחלות, אברהם בנימין. "מסתבר ששלומם של מספר לא מבוטל מתושבי יצהר המחזיקים באזרחות אמריקנית איננו חשוב בעיני השגריר שפירו ושולחיו בוושינגטון. מצער ומכעיס כי בכירי צה"ל מבצעים ללא עוררין פקודות המסכנות אזרחים ישראלים, פקודות המונחתות עליהם מדרג דיפלומטי של מדינה זרה", הוסיף בנימין.

"אנו מודאגים מהאירועים החוזרים באתרי הפרויקט ולכן שוחחנו עם הצבא ומתאם פעולות הממשלה בשטחים כדי להסתייע בהם על מנת למנוע את הישנות המקרים הללו", אמר גורם אמריקני לוואלה! חדשות. "אנחנו מעריכים את מאמצי צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים ומקווים שהסיטואציה תיפתר במהרה".

המנהל האזרחי הרס שני מבנים במאחז הבלתי חוקי מצפה יצהר. דרור עינב
המתנחלים מודאגים מההתערבות האמריקנית. עבודות ביצהר/דרור עינב

גורם ביחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים אמר בתגובה כי לפרויקט, כמו לפרויקטים נוספים של הקהילה הבינלאומית, חשיבות רבה בשיפור מרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית. "על מערכת הביטחון לעשות את מרב המאמצים לאפשר את שמירת עובדי המתקן והמשך פרויקטים עתידיים כאלה תוך שמירה על כלל האינטרסים הישראליים", ציין.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים מתקיימות עבודות להקמת מאגר מים סמוך לכפר עסירה אל-קבלייה. כוחות הביטחון מאבטחים עבודות אלה מתוך החשיבות הרבה לקיומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully