וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצצה של ערן לוי

2.7.2013 / 12:00

התנפצות החלום להנהיג את בית"ר ירושלים גרמה לערן לוי לשנות את תכנית העבודה שלו בקריירה ולהתחיל הכל מהתחלה בליגה הלאומית, בקבוצה שכבר רמזה לו על גורלו האכזר. "מאז אלי אוחנה לא היה שחקן ברמה הזו בליגה השנייה", בטוח יובל נעים. האמנם כך?

שחקן בית"ר ירושלים ערן לוי. קובי אליהו
"זה שחקן שהוא בחמש דרגות מעל הליגה הלאומית". ערן לוי/קובי אליהו

ערן לוי עבר ימים לא קלים לאחר שנודע לו כי לא ימשיך בבית"ר ירושלים. אנשים ששוחחו עמו טענו ש"הבן אדם ממש בוכה, הוא מרגיש שמגיע לו להמשיך בבית"ר". אחרים אף שמעו דברים חריפים יותר, כולל משפטים כמו "עד שהגעתי לכאן, עכשיו אני הולך אחורה. עם כל מה שעברתי, לא בטוח שההזדמנות כמו זו תחזור".

לוי הבין שאת הזדמנות חייו הוא כנראה פספס, ומיהר לחתום במכבי נתניה. הכסף במכבי נתניה, המעמד הבכיר שהובטח לו והקרבה לבית באור עקיבא, חיפו על הירידה לליגה הלאומית. לוי יכול היה לסגור בהפועל עכו, אבל העדיף בסופו של דבר את נתניה. מדובר באחת ההחתמות הכי מרתקות בחלון ההעברות של הכדורגל הישראלי הקיץ, למרות שזו רק הליגה השנייה.

"ערן לוי הוא השחקן הכי טוב ששיחק בלאומית מאז שאלי אוחנה חזר לבית"ר ירושלים", אומר יובל נעים. "הסיכוי היחיד שנתניה לא תעלה ליגה הוא אם ערן לוי ייפצע. זה שחקן שהוא בחמש דרגות מעל הליגה הלאומית". אז האם השחקן שהיה מוכן בתחילה לשחק באפס תנאים בבית"ר ירושלים - רק כדי לקבל הזדמנות בקבוצה גדולה - החליט סופסוף גם לדאוג לעתידו הכלכלי? או שיש כאן ניסיון לצמוח יחד עם קבוצה כל הדרך מלמטה. איזה ערן לוי מכבי נתניה תקבל ומה מכבי נתניה תיתן בחזרה לערן לוי?

ערן לוי בקדנציה הקודמת שלו במדי מכבי נתניה. ברני ארדוב
המעגל נסגר. ערן לוי בקדנציה הקודמת בנתניה/ברני ארדוב

אפשר לומר שאת המלחמה שלו על מקומו ככוכב בליגת העל החל לוי במכבי נתניה, בקיץ 2006. נכון, לפני כן הוא עבר תקופה קצרה במכבי תל אביב, שם ניסה ללא הואיל לנפץ את הסטיגמה שיצאה לו במכבי חיפה, בה גדל והצטיין בנוער; נכון, הוא כבר כבש 11 שערים ב-28 הופעות בעירוני קרית שמונה, איתה לא העפיל לליגת העל. עד שאייל ברקוביץ', אדם עם הרבה אומץ, בחר להביא אותו למכבי נתניה המתחדשת תחת דניאל יאמר.

מה שקרה לו באפיזודה הזו סיפק לו רמז עבה לקראת השנים הבאות, עד לסגירת המעגל הנוכחית. ברקוביץ' האמין בערן לוי, אך המאמן אלי גוטמן חשב אחרת לגמרי, ומבחינתו ערן לוי אף פעם לא היה בתוכניות. ברגע אחד, לוי הבין כמה הוא זקוק למאמן שלא חושש מהשם הרע שלו, וכמה הפכפכים הולכים להיות חייו המקצועיים.

בנתניה מספרים כי גוטמן נהג לעצור אימונים רק כדי לגשת לערן לוי ולגעור בו מקרוב, תוך כדי שהוא אומר לו: "אם רק תוציא מילה, אתה עף מפה". אחד משחקני נתניה דאז סיפר השבוע: "ערן לוי לא יכול לשחק אצל גוטמן. הוא לא יכול היה לראות אותו, הוא היה מעיר לו כל הזמן, עוקץ אותו ומשדר לו בדרכו שימצא קבוצה אחרת". כשברקוביץ' פוטר מנתניה, גוטמן זרק את לוי בלי להסס. ללוי היה חוזה לשלוש שנים בנתניה, אבל ראשי המועדון הופתעו לגלות שהשחקן לא נלחם על פיצויים גבוהים עבור החוזה והשתחרר עבור פיצוי של חודשיים בלבד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. AP
"הוא לא יכול היה לראות אותו". אלי גוטמן/AP

אותו דבר קרה לערן לוי בבית"ר. לוי היה מוכן להגיע לטדי בסכום סמלי, העיקר להגשים את החלום, אבל כשאלי כהן הגיע לבית"ר הוא נשאר עם מאמן שלא רוצה אותו. כמו גוטמן. כמו הרבה מאמנים אחרים שעבדו איתו. ערן לוי היה שחקן של יובל נעים - היחיד במועדון שהאמין שהוא יכול להצליח בבית"ר. נעים הביא אותו בניגוד לדעתו של איציק קורנפיין ואנשי המועדון שניסו להטיל וטו. לא עבר הרבה זמן עד שהמציאות טפחה על פניו של לוי.

השריף אוהב שחקני קדמיים בסגנון אחר, שעושים הרבה תנועה ומשתתפים במשחק ההגנה. זה היה שידוך חסר סיכוי. כהן, בדיוק כמו אלי גוטמן, הסתכל על מה שהוא לא קיבל מהשחקן ולא על מה שקיבל. נעים טוען שזו טעות: "אין בארץ הרבה שחקנים עם איכויות כמו של ערן, אבל עם סטיגמה פשוט בלתי אפשרי להתמודד, ומי כמוני יודע את זה. לפני כחודש אמרתי לערן שאם לא יבוא לעכו לשחק אצלי, אף מאמן בליגת העל לא ייגע בו. חבל שמאמנים מוותרים כל כך מהר ולא מנסים להתמודד כי באמת אין בליגה ובנבחרת הרבה שחקנים עם איכויות כמו שלו".

הטלנובלה בין אלי כהן לערן לוי בבית"ר יכולה למלא ספר של מאות עמודים. כמעט בכל אימון היתה איזה עקיצה או הערה בין השניים. לוי היה בורח תמיד לפינות הכי מרוחקות מכהן על הדשא, או כמו ששחקנים אומרים: "את התנועה הכי גדולה ללא כדור ערן היה עושה כשהיה רוצה להיות כמה שיותר רחוק מאלי כהן".

השריף היה מוכן להשתמש בלוי רק כחלוץ שפיץ. בכל פעם שלוי היה יורד כדי לחלץ כדורים ולנהל את המשחק, כהן היה גוער בו. "אתה רק 9 עם הגב לשער", היה שואג לעברו, "אל תבוא אחורה. אמרתי לך". כשלוי לא היה ממושמע, הוא ראה את הספסל. כשהגיע זאור סדאייב, לוי כבר הבין שכהן מעדיף אותו כמספר 9, ראה עצמו מתייבש על הספסל והחל לשדר ייאוש שהוביל ללא מעט תקריות בין השניים, עד להשעייתו של השחקן. בסופו של דבר, המספרים מדברים: לוי פתח רק ב-18 משחקי ליגה, וכבש רק חמישה שערים.

אחד משחקני בית"ר סיכם זאת השבוע: "היו לאלי כהן ולערן לוי מספר שבועות של שקט, והשריף אפילו התבטא ואמר שאם יבוא חלוץ, ערן לוי ישחק מאחוריו. השחקנים צחקו ואמרו אז שהם בתקופה של ירח דבש ועוד מעט הכול ייצא החוצה. זה החזיק חודש עד שחזרנו להרחקות מאימונים, השעיות וכל הרעש בתקשורת. היה ברור ששניהם לא יכולים להיות ביחד, בתקשורת לא פורסמו 20 אחוז מהתקריות שהיו ביניהם".

אלי כהן מאמן בית"ר ירושלים עם ערן לוי. אדריאן הרבשטיין
"בתקשורת לא פורסמו 20 אחוז מהתקריות שהיו ביניהם". ערן לוי ואלי כהן/אדריאן הרבשטיין

הסטירה שקיבל אחרי התנפצות חלום בית"ר גרמה ללוי לשנות מעט מדרכיו. הוא בחר בחוזה שיאפשר לו להתבסס כלכלית, לקנות דירה משלו ולהקים משפחה. על סף גיל 28, לוי לא רק רוצה הזדמנות להוכיח לכולם שהוא כוכב של קבוצה גדולה. הוא רוצה שקט, ביטחון. לראשונה, לא רק מאמן מביא אותו כבחירה אישית שלו אלא מדובר במהלך של מועדון שלם שמאמין בו.

חוזה לשלוש שנים נותן לו שקט. הוא לא יצטרך להתעסק יותר מדי בעתיד. מנגד, ללוי יש גם הרבה אחריות על הכתפיים. בפעם הראשונה בקריירה שלו, כל הקבוצה נמצאת על הגב שלו, ובנתניה בונים עליו כשחקן שיחזיר את הקבוצה לליגה הבכירה.

לוי יכול לצמוח עם מכבי נתניה, מועדון שאוהב שחקנים מסוגו ונואש לגיבורים חדשים. אולי הדרך מלמטה, הדרך הארוכה, היא הדרך הנכונה עבורו, בדומה לקשר שלו עם הפועל חיפה - אותה כבר העלה ליגה. בנתניה ידעו שההחלטה של לוי לרדת ללאומית היתה לא פשוטה. סרט הקפטן הוענק לו על ידי יוסי מזרחי, וגורמים במועדון אמרו: "הוא קיבל מכה עם בית"ר ירושלים ואפשר היה לראות את זה עליו. זה לא פשוט לחשוב שתהיה במועדון כמו בית"ר, ופתאום לרדת ליגה. גם כשהוא אמר שהוא שלם עם זה, אנחנו יודעים שהוא צריך את הזמן לעכל. נתניה זה בית חם עבורו, והוא יכול לעלות ליגה ולעשות איתנו שנים יפות גם בליגת העל".

לא רק מכבי נתניה בונה על ערן לוי; גם מזרחי. המאמן מתכנן לשחק איתו מאחורי החלוץ כשחקן חופשי, כמו שלוי אוהב. הכול כדי שלוי ירגיש הכי טוב על המגרש. בהמשך, הדברים כבר תלויים בהתפתחויות ובהתמודדות של שלל כוכבי הלאומית של נתניה עם הליגה הסבוכה. אופיר עמרם, חברו של לוי מבית"ר ירושלים ואחד שמכיר מקרוב את הלאומית, אמר עליו: "זה שחקן שמעל לליגה. גם בבית"ר הוא היה כזה. זאת ליגה לא פשוטה ולפעמים קשה יותר לשחקנים טכניים, אבל ערן לוי לא פראייר. הוא יכין את עצמו למה שצפוי לו והוא היתרון הכי גדול של נתניה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפעם מועדון שלם מאמין בו. ערן לוי עם יוסי מזרחי וגיל לב/מערכת וואלה!, צילום מסך
סגל מכבי נתניה בעונת 2006. ברני ארדוב
תמונה למזכרת. ערן לוי בסגל של גוטמן בנתניה ב-2006/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully