וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכיאטרים תומכים בהגנה משפטית על חולי נפש

מוטי גל

24.2.2002 / 15:17

הסתדרות הרופאים הביעה תמיכה בעתירת האגודה לזכויות האזרח לנפק עו"ד לכל חולה נפש המועמד לאשפוז בכפייה; "ייעוץ משפטי לחולה נפש הוא כלי טיפולי שעשוי לסייע בהצלחת הטיפול"

ההסתדרות הרפואית בישראל תומכת בעתירתם של האגודה לזכויות האזרח ושל ארגון "בזכות" במטרה לאפשר ייצוג משפטי לחולי נפש המופיעים בפני ועדות פסיכיאטריות.

על פי נתוני האגודה לזכויות האזרח בישראל, נלקחים מידי שנה אלפי אנשים, בניגוד לרצונם לאישפוז פסיכיאטרי כפוי. בעתירה שהוגשה לבג"צ לפני כחודש, תוארה מצוקה קשה, ותחושת "השפלה וחוסר אונים" בקרב המתנגדים לאישפוזם הכפוי.

שופטי בית המשפט העליון מישאל חשין, יעקב טירקל ומרים נאור, הוציאו ב-17 בינואר צו על תנאי המורה למדינה לנמק תוך 60 יום מדוע לא תמנה עורכי דין מייצגים לכל אדם אשר נגדו ננקטים הליכים לאשפוז כפוי לפי החוק.

העתירה הוגשה בדרישה להפיץ בין כל הוועדות הפסיכיאטריות הפועלות לפי חוק טיפול בחולי נפש, רשימה של עורכי דין, מתוכה ימונו עורכי דין לכל מי שכנגדם מתנהלים הליכים לאישפוז כפוי לפי החוק, והם אינם מיוצגים על ידי עורך דין. העתירה הוגשה ע"י עורך דין דורי ספיבק, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח.

"פעולות ריפוי המגבילות ככל הפחות את חירות החולה"

במכתב ששלחו הבוקר ו ד"ר יורם בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה וד"ר מיכאל שניידרמן, יו"ר האיגוד לפסיכיאטריה, לעו"ד דורי ספיבק, נאמר כי ההסתדרות הרפואית תומכת בהסדרת הייצוג לחולי נפש.

במכתבם, ציינו ראשי ההסתדרות הרפואית כי איגוד הפסיכיאטריה העולמי קבע כי "על הפסיכיאטרים לנקוט בפעולות ריפוי שהן ככל הפחות מגבילות את חירותו של החולה" וכי "במקום שהחולה אינו כשיר או אינו יכול לנקוט בשיקול דעת נאות בשל הפרעה נפשית, הפסיכיאטרים ייוועצו במשפחה וכן במקרה הנאות ביועץ משפטי".

"ייעוץ משפטי לחולה נפש הוא כלי טיפולי שעשוי לסייע בהצלחת הטיפול" אמר ד"ר בלשר, "בהחלט ייתכן כי חולה נפש שהייתה לו הזדמנות לייעוץ נאות בפני הוועדה הפסיכיאטרית, ייעתר ביתר רצון לקבלת טיפול ובכל יסייע לצוות הרפואי לטפל בו".

עוד הוסיף בלשר כי עורך דין מייצג המגויס לטובתו של החולה בלבד עשוי לסייע לוועדה הפסיכיאטרית לקבל החלטה שתתיישב באופן המיטבי עם טובתו של החולה, במיוחד במקרים בהם יש לחולה בעיה להציג את עמדתו.

בימים אלה שוקדים האיגודים הישראליים לפסיכיאטריה ולפסיכיאטריה של הילד על גיבושה של הצעת חוק כוללת ומקיפה שתעשה בדיקה מחודשת בכל נושא הטיפול בחולי הנפש במדינת ישראל. במסגרת הצעת חוק זו נכלל הייצוג של חולה הנפש כזכות הבסיסית של החולה וכחובה של המדינה לדאוג לייצוג זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully