וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התינוק החדש של קשטן: הכירו את מירקו אורמוש, הזר החדש של הפועל תל אביב

9.9.2011 / 14:50

הוא החליף מאמנים, עמדות, ועדיין מתקשה למצוא את מקומו בכדורגל. אולי מאמן הפועל תל אביב יציל את הקריירה של מירקו אורמוש? פרופיל

כל שחקן צעיר חולם על הופעת בכורה בבוגרים כמו שהייתה למירקו אורמוש. זה קרה בספטמבר 2007, השבוע לפני ארבע שנים וכמה ימים לפני יום הולדתו ה-19. היידוק ספליט התארחה אצל סלאבן בלופו, אורמוש נזרק למערכה רבע שעה לסיום ואחרי שלוש דקות כבש את שער השוויון (2:2) בבעיטה מזווית אפס. אלא שההמשך היה כבר פחות טוב. הקשר הצעיר לא קיבל עוד הזדמנויות לשחק ומצבו הורע לאחר שהמאמן סרגיי קרשיץ' התפטר והוחלף על ידי עוזרו, רוברט יארני. לאחד ממשחקי החוץ של היידוק יצא יארני עם סגל של 16 שחקנים בלבד והשאיר את אורמוש בבית. כשנשאל מדוע עשה זאת, ענה המאמן: "לא היו לי מספיק שחקנים מתאימים".

שחקן הפועל תל אביב מירקו אורמוש. ברני ארדוב
קשטן יהפוך אותו לתגלית העונה? אורמוש/ברני ארדוב

הסיפור הזה משקף את המוטיב המרכזי בקריירה הקצרה של אורמוש עד כה – עליות וירידות. הקרואטי החדש של הפועל תל אביב הגיע לישראל כדי למצוא מה שלא קיבל בקבוצת נעוריו - יציבות. בארבע שנים האחרונות הוא יצא ונכנס מההרכב, סבל משינויי מאמנים תכופים ולא הצליח לבסס את מעמדו ולתקוע יתד. אורמוש בהחלט נכנס להגדרה של יהלום לא מלוטש. מצד אחד, פוטנציאל גדול עם הרבה יכולות, אבל גם שחקן עם תפקיד לא מוגדר שעדיין לא פרץ. אחרי שעבר תחת שבעה מאמנים בספליט ושיחק במספר עמדות במגרש, נוחת הקשר אצל דרור קשטן. האם הקשר עם המאמן המעוטר בישראל יהפוך את אורמוש לתגלית העונה או שמדובר בפלופ נוסף?

עוד בנושא:

אורמוש: "הפועל תל אביב היא אתגר טוב"
פרנסמן יפתח כמגן שמאלי מול בית"ר?
הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

הדודה בפרנקפורט

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מתיו אתרינגטון, שחקן סטוק, עם מירקו אורמוש, היידוק ספליט. GettyImages
שלוש עונות לא יציבות. אורמוש בהופעה האחרונה בהיידוק/GettyImages

נחזור להתחלה. שלושה חודשים אחרי אותה בכורה, אורמוש כבר היה עם שתי רגליים מחוץ להיידוק. "התאמנתי עם הקבוצה ולא קיבלתי הזדמנויות. הבנתי שאין לי מקום בסגל ולא רציתי לחכות. אף אחד במועדון לא אמר לי כלום, אבל הבנתי שלא בונים עליי מהתקשורת", סיפר בעבר. הקרואטי השתחרר מחוזהו ובזמן שחבריו המריאו למחנה אימונים, הוא טס לבקר את דודתו המתגוררת בפרנקפורט. שם, סוכן שחקנים גרמני שפגש במקרה הציע לו להמריא למבחנים באסביירג הדנית. אורמוש המשיך לדנמרק, הרשים וסוכם שיצטרף לקבוצה בקיץ. בינתיים, הוא מצא בית זמני בנובאלייה. קבוצה קטנטנה מהליגה השלישית בקרואטיה.

הקיץ הגיע ורגע לפני שאורמוש ממריא לדנמרק, הגיע טלפון ששינה לו את הקריירה. על הקו היה גוראן ווצ'ביץ', שקודם לעמדת המאמן הראשי בהיידוק. ווצ'ביץ', קשר העבר של ברצלונה, שימש לפני כן במספר תפקידים מקצועיים במחלקת הנוער והכיר היטב את אורמוש: "אני מאמין בך ורוצה שתחזור", אמר לקשר הצעיר, שלא היסס לרגע. ווצ'ביץ' אמנם לא שרד בתפקיד זמן רב, אבל אורמוש החל לצבור דקות משחק והפך לשחקן רוטציה לגיטימי. את העונה הוא סיים עם 21 הופעות ליגה, 19 מתוכן מהספסל וגם כבש שלושה שערים.

השדרוג במעמדו הגיע בעונת 2009/10 תחת המאמן האיטלקי אדי רייה, שמדריך כיום את לאציו. רייה הפך את אורמוש למגן ימני ונתן לו, לראשונה בקריירה, הזדמנות אמיתית בהרכב. במחזור השמיני, אחרי שהצטיין ב-0:2 על נ.ק זאגרב, ניגש סלאבן ביליץ' לשחקן והחמיא לו על משחק מצוין. אורמוש נראה בדרך הנכונה. יכולת טובה בליגה הקנתה לו מקום בהרכב הנבחרת הצעירה ולשיאו הגיע כשכבש ובישל ב-1:3 על סרביה והמשיך להיות חלק מרכזי בקמפיין מצוין שהסתיים בהפסד כפול לספרד בשלב הפלייאוף. אלא שהעלייה נעצרה כשבאמצע העונה רייה עזב לאיטליה ואורמוש שוב איבד את מקומו בהרכב.

חוסר היציבות בהיידוק המשיך להשפיע לרעה על הקשר הצעיר. במהלך העונה שעברה התחלפו במועדון שלושה מאמנים שונים ואורמוש התנדנד בין ההרכב לספסל. בשבעה משחקי ליגה בלבד הוא השלים 90 דקות ובמחזורים האחרונים לא שיחק כלל. "ציפיתי להמשכיות, אבל לא אכנע", אמר במהלך העונה. "הרבה פעמים חזרתי להרכב ראשון ואני יודע שיש לי מקום. יש לי רצון וזה דבר חשוב מאוד". בקיץ האחרון, למרות שמועות שקשרו אותו למעבר לבאזל, אורמוש נשאר בספליט רק כדי לגלות שגם המאמן החדש, הבולגרי קרסימיר בלאקוב, לא בונה עליו. זה היה הקש ששבר את גב הגמל.

ההשוואה לסרנה

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל מול דריו סרנה שחקן נבחרת קרואטיה. Darko Bandic, AP
רייה ראה באורמוש היורש שלו. סרנה/AP, Darko Bandic

העובדה שאורמוש עבר תחת שבעה מאמנים פגעה גם בליטוש שלו כשחקן. בקרואטיה מספרים שבמקור הוא שחקן התקפה, אבל כבר במחלקת הנוער הוסט לכנפיים. רייה האיטלקי לקח את העניין צעד קדימה והפך את אורמוש למגן ימני. הוא הסביר שמכיוון שיש לו הרבה שחקני התקפה, הוא רוצה להשתמש במהירות וביכולות ההתקפיות של אורמש בעמדת המגן. למעשה, בשיטת 3-5-2 האהובה על האיטלקי, המגן מקבל חופש מוחלט לתמוך בחלק הקדמי. בקרואטיה השוו את המהלך של רייה למה שעשה מירצ'ה לוצ'סקו עם דריו סרנה בשחטאר דונייצק. "רייה", מספרים עיתונאים קרואטים, "ראה באורמוש כיורשו של סרנה". השחקן התלהב פחות: "לקח לי זמן להתרגל לתפקיד, אבל אחרי מספר משחקים בינוניים, הרמתי את רמת המשחק שלי".

הדעות בעניין הזה חלוקות. אורמוש לא התגלה כמגן מבריק בגלל שהוא לוקה בסגירה. אמנם מדובר בשחקן אגרסיבי ומשקיען, אבל לאורך זמן הוא סבל מירידה ביכולת בעמדה הזו. הבעיה היא שגם המספרים ההתקפיים שלו לא מזהירים. בשלוש העונות האחרונות (70 הופעות) אורמוש הבקיע שבעה שערי ליגה בלבד, בישל שלושה וספג שישה כרטיסים צהובים. בשל הנתונים הללו, לא מעט אנשי כדורגל בקרואטיה עדיין מחפשים עבורו תפקיד מוגדר. "הוא בהחלט לא מגן ולא תורם מספיק כקשר", נכתב עליו ערב פתיחת העונה.

העיתונאי הקרואטי איבו שצ'פנוביץ' מסביר: "היתרון הגדול שלו הוא היכולת להתאקלם בתפקידים שונים, אבל כאן גם טמון החיסרון המשמעותי. הוא לא קיבל מספיק הזדמנויות להתפתח, לגדול ולהתמקצע בתפקיד מסוים. לדעתי, הוא צריך לשחק כקיצוני ימני שם הוא יכול לנצל את המהירות שלו ולאיים על ההגנות. הוא נחשב בעבר לפוטנציאל גדול ועלה לקבוצה הבוגרת בגיל צעיר מאוד. חילופי המאמנים בהיידוק פגעו בו. לא כל המאמנים התייחסו אליו כראוי".

למרות שסבל לא מעט ממאמנים והחלטות מקצועיות משונות, אורמוש נחשב בקרואטיה לטיפוס חיובי, שקט, מקצוען ולא מתלהם. "מגיל צעיר מירקו הראה יכולת פיזית מרשימה, מהירות ועקביות הדרושים לכדורגלן מודרני. הוא שחקן שכל מאמן אוהב ומעל הכל, מקצוען ואמיתי ובחור נהדר וחיובי", אמר עליו סטנקו פוקלפוביץ', מאמן שדווקא ספג לא מעט ביקורות על ההזדמנויות המעטות שנתן לשחקן.

המשימה של קשטן

דרור קשטן מאמן הפועל תל אביב. קובי אליהו
האם תהיה לו הסבלנות לייצב אותו ולעזור לו למצוא את מקומו הנכון במגרש, כפי שעשה עם לא מעט צעירים ישראלים בעבר? קשטן/קובי אליהו

השבוע חגג אורמוש את יום הולדתו ה-23 והוא מבין היטב שמדובר בשלב בו הוא חייב לשחק בקביעות. "אף שחקן לא אוהב את הסטטוס של שחקן ספסל. כולנו רוצים לשחק, אבל זה לא תמיד אפשרי. אני בגיל שאני צריך להוכיח את עצמי", אמר בראיון כבר לפני שנה וחצי. "אם לא אצליח בהיידוק, אלך לשחק במקום אחר. האופציה הגרועה ביותר היא לשבת על הספסל ולחשוב שאשחק יום אחד, כלומר לשבת ולא לעשות כלום. אני מקווה להתחמק מהסיטואציה הזו". הנבואה הגשימה את עצמה.

העונה לא נפתחה טוב עבורו. המאמן החדש בלאקוב ניסה אותו כקשר במשחק אחד בליגה ולא התלהב. אחר כך הגיעה הופעה מחרידה כמגן בהפסד 1:0 בסטוק במוקדמות הליגה האירופית. השער הגיע מהאגף שלו ואורמוש התקשה להסתדר עם מתיו אתרינגטון הוותיק. כשראה שהוא נדחק לקצה הספסל, הבין כי הגיעה השעה לעזוב. ההצעה מהפועל תל אביב הייתה מפתיעה. הקרואטי הפך מועמד רציני רק 48 שעות לפני המועד האחרון לרישום שחקנים לשלב הבתים ורק אחרי שהצ'כי מרטין פנין סירב להגיע. גם אורמוש התלבט, אבל מילים חמות מג'ובאני רוסו שכנעו אותו למעבר. גם הכסף שיחק תפקיד. השחקן, שירוויח בהפועל כ-200 אלף יורו לעונה, הכפיל את שכרו. האדומים שאלו אותו ב-200 אלף יורו וצריכים להודיע עד ינואר האם הם משלימים את רכישתו תמורת 400 אלף נוספים. בפורום אוהדי היידוק היה מי שטען שמדובר ב"כסף טוב עבור שחקן ספסל".

מבחינת האדומים, אורמוש, שזוכה עד כה למחמאות גדולות מהצוות המקצועי והשחקנים, הוא זה שאמור לגוון את המשחק, להעמיק את הסגל ולתת לקשטן לא מעט אפשרויות. הוא יהיה השחקן שיוסיף מהירות לקישור וישחרר את נוסא איגייבור לנהל את המשחק. בינתיים, נראה שקשטן מייעד לקרואטי את משבצת הקשר הימני בשיטת ה-4-4-2 הקלאסית שלו כשאיגייבור יוסט למשבצת השחקן החופשי במרכז השדה על חשבון אחד הקשרים האחוריים. הרכב כזה יהפוך את הפועל תל אביב למהירה יותר, טכנית יותר וקטלנית הרבה יותר, אבל גם פחות מאוזנת, רכה וחשופה למתפרצות. בכל מקרה, לקשטן יש עכשיו המון אופציות וסגל שנותן לו הרבה אוויר. יש לו שחקני קו איכותיים בשני הצדדים, קשרים אחוריים מודרניים וסקוררים מוכחים בחוד, כך שהמאמן הוותיק מכוסה גם למשחקים בהם יבקש לעלות במערך עם קונוטציה הגנתית יותר.

השאלה היא: האם דווקא קשטן יהיה זה שיצליח ללטש את היהלום הקרואטי? האם תהיה לו הסבלנות לייצב אותו ולעזור לו למצוא את מקומו הנכון במגרש, כפי שעשה עם לא מעט צעירים ישראלים בעבר או שהפוטנציאל הגדול ימשיך להתנדנד כמו בשנים האחרונות בספליט? העיתונאי שצפ'נוביץ' משוכנע שאורמוש עשה את הצעד הנכון: "מבחינתו, המעבר לישראל טוב כי אולי שם יהיה לו יותר סיכוי לשחק בקביעות בהרכב. זה מה שהוא צריך ואני באמת מאמין שהוא מסוגל להגיע בעתיד לליגות בכירות יותר".

נוסא איגייבור שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
המרוויח העיקרי מהגעת אורמוש. איגייבור/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully