וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: המחסן הסודי של שלטי מחאת האוהלים במטה קדימה

יהושע בריינר

17.8.2011 / 15:00

קדימה הבהירה שאינה מעורבת במחאת האוהלים, אך עשרות שלטי מחאה מאוחסנים במטה שלה - ללא לוגו המפלגה - לאחר שחולקו לפעילים בהפגנות האחרונות. קדימה: "לא עומדים מאחורי המחאה"

ראשי מפלגת קדימה מקפידים לטעון כי אינם מעורבים במחאת האוהלים, אך נראה שבפועל מסייעת המפלגה לפעילים מאחורי הקלעים. כך למשל, עשרות שלטי מחאה שהונפו בהפגנות המחאה האחרונות שוכבים ביממה האחרונה במטה המרכזי של מפלגת קדימה בפתח תקווה. השלטים חולקו למפגינים במהלך ההפגנות במימון קדימה, אך אין בהם כל אזכור למפלגה. על השלטים מופיעים כיתובים כגון: "ביבי, תגיד אתה סתום?", "שנתיים שביבי הורס את המדינה" וכן "המדינה חולה בראש - לפעמים לא מספיק אקמול, צריך להחליף את הראש".

עוד על מחאת האוהלים
ליברמן לפעילי מחאת האוהלים: "צעקנים בתשלום"
ראש מועצת יש"ע בשד' רוטשילד: "גם אני אוכל סושי"
70 אלף הפגינו בפריפריה: "המחאה משדרת עוצמה"
מפת המחאה: 2,349 אוהלים בישראל

שלטים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת מחאת האוהלים שנמצאו בשטח השייך למפלגת קדימה, אוגוסט 2011. דרור עינב
אין זכר ללוגו קדימה בשלטים/דרור עינב

האם החשיפה אומרת המחאה היא פוליטית? בואו לדבר על זה בפייסבוק

בראיונות שהעניקה במהלך החודש האחרון יו"ר קדימה, ח"כ ציפי לבני, היא הצהירה כי מפלגתה לא מעורבת במחאה כדי למנוע ממנה "גוון מפלגתי". אך נראה שהמעורבות של מפלגת האופוזיציה במחאה נמשכת, כשכמה מפעיליה ממלאים תפקידים במספר מאהלים. כך למשל, פועל במאהל בשדרות רוטשילד יניב קזז, חבר מועצת קדימה ומי שהיה ברשימת המפלגה לכנסת האחרונה. קזז מגדיר עצמו כ"יועץ אסטרטגי לראשי המחאה".

קזז שוהה בקביעות במאהל ולא מכחיש כי הוא קשור למפלגה, אך לדבריו הוא עושה הפרדה בין פעילותו במאהל לפעילותו הפוליטית. "אני נמצא שם מהיום הראשון כמחאה אישית שלי. כל פנייה מטעם קדימה נתקלה בהתנגדות וזו הסיבה שהחלטתי לא להיות בחזית המאבק. אני רק מייעץ ולא מקבל שום החלטה. לפחות בתל אביב אין מעורבות של קדימה ואני לא רואה טעם לפגם".

אחד הפעילים המרכזיים במאהל בבאר שבע הוא דורון אמנו, יו"ר מטה קדימה בנגב, שמספר כי בימים הקרובים צפויים לקום עוד ארבעים אוהלים בעיר. את ביקורם של חברי ועדת טרכטנברג אתמול במאהל, במהלכו נזרקו לעבר כמה מהם נעליים, כינה אמנו "תרגיל של נתניהו, ששלח את אנשיו לפגוע באינטליגנציה שלנו. אני לא פה על תקן סיעת קדימה, אלא על תקן תושב הנגב. הדעות הפוליטיות שלי לא נכנסות למחאה. סיעת קדימה לא לקחה שום חלק במאהל ואני עושה הפרדה בין התפקיד שלי במפלגה לבין המאהל".

שלטים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת מחאת האוהלים שנמצאו בשטח השייך למפלגת קדימה, אוגוסט 2011. דרור עינב
שלטי המחאה במחסן של מפלגת קדימה/דרור עינב

אחת ממובילות המחאה בצפת היא הילה חדד, שמארגנת מדי מוצאי שבת הפגנות על יוקר המחיה. חדד משמשת גם כרכזת צפון של צעירי קדימה. "לצורך המאבק אני עושה הפרדה מוחלטת בין התפקיד שלי לבין המאבק החברתי", היא אומרת, "אני לא שם במטרה לקדם את המפלגה. יכול להיות שבדרך זה מצטלב כי קדימה תומכת במאבק, אבל יש לנו גם אנשי ליכוד ומפלגות אחרות במאהל פה. הודעתי למפלגה שאני לא לוקחת מהם שום מימון. אני כאן כאזרחית המדינה".

במאהל המרכזי בחולון פועל מורן ישראל, שנוסף על תפקידו כאחד ממובילי המאהל בעיר, משמש גם כעוזר הפרלמנטרי של ח"כ רחל אדטו (קדימה). ישראל וחבריו היו מהראשונים להקים מאהלים מחוץ לתל אביב והם גם יוזמים מדי שבוע 'צעדת עגלות'. "העבודה שלי איננה רלוונטית למאבק", הוא אומר, "עוד לפני שהייתי עוזר פרלמנטרי, אני חבר בתנועת צעירים בחולון שחרטה על דגלה דיור בר השגה. אני לא מקבל סיוע מהמפלגה ופועל לגמרי במישור האישי לפי צו מצפוני. אני עושה הפרדה מוחלטת בין עבודתי ולבין פעילותי במחאה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איש הקשר בין המוחים לבין המפלגה הוא שחר אקסמיט, רכז הצעירים במטה המרכזי של 'קדימה'. באתר 'יאללה-קדימה' המזוהה עם המפלגה משבחים את פועלו של אקסמיט ומספרים כי "הוא איש הקשר שמעביר את השלטים שקדימה מדפיסה לנציגי המפגינים". באתר מסופר כי אקסמיט הורה לפעילים שלא להניף שלטים המזוהים עם קדימה. "הזיהוי של קדימה עם המאבק יחבל במטרותיו וביכולותיו להביא הישגים ואת זה אנחנו לא רוצים", מצוטט שם אקסמיט בשיחה עם הפעילים. בשיחה עם וואלה! חדשות, סירב אקסמיט להתייחס לפרסומים.

ממפלגת קדימה נמסר בתגובה, כי "בשנתיים וחצי האחרונות קדימה מנצלת כל הזדמנות וכל במה כדי להביע את מסריה כנגד ממשלת המסים האטומה של נתניהו. קדימה לא יזמה את המחאה ולא עומדת מאחוריה – וכל ניסיונותיו ומאמציו של נתניהו לעוות את המציאות, לחנוק את המחאה ולשוות לה שיוך מפלגתי - לא יצלחו ויקרסו נוכח המציאות".

"גל המחאה הציבורי המהווה את זעקתו של מרכיב משמעותי וחשוב במדינת ישראל אשר נדרס תחת גלגלי הקואליציה הסקטוריאלית של נתניהו – אינו מפלגתי. למעלה מ-350 אלף איש שצעדו ברחובות, מאות האוהלים הפזורים ברחבי הארץ הכוללים בתוכם פעילי קדימה, חברי מרכז ליכוד ונציגים מכל המפלגות, מוכיחים זאת. לכן, הניסיון להסתמך על השתתפותם של כמה פעילים וחלוקת שלטים על מנת להפוך את המחאה הזו למשהו שהיא לא – מנותק מהמציאות ומגמתי".

מיושב ראש מטה הצעירים של קדימה במרחב צפון נמסר, כי "תנועת קדימה מייצגת כיום את אותם המפגינים. אותם הצעירים והצעירות שנאבקים על יוקר המחיה בארץ ישראל. אני לא רואה שום פסול למעורבות פעילינו הצעירים במאבק וגם בכך שהם לוקחים יוזמה ומארגנים שילוט, חומר פרסומי, מאהלים, התכנסויות, מפגשים וכדומה. מאבק זה הוא נכון, הוא מאבק אמיתי וצודק בכל רמ"ח אבריו. צר לי היום לדעת שאנשיו של ביבי, במקום לעסוק במציאת פיתרון לבעיות הדיור ויוקר המחיה, מתעסקים בדקויות פוליטיות שטותיות ורדודות".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully