וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר: המחאה הפתיעה, המשק במצב טוב מאוד

נגיד בנק ישראל התייחס בפעם הראשונה למחאת הדיור המתגברת. לדבריו, "ההתפתחויות האחרונות הגיעו כהפתעה, המשק במצב טוב, עם שיעור האבטלה הכי נמוך מאז 1987"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל)

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר התייחס הבוקר (שני) בפעם הראשונה למחאת הדיור ההולכת וגוברת. במסיבת עיתונאים שכינס במשרדו הדגיש הנגיד כי "ההתפתחויות האחרונות הגיעו כהפתעה, לפחות לי ואני מניח גם לרוב האנשים. הפתעה משום שלא היו הרבה רמזים או סימנים לפני כן. הפתעה גם משום שמבחינת אינדיקטור כלכלי, המשק במצב מאוד טוב, עם שיעור האבטלה הכי נמוך מאז 1987".

בהמשך דבריו התייחס פישר למתרחש במשק העולמי, אך בנוגע לזירה המקומית ציין כי "אי אפשר שלא להתרשם מהעובדה ש-150 אלף איש השתתפו בהפגנות במוצאי שבת ואי אפשר שלא להתרשם ממה שקורה באוהלים בערים במדינה".

פישר התייחס גם להשפעות של היעדר הסכם בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, "המצב בחו"ל הרבה יותר שברירי. אנחנו רואים חלק מההשפעה הזאת במה שקורה ליצוא מישראל, שהיה חלש יחסית ברבעון השני. בסביבה שלנו, אנחנו לא רואים התפתחות במשא ומתן לשלום בינינו לבין השכנים שלנו ובמיוחד עם הפלסטינים. זה לא טוב למשק הישראלי, במיוחד לטווח הארוך של המשק הישראלי".

המחאה על יוקר המחיה - הכותרות האחרונות:
התוכנית של נתניהו: הקלות למעמד הביניים
עיני: "אם המטרה היא להפיל את ביבי - אני לא ש?ם"
מחאת האוהלים: השלטון המקומי נגד משרדי הממשלה
פירות המחאה: הממשלה בוחנת הוזלת הדלק והמסים

תהליך איטי של בנייה

פישר התייחס במסיבת העיתונאים לנושאי הדיור, יוקר המחיה והמיסוי ואמר כי "בכל אחת מהנקודות אנחנו צריכים לבדוק את הסוגיות לעומק. אנחנו לא יכולים להוציא פתרונות מהשרוול, אלא לבדוק את הסוגיות, לנתן אותן ולהציע תוכנית פעולה. לאחר מכן צריך לעקוב אחרי מה שקורה ולשנות את התוכניות אם הן לא מצליחות".

עוד אמר פישר כי "מאז 2008, עלו מחירי הדירות בקצב מהיר מאוד - ב-40%. בימי העלייה מברית המועצות בתחילת שנות ה-90' בנו בקצב זריז מאוד - כ-50 אלף דירות בשנה. מחירי הדירות החלו לרדת ב-30% באמצע שנות ה-90 בעקבות הבנייה המואצת. בעשור האחרון, שיעור משקי הבית עלה על קצב הבנייה. יש אצלנו תהליך איטי מאוד של בנייה - מרגע החלטת שיווק הקרקע ועד גמר הבנייה חולפות 3.5 שנים. עכשיו דברים מתחילים לזוז. מאז 2005 בנינו בקצב של כ-30 אלף דירות בשנה עד שהיום בונים בקצב של יותר מ-42 אלף דירות בשנה".

בנוגע לפעולות שמבצעים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ אמר פישר כי "קיימת הרגשה שהממשלה לא עובדת בעד האינטרסים של מעמד הביניים. צריך לקחת כל מיני שירותים שהממשלה מספקת ולבדוק איך הם עובדים - אין דרך אחרת. צריך לפעול בדרך רגישה. צריך לזכור שבהיבטים מסוימים - יש לנו ממשלה מצוינת. מערכת הבריאות טובה לאזרח הממוצע. תפקיד האוצר הוא לשמור על הקופה הציבורית - הם עושים את זה בכבוד ובאופן יעיל. שטייניץ ופקידיו שומרים על המשק. בלי המשמעת התקציבית - לא היינו שורדים את המשבר האחרון. קל מאוד לתקוף את כולם - לפעמים צריך להגיד מילה טובה על האנשים שעושים את עבודתם היטב. עד היום באוצר שמרו על מדיניות כלכלית בהתאם לנתונים. המדיניות של הממשלה היתה אחראית".

בהמשך דבריו חזר הנגיד פישר לעניין מחאת האוהלים ואמר כי "המפגינים הם השדרה של המדינה. אצלנו, כמו בכל מדינה מפותחת, הם השדרה של המדינה. אלו אנשים שתורמים הרבה למשק, למדינה, לתרבות ולהצלחת ההיי-טק. אנחנו צריכים לבדוק ברצינות את הדרישות שלהם, את העלות שלהם, לבדוק מה לעשות ולעשות את זה באחריות. חלק מהדרישות שלהם הם פוליטים. הם תורמים לאיכות הפוליטיקה והמשק הישראלי אבל מי שרוצה להשפיע על הפוליטיקה לא יכול לעבוד רק דרך המחאות. הם צריכים להיכנס לפוליטיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully