וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל יוקר המחיה? נחיל המדוזות עזב את ישראל

נחיל המדוזות האימתני שנמתח לאורך כל קו החוף של ישראל עזב את האזור, והמים נקיים כעת מתחושות צריבה. במכון לחקר ימים ואגמים העריכו כי קרוב לוודאי שהקיץ לא נראה עוד נחילים כאלה

נחיל המדוזות שהטיל אימה על הרוחצים בים התיכון עזב סוף סוף את אזורינו. מהמכון לחקר ימים ואגמים לישראל נמסר היום (חמישי) כי המים נקיים כעת מהמדוזות ממין "החוטית הנודדת" ואין דיווחים על צריבות. בשיאו, הנחיל נמתח לאורך כל קו החוף הישראלי, מאכזיב ועד אשקלון - והמשיך הלאה ללבנון.

בלה גליל, ביולוגית ימית במכון, הסבירה כי המדוזה, כפי שרובנו מכירים אותה, "היא השלב המיני במחזור החיים של המדוזה. ברגע ששני הזוויגים התרבו, המדוזות פשוט מתמוגגות אל תוך המים ונעלמות". לדברי גליל, קרוב לוודאי כי הקיץ לא נראה עוד נחילים כאלה.

מדוזות בים. ShutterStock
"הנחיל השנה, כמו גם בקיץ שעבר, הופיע מוקדם בשבוע הראשון של יוני. הוא גם היה גדול מבשנים קודמות". מדוזה בפעולה/ShutterStock

רוחצים רבים הרגישו בשנים האחרונות כי המדוזות מופיעות מוקדם מהרגיל בקיץ - ובכמויות גדולות. "תחושות הבטן במקרה הזה נכונות", אמרה גליל. "הנחיל השנה, כמו גם בקיץ שעבר, הופיע מוקדם בשבוע הראשון של יוני. הוא גם היה גדול מבשנים קודמות. המדענים מאמינים שהדבר תלוי בזרמים בים, בזמינות המזון ובטמפרטורה".

ומה באשר לתופעת "ביצי המדוזות", אותה תחושת צריבה מוכרת במים בשיא עונת המדוזות? גליל הסבירה כי "תחושת הצריבה נגרמת על ידי התאים הצורבים של החוטית הנודדת, המצויים על זרועות הציד הנימיות שלה – שעל שמן היא קרויה 'חוטית'. זרועות נימיות אלו ניתקות בקלות בזרמים ובשל פעולת הגלים ונסחפות לקרבת החוף, שם הן נותרות פעילות למשך מספר שעות. תופעה של מים צורבים פרושה שהנחיל מצוי אי שם במרחק מה מן החוף". היות שנחיל המדוזות נעלם, מותר להניח כי נפרדנו לשלום גם מתחושת הצריבה, לפחות עד הקיץ הבא.

עוד בנושא
קיץ חם וצורב: המדוזות פשטו על חופי ישראל
הנה בא עוד ג'ל גדול: אוספים טון מדוזות בשעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully