וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תפעל לקידום תוכניות הבנייה באיתמר

יהושע בריינר

13.7.2011 / 18:50

ממכתב ששלח השר וילנאי עולה כי בקרוב תוסדר תכנית הבניין של היישוב, כפי שהבטיח רה"מ לאחר הפיגוע במקום. עוד עולה מהמכתב, כי המדינה מודה כי ההתנחלות עפרה הוקמה על קרקע פלסטינית

גורמים במערכת הביטחון אמרו היום (רביעי) כי המדינה תקדם את תוכניות הבנייה באיתמר ותפעל לאישור תוכנית הבניין של היישוב. לאחר הפיגוע באיתמר הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את הנושא, אולם בפועל אושרו רק תכניות לבניית מבני חינוך ביישוב. כמו כן, בוחנים במשרד הביטחון ובמנהל האזרחי הסדרה של היישוב רחלים שבשומרון, שמוגדר כיום כמאחז בלתי מורשה, והגדרתו כיישוב עצמאי או כשכונה של ההתנחלות תפוח הסמוכה.

קידום תוכניות הבנייה התגלו היום במסגרת מכתב תשובה ששלח השר להגנת העורף מתן וילנאי אל ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי), שביקש לדעת את העמדה הרשמית של הממשלה ביחס לקידום תכניות בניין עיר (תב"ע) ב-13 התנחלויות ביהודה ושומרון. ביחס לאיתמר כתב וילנאי כי ליישוב אין תב"ע בתוקף, וכי לאחרונה סיים צוות 'קו כחול' של משרד הביטחון את עבודתו ותחם את היישוב, שהוקם על אדמות מדינה.

"בימים הקרובים", נכתב במסמך, "אמורה המועצה להגיש תב"ע ליישוב שעם קבלתה היא תידון במוסדות התכנון ותוצג בהתאם לחוק לקבלת האישורים המתאימים". באיתמר טענו לאחר הפיגוע כי אי הסדרת תוכנית התב"ע היא שמנעה הקמת גדר ביטחון טובה יותר מהגדר אותה חתכו שני המחבלים שחדרו לבית משפחת פוגל ורצחו חמישה מהם.

בעניין מעמדה של ההתנחלות רחלים נכתב, כי בימים אלה מתבצעת בחינה מחודשת להסדרת היישוב, אולם טרם התקבלה החלטת הדרג המדיני בנושא. גם היישוב נגוהות, שמוגדר אף הוא כמאחז, נמצא בימים אלה בבחינה משפטית לצורך הסדרתו כיישוב עצמאי.

לווית משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע דקירה בביתה שבאיתמר, מרץ 2011. רויטרס
"עיכוב התב"ע מעכב גם בניית גדר חזקה יותר מזו שחתכו המחבלים". הלווית בני משפחת פוגל שנרצחו באיתמר/רויטרס

לאחר הפיגוע הקשה באיתמר דרשו אישי ציבור את אישור התב"ע של היישוב, וביניהם חברי כנסת ושרים. "כלל היישובים קיימים כבר עשרות שנים והם סיפקו ומספקים את מיטב הלוחמים בצה"ל ותושביהם מהווים את השדרה הראשונה בכל תחומי החברה", אמר היום ח"כ כ"ץ, "אישורי התב"עות מונח לפתח ראש הממשלה והוא זה שחייב הסבר לדורות הבאים מדוע עד לרגע זה נמשך המצב המביש שבו עשרות אלפי יהודים חיים עשרות שנים בלא אישורים תב"ע ומדוע לא מצא דרך להסדיר זאת".

בשומרון קיבלו את עמדת המדינה ביחס ליישובים בביקורת רבה, על אף ההודעה כי מעמדם של איתמר ורחלים יקודם. "מדובר בלעג לרש", אמר ראש המועצה גרשון מסיקה, "מדובר ביישובים שהוקמו על ידי ממשלות ישראל ואיש לא יכול לערער על חוקיותם. לצערנו, תושביהם עוברים התעללות יומיומית על ידי שר הביטחון שביד אחת נמנע מלחתום על תכניות המתאר משיקולים מפלגתיים ובידו השנייה הוא מונע הקמת מוסדות חינוך ואף מרכיבי ביטחון בטענה אבסורדית שאסור להקימם כי הוא עצמו לא חתם על התוכניות. לא נסכים שאזרחי השומרון יהיו אזרחים סוג ג'".

במסמך עליו חתום וילנאי מודה המדינה גם בבעיות הקשות בהכשרת היישוב עפרה, הבולטת שבמפעל ההתנחלות. היא מודה בפה מלא כי חלקה הגדול הוקם על קרקע פלסטינית פרטית. "יודגש כי חלק לא מבוטל מעפרה נבנה על גבי קרקע פלסטינית פרטית וליישוב אין תחום שיפוט מאושר", נכתב, "לא ניתן יהיה לקדם תב"ע בחלקים מהיישוב לאור סוגיית הקרקע הפרטית".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עוד באותו נושא:
ח"כים לנתניהו: אשר תוכניות הבנייה באיתמר
רה"מ למשפחות ההרוגים: "הם יורים, אנחנו בונים"
החשודים ברצח משפחת פוגל הואשמו: "גאים במעשה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully