וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בשמאל על החלטת גנץ לומר בטקסים "יזכור אלוהים"

פנחס וולף

14.6.2011 / 14:03

ח"כים מהשמאל הגיבו בזעם על החלטת הרמטכ"ל לפיה טקסי הזיכרון הצבאיים ייפתחו בנוסח "יזכור אלוהים את בניו ובנותיו", ולא "יזכור עם ישראל". "צה"ל לא אמור להיות זרוע של הרבנות"

החלטת הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הקובעת כי אמירת "יזכור" בטקסי הזיכרון הצבאיים תיפתח בנוסח "יזכור אלוהים את בניו ובנותיו", עוררה תרעומת בקרב חברי כנסת מהשמאל. לאחר שהבוקר (שלישי) פורסם ב"הארץ" כי הרמטכ"ל מסר את עמדתו על רקע מחלוקת מתמשכת המתנהלת בעיקר בין דתיים לחילונים, אומרים בשמאל כי הדבר מנוגד לערכי צה"ל. ההחלטה לומר "יזכור אלוהים" באה במקום הנוסח הקודם "יזכור עם ישראל".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה בתגובה כי "החלטת הרמטכ"ל מקוממת. מדובר בעוד השתלטות של ההלכה על הצבא. כשם שישראל הופכת למדינת הלכה, צה"ל הופך לצבא הלכה. אולי ישונה שמו ל'צבא הלכה לישראל'? יש לזכור שחלק מהחללים ומהמשפחות השכולות הם לא יהודים או לא מאמינים באלוהים".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, הצטרף לביקורת ואמר כי הוא מאוכזב מהחלטתו של גנץ. "הרמטכ"ל שכח שהוא מפקדם של כל חיילי צה"ל ולא רק של הדתיים מביניהם. עצוב שהרמטכ"ל בחר לגייר בכפייה את הטקסט. תמוהה במיוחד הבחירה בצורת 'אלוקים' של שר הצבאות גנץ. הצבא אמור להיות גוף אזרחי ולא זרוע של הרבנות".

מנגד, בימין הביעו תמיכה במהלך של גנץ. יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כ"ץ אמר כי "בדומה לכל הגנרלים של עם ישראל שנשאו לאורך ההיסטוריה את שם ה' והצליחו, הרמטכ"ל בני גנץ מצטרף לכל אלו שהנהיגו את עם ישראל שתמיד צבאות ישראל יצאו כששם ה' שגור בפיהם, ואז עם ישראל הצליח. זה מראה על ענווה גדולה וזה יעזור לעם ישראל".

ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) אמרה כי היא "מברכת על החלטת הרמטכ"ל להשאיר את הנוסח המקורי בתפילת יזכור. אני מאמינה כי נוסח זה יכול לאגד סביבו את כלל החיילים והחיילות יחד עם כל עם ישראל".

גם התנועה הרפורמית התייחסה להחלטת הרמטכ"ל. מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב, מסר בתגובה כי "החלטת הרמטכ"ל תעמיק את תחושת הניכור של ישראלים רבים כלפי היהדות ומורשתה ותטיל את המשפחות השכולות, הנמצאות כיום בלב כולנו, למאבק בין דת ומדינה. טקסי הזיכרון הצבאיים כוללים בחובם פרקי תפילה ומקרא הנותנים ביטוי דתי ורוחני לשכול ולאובדן ומן הראוי היה להותיר את "היזכר" בנוסחו המקורי, המשמש במעין מכנה משותף מקודש למגוון הקהלים, הזרמים והקהילות בישראל".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully