וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת האחים עופר: כל מה שרציתם לדעת

1.6.2011 / 11:55

פרשת הסחר שקיימה, לכאורה, קבוצת האחים עופר עם אירן עוררה סערה בציבור הישראלי. אך מה ההשלכות של הפרשה על האחים ועל ישראל? האם היתה עבירה על החוק? איך תושפע החברה כלכלית?

לפרשת קבוצת האחים עופר ולסחר שקיימו, לכאורה, חברות שותפות שלה וחברות בת שלה עם אירן השלכות רבות – מדיניות, משפטיות וכלכליות. מה משמעות חשיפת הפרשה מבחינת עסקיהם של האחים עופר? מהם הצעדים המשפטיים בפניהם הם עלולים לעמוד? מהן ההשלכות המדיניות של הפרשה?

האם עברו האחים עופר על החוק הישראלי?

פרופסור רובי סייבל מהאוניברסיטה העברית בירושלים: בישראל אין, בדומה לארה"ב, חוק מפורש האוסר על סחר עם אירן. החוק הרלוונטי במשפט הישראלי היא 'פקודת המסחר עם האויב' ואירן לצורך העניין מוגדרת כמדינת אויב. כמו כן, ייתכן ומדובר כאן אף בהפרה של סנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על אירן.

המועצה לא אסרה כל מסחר אך ייתכן ובמקרה זה יש הפרה. מבחינת המשפט הבינלאומי ישראל מחוייבת לאכיפת הסנקציות שהוטלו על ידי מועצת הביטחון ואם חברה ישראלית הפרה אותם היא אחראית לכך. כמו כן ייתכן ויש כאן הפרה של החוק האמריקאי שהוא חמור אף יותר.

האם צפויים האחים עופר לעמוד בפני השלכות משפטיות?

סייבל: הפיקוח בנושא בישראל אינו קפדני. "כאשר עוסקים בייצוא וסחר בטחוני הפיקוח הדוק אבל כאשר מדובר על סחר אזרחי בלבד יש מקרים שלמדינה לא ממש אכפת מכך. עבירה על פקודת המסחר עם האויב היא אמנם עבירה פלילית אבל זה חוק ישן שנשאר מתקופת מלחמת העולם השנייה ויש מעט מאוד הרשעות על פיו".

גורם משפטי אחר מסביר כי ההחלטה האדמיניסטרטיבית לפיה אירן נחשבת למדינת אויב התקבלה רק בשנים האחרונות ויש לבחון את האירועים ואת זמן התרחשותם. הגורם מדגיש כי העונש שהוטל על חברת טנקר פסיפיק על ידי הממשל האמריקאי לפיו יוגבל האשראי של החברה ל-10 מיליון דולר הוא עונש חדש שנכנס לתוקף בצו של הנשיא ברק אובמה ב-23 במאי. לדבריו, עד עתה היו שתי דרכי ענישה קבועות בחוק האמריקאי בנושא: ענישה פלילית או עיצומים כלכליים אזרחיים. אובמה, בחתימתו על הצו, הוסיף חמישה צעדים נוספים כגון הגבלת אשראי, הקפאת נכסים, הגבלות סחר מול ארה"ב וכו'. הגבלת האשראי נחשבת דווקא לצעד הפחות חמור מבין אלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מבחינה מדינית - עד כמה חמורה הפרשה?

יואל גוז'נסקי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל-אביב: אי אפשר להפחית מחומרת העניין. חברה ישראלית גדולה סחרה עם אירן ולצורך העניין לא משנה שהדבר נעשה באמצעות חברות בת. ישראל עומדת בראש המחנה הקורא להטלת סנקציות על אירן ולהחרפתן, לכן חשוב כי נעמוד בעיצומים שאנו קוראים להטלתם.

האם רק האחים עופר סחרו עם אירן?

גוז'נסקי: יכול להיות שהאחים עופר הם רק קצה הקרחון. מידי פעם צצים דיווחים על עסקאות המתבצעות, בדרך כלל בעקיפין, עם אירן. הפרשה מביכה לא רק את ממשלת ישראל אך גם את האירנים, שהזדרזו להודיע כי הם לא מקיימים קשרים עם ספינות השייכות למשטר הציוני. קשה לאטום הרמטית את הסחר עם אירן, אבל קשר ממשלתי לסחר שכזה עלול לפגוע בטיעון הישראלי בנושא הסנקציות. בשבועות הקרובים סביר להניח שנדע יותר על הפרשה, יכול להיות שהעניין יחמיר ויכול להיות שהוא ייפתר ככלום.

איך תשפיע הפרשה על עסקי חברת האחים עופר?

ד"ר דנה פפר, כלכלנית מהמרכז ללימודים אקדמאים באור יהודה: הפרשה אמורה ליצור בעיות לסמי ועידן עופר. מעבר לבעיות עם הממשל האמריקאי, שעלול להטיל מגבלות סחר וקנסות על משפחת עופר, צעדים שפירושם פגיעה בעסקים ובאמינות, ניזוק גם יושרה של המשפחה. יושר בעסקי ספנות, בנקאות, דלקים ונדל"ן מהווה נכס יקר מפז. משפחת עופר תאלץ לעבוד קשה ולהשקיע מאמץ כדי להחזיר את אמינותה העסקית בכלכלה העולמית, שלממשל ארה"ב יש בה כידוע משקל כבד. כל זאת מבלי להתייחס לסנקציות אפשריות גם מכיוון אירופה".

הפגיעה עלולה, לדוגמא, לגלוש לגיוסי הון. עסקי עופר דורשים גיוסי הון ציבוריים רבים בארץ ובחו"ל וקשר עם גורמים פיננסים, ברוקרים וכמובן בנקים. מי שננזף על ידי הממשל האמריקאי אינו גורם מועדף לעשיית עסקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully