וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם תרצו" גינו את המרצה הסרבן, בשמאל חיזקו ידיו

12.5.2011 / 0:03

מאסרו של ד"ר עידן לנדו בגין סירובו להתייצב לשירות מילואים עורר תגובות חריפות. "אם תרצו": עשבים שוטים באוניברסיטה הופכים ליער עבות. "יש גבול": זה צעד נגד הכיבוש

כליאתו של ד"ר עידן לנדו, מרצה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, לאחר שסירב להתייצב לשירות מילואים עוררה תגובות סוערות. בתנועת "אם תרצו" גינו את ד"ר לנדו על סרבנותו, בעוד ארגוני זכויות אדם ביקשו לחזק את ידיו.

בהודעה של תנועת "אם תרצו" נאמר, כי "עשבים שוטים באוניברסיטת בן גוריון הופכים ליער עבות. האוניברסיטה בחרה שלא לעשות דבר בכך שטמנה את ראשה בחול אל מול עשבים שוטים, כמו המרצים ניב גורדון ואורן יפתחאל. כאשר מרצים באוניברסיטה חותמים על עצומות המאשימות את ישראל בטיהור אתני - ומצהירות על תמיכה בעזמי בשארה ובטלי פחימה, וכן על עצומות הקוראות לחרם על ישראל, אל לאוניברסיטה להתפלא כאשר מרצים מסרבים לשרת במילואים". עוד נאמר בהודעה כי "על נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, מוטלת האחריות לכך שהעשבים השוטים הופכים ליער עבות".

לעומת זאת, ארגוני זכויות אדם המזוהים עם השמאל, הגיבו בזעם על כליאת לנדו. מתנועת "יש גבול" נמסר: "אנו מחזקים את ידיו של ד"ר לנדו במחאתו נגד כיבוש השטחים והעם הפלסטיני. הכיבוש, אשר עומד לחגוג 44 שנה, הינו הפרה מתמשכת של הדמוקרטיה ושל אמנות בינלאומיות אשר מדינת ישראל חתומה עליהן. אנו מאמינים כי מחובתו של כל אזרח דמוקרטי להרים קול מחאה כנגד מצב זה, ומקווים שעוד אזרחים ילכו בדרכו של ד"ר לנדו".

ד"ר ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, הביע את תמיכתו בסירובו של ד"ר לנדו להתייצב לשירות המילואים. לדבריו, "עידן סירב, כמו כל אדם אמיץ בעל מצפון המתבקש לקחת חלק בפעילות בלתי מוסרית בעליל בעיניו. אני מעריץ את האופן העקבי בו הוא מסרב מזה עשור לקחת חלק בכיבוש, ואת נכונותו לשלב מחיר כמגן זכויות אדם". מנוחין, חברו הקרוב של לנדו, הביע את פליאתו מהמעצר, ואמר כי "מוזר בעיני שמפקדיו, אחרי עשור שבו לא חייבו אותו לעשות מילואים, החליטו להענישו על סירוב של יום אחד. לא ברור לי מדוע כאשר עשרות רבות של חיילי סדיר ומילואים בשנה מסרבים מאותן סיבות דמוקרטיות, וצה"ל משחררם באופן עקבי, מפקדיו החליטו שיש להענישו".

סירב להתייצב למילואים - נשלח ל-7 ימי מחבוש

מוקדם יותר פורסם בוואלה! חדשות כי ד"ר לנדו עצור בכלא צבאי, לאחר שבחר מסיבות מצפוניות שלא להתייצב לשירות מילואים. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" קרא לנדו לאנשי מילואים שלא להתייצב לשירות. לנדו, בלשן המרצה במחלקה לספרויות זרות באוניברסיטה, נשפט בשבוע שעבר לשבעה ימי מחבוש.

בעבר היה כלוא לנדו בן ה-44 פעמיים בכלא צבאי, לאחר שהצהיר על סירובו לשרת במילואים. המרצה הבכיר שירת בצה"ל כקצין קשר, והצהיר בעבר בפני מפקדיו כי הוא אינו מתכוון להיענות לצווי ההתייצבות לשירות מילואים וכי הוא "אינו מוכן לקחת חלק בשירות בצה"ל, שעיקר תפקידו הוא כיבוש". באחרונה זומן ד"ר לנדו ליום מילואים בבסיס במרכז הארץ ומשסירב נשפט בפני מפקד גדוד התקשוב. מדובר צה"ל נמסר כי משסירב לנדו להתייצב לשירות מילואים מספר פעמים, נשלח למחבוש, וכי "כל ניסיון להפוך סירוב להגיע ליום עיון במחנה צריפין לסירוב על רקע אידיאולוגי הוא מגוחך".

לנדו עצמו מוכר כפעיל שמאל בולט ובעיקר ככותב מאמרים חריפים כנגד מדיניות צה"ל בשטחים. כך למשל, הוא התבטא בעניין ההפגנות השבועיות בכפר נבי צאלח ואמר כי "השלכת אבנים על צבא כובש איננה מחאה אלימה, זוהי תגובה מתבקשת למי שלא רק גוזל את אדמתך אלא גם מונע ממך זכות בסיסית למחות על כך". לדברי מקורביו, בעשר השנים האחרונות פנה ד"ר לנדו פעם אחרי פעם למפקדיו וביקש כי ישוחרר משירות מילואים בעקבות מדיניות צה"ל בשטחים.

(עדכון ראשון: 21:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully