וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליום אחד: הסטודנטים החליפו את המנקות

4.5.2011 / 14:15

בהמשך ישיר לתמיכתם במחאת עובדות הניקיון באוניברסיטאות למען זכויות סוציאליות, החליפו הסטודנטים את המנקות בעבודתן. "זוהי הזדמנות לצאת ממעגל האדישות", אמר אחד מהם

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק. קריינות: אביב אברמוביץ'. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

לא קלה היא עבודתן של המנקות באוניברסיטת תל אביב. היום (רביעי) החליטו הסטודנטים במוסד האקדמי המכובד לסדר להם הפתעה: במה שלדבריהם כבר הפך למסורת, התנדבו כ-40 סטודנטים להשכים ולהחליף את עובדות הניקיון במשימות הבוקר. המהלך לא תוכנן עם העובדות, שהופתעו לפגוש בהם בשעה כה מוקדמת, ולחלקן אף היה קשה להאמין שהסטודנטים באמת לוקחים מידיהן את המגב והדלי, ומנקים במקומן.

לא רק בתל אביב, אלה במספר קמפוסים ברחבי הארץ תפסו למספר שעות הסטודנטים את מקומם של עובדי הניקיון במסגרת מבצע "יום הפוך", אותו מארגים התאחדות הסטודנטים הארצית ואגודות הסטודנטים המקומיות. במכללת ספיר דאגו הסטודנטים להרמת כוסית לכבוד עובדי הניקיון, העניקו להם שובר כניסה אישי לבריכה מחוממת ואף הקימו מתחם עיסויים מפנק לעובדים עם מעסים מקצועיים. גם במכללת ת"א יפו הזמינו מעסים מקצועיים לכבוד עובדי הניקיון. זוהי השנה השניה ברציפות שמתקיים 'היום ההפוך' שפועל באופן מתואם על ידי אגודות הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת ב"ש, מכללת ספיר, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב והמכללה האקדמית תל אביב יפו.

לדברי הסטודנטים, אחרי שכנוע קצר, מסרו העובדות בשמחה את כלי העבודה וישבו לנוח, בזמן שהתלמידים ניקו את חדר השירותים, המסדרונות והכיתות, בשמונה בניינים ברחבי הקמפוס. דליה איבן, עובדת ניקיון באוניברסיטה, אמרה כי "אנחנו מאוד שמחות על היום הזה, כיף לראות את הסטודנטים החמודים שדואגים לנו". היום ההפוך הוא יוזמה של אגודת הסטודנטים, בעקבות הצלחת מאבק עובדות הניקיון. לפני כשנה וחצי, עמדו העובדות בפני פיטורין בעקבות חילופי חברתו קבלן באוניברסיטה. ביוזמת אגודת הסטודנטים ובסיועם, התאגדו העובדות ומאבקן העיקש נשא פרי, ואך היווה השראה להתאגדויות באוניברסיטאות אחרות.

לבסוף, שמרו עובדות הניקיון על עבודתן ואף זכו לדמי פיצויים ולזכויות הסוציאליות להן הן זכאיות. כמו כן, הנהלת האוניברסיטה מכירה בהן כיום כוועד עובדים יציג, הישג משמעותי כשלעצמו – לדברי הסטודנטים. "אנחנו מאוד שמחות שהמאבק שלנו הצליח, בזכות מנכ"ל האוניברסיטה שהתערב ובזכות הסטודנטים שלא ויתרו ועזרו לנו לשמור על הזכויות שלנו".

"הזדמנות לצאת ממעגל האדישות"

הסטודנטים טוענים כי יש שני טעמים ליום ההפוך: מחד, על מנת להביע תמיכה במנקות על עבודתן המסורה, ומאידך על מנת לסמל את מאבקן לתנאי העסקה הוגנים. השנה התאחדות הסטודנטים בישראל אימצה את יוזמת האגודה, והאירוע המיוחד צפוי להתקיים גם באוניברסיטאות אחרות בארץ.

נועם פורר, סטודנט למדע המדינה וממובילי המאבק מטעם האגודה, אמר כי "היום ניקיתי באחד הבניינים ביחד עם עובדת ניקיון שעלתה לא מזמן מאתיופיה. דיברנו קצת על הזכויות המגיעות לה. הופתעתי לגלות כמה מעט היא ידעה על הזכויות הסוציאליות שהיא זכאית להן. רבים מאתנו מתייחסים לעובדים נותני שירותים ולובשי מדי כאל עובדים 'שקופים'. רק מתי מעט יודעים את שמות העובדות שמנקות את כיתות הלימוד וחדרי השירותים בהם אנו משתמשים מדי יום. זו הייתה ההזדמנות שלנו לצאת ממעגל האדישות ולהראות לעובדותן שהן לא לבד במאבקן הצודק".

עפרי רביב סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית מסר: "לא יתכן שבאקדמיה יקנו השכלה וידברו בשפה גבוהה ומצד שני יעסיקו עובדים בצורה נצלנית. זו היא חובותינו לחוסנה של החברה הישראלית. הסטודנטים ימשיכו להיאבק על זכויות עובדי הקבלן ולהגביר כל חודש וכל שנה את עוצמת המאבק. פעם אחר פעם אנחנו משיגים עוד הישג ועוד הישג עד שהאסימון ירד ובמגדל השן ישמעו את זעקת העובדים המנוצלים".
יסמין יעקובי, סטודנטית לוגיסטיקה, שנה ב' במכללת ספיר אמרה כי "המאבק למען העסקה ישירה הוא מאבק חשוב מאין כמותו, בייחוד באקדמיה. אנו הסטודנטים שמחים כי אגודת הסטודנטים בספיר ועוד אגודות בארץ פועלים יחד נגד הניצול על מנת שהעובדים יקבלו את התנאים הסוציאליים הראויים להם. לא ניתן שחוסר הצדק הזה ייעשה בין כותלי המכללה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully