וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי רוח תמכו בהקמת פלסטין; פעילי ימין: ”בוגדים"

פנחס וולף ובעז ווליניץ

21.4.2011 / 14:00

אנשי רוח בולטים התכנסו במקום בו הוכרזה מדינת ישראל, כדי לברך על ההכרזה הצפויה באו"ם על הקמת המדינה הפלסטינית. מפגיני ימין קראו מנגד: "בוגדים, קחו את הפרסים שלכם וחזרו לעזה"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק)

לקראת ההכרזה הצפויה באו"ם בחודש ספטמבר על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, התכנסו היום (חמישי) בתל אביב שורה ארוכה של אנשי רוח בולטים, כדי להביע את תמיכתם בהחלטה. היוצר והסופר יאיר גרבוז אמר בפתח האירוע כי "מדינת ישראל זקוקה לאיפוס מערכות ערכי, ולריענון של עקרונות מגילת העצמאות", וקרא לדור הצעיר "להקים מדינה צודקת יותר".

אל מול מאות אנשי השמאל שהגיעו למקום, התקבצו עשרות מפגיני ימין, שקראו להם "לקחת את פרסי ישראל שהוענקו להם - ולחזור לעזה". כלת פרס ישראל, שחקנית התיאטרון חנה מרון, הותקפה מילולית על ידי כמה מפגינים, שכינו אותה "בוגדת". שלמה שלוש, אחד מפעילי הימין שקראו קריאות נאצה לעבר הנואמים, אמר כי "יאיר גרבוז וחנה מרון הם בוגדים במדינה. אלה הם אנשי רוח? ליוזמות השלום שלהם אין סיכוי".

יוזמי האירוע, חתני פרס ישראל, סופרים, אמנים, אנשי אקדמיה ויוצרים שונים, ערכו את העצרת מול אולם מוזיאון תל אביב הישן בשדרות רוטשילד בתל אביב, שם הכריז ראש הממשלה דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל. לדברי המארגנים, "עצמאות שני העמים מחזקת זו את זו. היא צורך מוסרי וקיומי כאחד, והיא הבסיס לאפשרות לשכנות טובה".

בהזמנה לאירוע נכתב כי המארגנים "קוראים לכל אזרחי ישראל, לכנסת, לממשלה, לכל האזרחים בעולם - ולממשלותיהם - להכיר בשתי המדינות, בהן צריכות להתבטא זכות ההגדרה העצמית של שני העמים, כמו גם העקרונות הכלליים של הדמוקרטיה והשוויון". עוד נמסר כי "מדובר רק באירוע ראשון, במסגרת קמפיין שיימשך בפעולות נוספות בחודשים הקרובים".

"ההצבעה באו"ם - הזדמנות ולא איום"

חבר הכנסת ראלב מג'אדלה (העבודה), שנכח בעצרת, אמר כי "הגיע הזמן להגיד לממשלת הימין: 'עד כאן', ולשים קץ למעשי התחמנות". לדבריו, עד ספטמבר יצטרפו עוד עשרות מדינות החברות באו"ם ליוזמה להקמת מדינה פלסטינית, ו"טוב לישראל אם תקדים ותיזום יוזמת שלום משלה".

הבוקר אמר מרטין אינדיק, יועצו הבכיר של השליח המיוחד למזר התיכון ג'ורג' מיטשל, כי "אי אפשר לנצח את התכנית הפלסטינית. אם לא יחול שינוי מהותי - האו"ם יכיר במדינה פלסטינית". גם חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ), הביעה הבוקר תמיכה ביוזמה הפלסטינית, ואמרה כי יש לשלב את הנושא במצע של מפלגות השמאל. לדבריה, במסגרת התמיכה בפתרון שתי המדינות, "הרי שההצבעה באו"ם היא הזדמנות - ולא איום. על מי שמאמין שאם לא נגמור עם הכיבוש - הכיבוש יגמור אותנו - לומר 'כן' למדינה פלסטינית".

גלאון עצמה לא הודיעה על השתתפותה באירוע החגיגי שייערך היום בצהריים, אך בין המשתתפים ניתן למצוא בין היתר את שולמית אלוני, פרופ' יהודה באואר, דוד טרטקובר, פרופ' ירמיהו יובל, פרופ' מנחם יערי, אלכס ליבק, סמי מיכאל, חנה מרון, אוהד נהרין, יהושע סובול, ארי פולמן, פרופ' איתמר פרוקצ'יה, דני קרוון, ספי רכלבסקי, פרופ' זאב שטרנהל וציונה שמשי.

"אירוע מנותק מהמציאות"

באופן טבעי, לא כולם מברכים על היוזמה. סגן שר החוץ, דני אילון, אמר כי האירוע "רק מרחיק את הסיכוי לפיוס ולהקמת מדינה פלסטינית, ויוצר תקוות שווא בקרב הפלסטינים לכך שיוכלו להקים מדינה בצעדים חד-צדדיים ללא משא-ומתן עם ישראל". לדברי אילון, היה טוב יותר לו המפגינים היו משכנעים את ההנהגה הפלסטינית להגיע לשולחן המשא ומתן".

גם שר התשתיות, עוזי לנדאו, לא התלהב מהכינוס, והגדיר אותו כ"אירוע מנותק מהמציאות". בהתייחסו למשתתפי האירוע, אמר לנדאו כי "אמנם כמה מאותם אנשים קיבלו את פרס ישראל, אבל הם לא קיבלו אותו על הבנה פוליטית או תבונה מדינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully