וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי חושש ממינוי חרדים לבית הדין הרבני הגדול?

מוטי לוי

1.3.2011 / 8:53

הוועדה למינוי דיינים עומדת לבחור שלושה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. על אף הרוב של נציגים ליברליים, יש הטוענים שהפחד מהמגזר החרדי יביא לבחירתם של דיינים חרדים בלבד

הוועדה למינוי דיינים בראשות שר המשפטים, יעקב נאמן, תתכנס היום (שלישי) בכדי לדון על בחירתם של שלושה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. לפי ההערכות, הדיון לא יוכרע הפעם, אך ההחלטה בדיונים הבאים תהיה לבסוף על בחירתם של שני דיינים חרדים, והשלישי, דיין מן הציונות הדתית שהוא לרוחם של החרדים.

הדר ליפשיץ, דוקטורנט למדעי המדינה באוניברסיטה העברית העוסק בחקר הממסד הדתי, הסביר בשיחה לוואלה! חדשות כי כמו במקרים רבים אחרים, גם כאן הפחד מהרחוב החרדי בקרב נציגים בוועדה יגבר על היתרון המספרי הברור שיש לנציגים ליברליים יותר בין חברי הוועדה.

ליפשיץ מחלק את חברי הוועדה למחנות: "המחנה הציוני בוועדה מונה ארבעה נציגים, ונמנים עליו השר יעקב נאמן שהוא גם יו"ר הוועדה ומחזיק בידיו את זכות הווטו על ידי אי כינוסה של הוועדה. ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ושני נציגים מטעם לשכת עורכי הדין, המחנה של ש"ס בוועדה כולל שלושה נציגים והוא מורכב מהרב הראשי לישראל שלמה עמאר, דיין בית הדין הגדול הרב עזרא בר שלום (שהוא גם חתנו של הרב עובדיה יוסף), ושר הפנים ויו"ר ש"ס אלי ישי.

"למחנה החרדי האשכנזי ישנם שלושה נציגים נוספים שהם: ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הרב ראשי לישראל יונה מצגר ודיין בית הדין הרבני הגדול הרב חגי איזירר".

רוב לחרדים בוועדה

"אני מתפלא איך הרב עמאר נותן לגפני כזה משקל במינויים. למחנה של הרב עמאר יחד עם המחנה של יעקב נאמן והגורמים הציוניים יש רוב בוועדה. אני לא מבין למה הרב עמאר לא מראה מנהיגות ולא דואג לבחור דיינים לרוחו" שואל לישפיץ. לדברי ליפשיץ "הסיבה שזה לא קורה זה פחד מהרחוב החרדי, המחנה של הרב עמאר מפחד מהרחוב החרדי ולכן הם נכנעים לגפני".

לעומת ליפשיץ, עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" הפועל למען מסורבות הגט, סבורה דווקא כי בקרב חברי הוועדה פשוט ישנו רוב לחרדים. לדבריה, שני הרבנים הראשיים ושני נציגי בית הדין הרבני הגדול, ח"כ גפני והשר ישי, יחד שישה במספר, מהווים רוב ברור אל מול שאר חברי הוועדה. הסיבה להפקרת הזירה על ידי המפלגות החילוניות נעוצה, לדבריה, בחוסר הבנת חשיבות העניין.

"כשיש בחירות לתפקיד שופטים בבית המשפט העליון עושים מזה המון רעש", היא מוסיפה. "כמה אחוז מהאזרחים מגיעים לבית המשפט העליון? מדובר באחוז קטן, אבל בבית הדין הרבני הגדול מדובר על אחוז גדול מהאזרחים שמגיעים לשם, ולצערנו יש פה באמת סוג של עצימת עיניים וזלזול בנושא".

בני דורון מתנועת נאמני תורה ועבודה של הציונות הדתית סבור כי הפיתרון היחיד למניעת ההשלטות של דיינים בעלי עמדות קיצוניות על משרות בתי הדין הרבניים הוא מעורבותן של המפלגות החילוניות בהליך. "כל עוד הציבור הכללי בישראל לא יראה בנושא הזה משהו חשוב ולא יבין את המשמעות שלו זה יישאר כך" הסביר דורון בשיחה לוואלה! חדשות. "זה לא צריך להיות מאבק בין החרדים לציונות הדתית, אלא בין החרדים לציונות הכללית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully