וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה כוחות צריך לפינוי מאחז בודד?

10.2.2011 / 6:00

הצצה נדירה לצד המשטרתי בפינוי מאחז של ימני קיצוני: בצעד תקדימי הורה ביהמ"ש לחשוף את פקודת המבצע לפינוי מאחזו של נעם פדרמן. לדבריו: "כמות השוטרים מתאימה למעצר חוליית טרור"

כמה כוחות הוקדשו להריסת מאחז אחד? בצעד תקדימי הורה בית המשפט למשטרת ישראל לחשוף את פקודת מבצע לפינוי מאחז, ומספק הצצה נדירה כיצד נערכה המשטרה בהיקפים אדירים לפינוי מאחז 'חוות פדרמן', בו מתגורר פעיל הימין נעם פדרמן. הפקודה נחשפת בעקבות דרישתו של ד', תושב חברון אשר נעצר במהלך המבצע לפינוי והריסת המאחז באוקטובר 2008, והואשם בעבירה של תקיפת שוטר.

ד', המיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית ועו"ד איציק בם, טען, בניגוד להאשמות שהוטחו נגדו, כי הוא היה זה שהותקף ובמסגרת ההליך המשפטי קיבל בית משפט השלום בירושלים את דרישתו כי המשטרה תציג את פקודת המבצע. בעקבות זאת, ערערה המשטרה על ההחלטה מחשש כי בכך ייחשף מידע מסווג, ורק לבסוף הותרו לפרסום רק חלקים מהפקודה.

פינוי החווה, בה התגורר פדרמן ביחד עם משפחתו ועם עוד משפחה נוספת, נחשב לאחד מהפינויים המשמעותיים בתקופה, בעיקר בשל אישיותו הבולטת של פדרמן, הנחשב לאחד ממנהיגי הימין הקיצוני. פקודת המבצע שנחשפת במסגרת הדיון מראה עד כמה חששה המשטרה מהפרות סדר אלימות במהלך הפינוי.

כך למשל, חילקה המשטרה את הכוחות הרבים: כח הפינוי, שלפי הפקודה היה אחראי לטיפול בתרחישי הפרות סדר יהודיים במהלך הפינוי, להריסת המבנה ולאבטחת הכלים ההנדסיים. כח שני הוגדר ככח חקירות ליווי, והיה אחראי לטיפול החקירתי בעצורים במבצע עד להבאתם לבית המשפט. כח שלישי הוגדר כ"כח אבטחת חפ"ק וחקירות", ותפקידו היה לתת מענה אבטחתי לכוחות ולהעניק ליווי גם לרכבים שיובילו את העצורים מהמקום, וכח נוסף רביעי, שהוגדר כ"כח עתודה".

משתלטים "בנימוס"

בהמשך הפקודה מפורטות דרכי ההשתלטות על המאחז, כשהוגדר כי צוותי בילוש ישתלטו על כלל הכניסות לקרית ארבע, ואף נכתב כי יעשו זאת "בנימוס". כח הפינוי עצמו יחולק לחמישה כוחות משנה, כשלכל כח שכזה תצורף חוליה לטובת ניתוק הגז, המים והחשמל למאחז. החשש להגעת מתנחלים ופעילי ימין שינסו למנוע את הפינוי היה עיקר החשש של המשטרה, כך עולה מהפקודה. הוכחה לכך ניתן למצוא במספר הגדול של המחסומים שהקימה המשטרה באזור. כך למשל, רק בקריית ארבע וחברון הקימה המשטרה שישה מחסומים, כאשר חמישה מחסומים נוספים הוקמו בדרכים המובילים לקריית ארבע - כולל הקמת מחסום בצומת גוש עציון, כ-20 ק"מ מהמאחז.

פדרמן עצמו, שמאז הפינוי הקים מחדש את ביתו במאחז קיבל בתדהמה את הנתונים. "מזעזע להיווכח שהמשטרה הקצתה כמות אדירה של שוטרים המתאימה לביצוע מעצר של חוליית טרור רצחנית ומסוכנת ולא למשפחה בת 9 ילדים קטנים", אמר פעיל הימין, "נתון מצער זה מצביע על ליקוי המאורות של המשטרה הרואה בנו כאויבים".

חברו של פדרמן, פעיל הימין איתמר בן גביר, אמר כי אם המשטרה הייתה נלחמת באויביה כפי שנערכה לפינוי חוות פדרמן, המצב הביטחוני היה טוב יותר. "המשטרה גיבורה על יהודים, ומי שכתב את פקודת המבצע מעולם לא כתב מסמך דומה נגד עברייני הבנייה באום אל פאחם או ברהט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully