וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה בחוק "ועדות הקבלה" - רק בנגב ובגליל

פנחס וולף

2.2.2011 / 11:22

ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית גרסה מרוככת לחוק שבא להסדיר את פעולתן של ועדות קבלה ליישובים קהילתיים. לפי הפשרה, רק יישובים של עד 400 משפחות יורשו להקים ועדות קבלה

ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (ראשון) בהכנה לקריאה שנייה ושלישית נוסח מרוכך של "חוק ועדות הקבלה ליישובים". בעקבות פשרה שהושגה בין יוזמי הצעת החוק, חברי הכנסת ישראל חסון (קדימה), דוד רותם (ישראל ביתנו) ושי חרמש (קדימה), לבין יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, היישובים הקהילתיים עליהם יחול החוק הם ישובים של עד 400 משפחות ולא עד 500. החוק יהיה תקף ביישובים קהילתיים בנגב ובגליל בלבד ולא בכל הארץ. עם זאת, הוועדה אישרה את הצעתו של ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) כי ביישוב ש--80% מתושביו החליטו על כך - רב היישוב יהיה הגורם הסופי שיחליט על קבלת מועמד ליישוב.

הצעת החוק קובעת כי ועדת הקבלה תהיה רשאית לפסול מועמד ליישוב קהילתי אם המועמד הוא קטין, נעדר יכולת כלכלית להקים בית ביישוב הקהילתי בתוך פרק זמן הקבוע בהסכם הקצאת המקרקעין, אינו מתכוון לקבוע את מרכז חייו ביישוב הקהילתי או אם אינו מתאים לחיי חברה בקהילה בהתבסס על חוות דעת מקצועית. עם זאת, ייאסר לפסול מועמד מטעמי גזע, דת, מין, לאום, מוגבלות, מעמד אישי, גיל, נטייה מינית ועוד. מועמד שנידחה על-ידי ועדת קבלה יהיה זכאי לקבל ממנה החלטה מנומקת על סירובה לקבלו ובכל הקשור לדחיית מועמד בנימוק של אי-התאמה לחיי חברה בקהילה, תהיה רשאית ועדת הקבלה לסרב לקבלו, רק על-סמך חוות דעת מקצועית. כמו כן, לראשונה, המועמד ובני היישוב הקהילתי, יורשו לערער בפני ועדת השגות על החלטת ועדת הקבלה.

אחמד טיבי הוצא מהאולם

לדברי ח"כ ישראל חסון, "בניגוד לטענות הפופוליסטיות שנטענו, הצעת החוק מחשקת את ההתיישבות הקהילתית בנגב ובגליל. היא מאוזנת וממסדת תהליך ציבורי הכולל אפשרות ערר, כאשר נציגי השרים הם שיבטיחו את מהימנות התהליכים, יוודאו חוסר אפליה והטיות אסורות ויקפידו על יצירת הקהילה ביישוב קטן, שהיא התנאי ההכרחי לקיומו וצמיחתו".

במהלך הדיון קרא יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, שלוש פעמים לסדר לח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) וביקש ממנו לצאת מחדר הוועדה. כאשר טיבי לא יצא, אחת הסדרניות ניגשה לטיבי, הניחה את ידה עליו וביקשה ממנו לצאת. אלא שאז טיבי דחף את הסדרנית ואמר לה: "אני יוצא לבד, אל תדחפי". טיבי סירב להגיב על התקרית. ח"כ רותם מסר בתגובה כי "לא ראיתי את התקרית בשל הסערה שהתרחשה בוועדה, אך מדובר באירוע חמור ואערוך עליו בדיקה מקיפה ומהירה". מלשכת יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שנכח בחדר בזמן התקרית, לא נמסרה תגובה עד פרסום הידיעה.

ח"כ רותם אמר בתגובה, כי "אני תומך בקהילתיות בכל רחבי המדינה, והחלת החוק על הנגב והגליל רק תביא לקריאות כי אני מחוקק חוק גזעני מכיוון שבאזורים אלה יש רוב לערבים ובדואים. מכיוון שהמציעים האחרים התנו את שינוי החוק בתמיכתם, ויו"ר הכנסת רובי ריבלין, שהציע את השינוי התחייב גם הוא לתמוך בכך, תוך שהוא מסביר שההתיישבות בגליל ובנגב הינה הגשמת הציונות, ואני רואה עצמי כציוני אמיתי, הסכמתי לשינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully