וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בת"א נגד "המתקפה על הדמוקרטיה"

יותר מ-10 אלף איש הפגינו בת"א במחאה על היוזמות לחקור את מימון ארגוני השמאל. "הדמוקרטיה זקוקה להגנה מפני מחריביה מבית". מפגינים התעמתו עם שוטרים, שלושה עוכבו לחקירה

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: עידן גוראל)

אנשי "המחנה הדמוקרטי" הכולל מפלגות, ארגונים לזכויות אדם ותנועות ציבוריות ביקשו אמש (שבת) "להשיב מלחמה" מול מה שהם מכנים כ"מתקפה של הממשלה בניצוחו של שר החוץ אביגדור ליברמן על הדמוקרטיה בישראל". במה שהנוכחים קראו לו "ההפגנה הגדולה ביותר של המשלא מזה שנים", הגיעו אלפי אנשים לרחוב קינג ג'ורג' ליד גן מאיר ופתחו בצעדה לכיוון מוזיאון תל אביב, שם שמעו נאומים במחאה על היוזמות לחקור מימון ארגוני השמאל. לטענת המארגנים, כ-20 אלף איש הגיעו להפגנה וקראו להתפטרות ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהם נושאים שלטים עליהם כתוב, בין היתר, "נגן על המרחב הדמוקרטי", "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "ישראל חופשית" ו-"תחקרו גם אותי". מהמשטרה נמסר כי בצעדה ובהפגנה השתתפו כ-10 אלף איש.

ההפגנה הסתיימה ללא ארועים מיוחדים, אולם עם סיומה נרשמו עימותים אלימים בין מספר מפגינים לבין שוטרים. העימותים פרצו בין מפגינים המזוהים עם תנועת חד"ש שניסו להפריע לכוחות המשטרה שאיבטחו את חזרת המפגינים לביתם. המפגינים הניפו דגלי פלסטין וקראו קריאות נגד הכיבוש, החליפו מהלומות עם השוטרים. לטענת פעילי שמאל, כמה מהמפגינים נפצעו באורח קל בעימותים.

המשטרה שיחררה שלושה מפגינים שעוכבו לחקירה במהלך ההפגנה. מהמשטרה נמסר כי הם עוכבו לחקירה בחשד להחזקת פיגיון, תקיפת שוטר, הפרת סדר וגרימת נזק. מיכאל סולצברג מתנועת "סולידריות שייח ג'ראח" סיפר לאחר העימות עם השוטרים כי "המשטרה עצרה אחד מחברינו בהפגנה למען הדמוקרטיה, בגלל שהוא החזיק דגל פלסטין. המשטרה הפעילה נגדנו אלימות קשה ולכן החלטנו להתחיל לצעוד במחאה, יחד עם חברי תנועת 'אנרכיסטים נגד הגדר', לכן נעצרו עוד שנים מחברינו, באלימות קשה".

הפגנת ארגוני שמאל בתל אביב. אורי לנץ
הפגנת ארגוני שמאל בתל אביב/אורי לנץ

"רוח רעה מנשבת בכנסת"

לדברי מארגני ההפגנה, "בחודשים הקרובים ייקבע האם ישראל תהיה מדינה דמוקרטית או שהיא תהפוך למדינה מצורעת ובלתי לגיטימית כשהיא מדרדרת במורד הדרך שמובילה ממשלת ליברמן- ביבי-ברק אל עבר פשיזם". בין עשרות הארגונים השותפים להפגנה הערב נמצאים האגודה לזכויות האזרח, מפלגת מר"צ החדשה וחד"ש, הקרן החדשה לישראל, שלום עכשיו, מק"י, התנועה הקיבוצית, והתנועה ליהדות מתקדמת.

חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח אמר כי "קהל האלפים שנמצא כאן מבין שהדמוקרטיה שלנו זקוקה להגנה מפני מחריביה מבית. אנחנו משמיעים קול צלול בעד זכויות אדם ודמוקרטיה, נגד גזענות, מקארתיזם והרס העתיד. נוסיף ונאבק למעם הערכים הדמוקרטים - חופש הביטוי, שיוויון אזרחי מלא וסוף לכיבוש". יריב אופנהיימר מנכ"ל "שלום עכשיו" אמר בנאומו: "ליברמן וחבריו - אני מודיע לכם שלא נשתף פעולה עם שום בית דין שדה או וועדה פרלמנטרית".

ח"כ מוחמד ברכה נשא דברים ואמר כי "ליברמן הוא רודן ואיש רע שהפך את הדמוקרטיה הישראלית למורדמת ומונשמת. הוא קריקטורה של פוטין. הוא זה שאמר ליצחק רבין - אין לך מנדט שאתה נשען על קולות ערבים. הוא זה שעמד במרפסת ואמר ב- דם ואש את רבין נגרש והוא זה שלחש באוזני רבנים שהשמאל שכח מה זה להיות יהודים".

ח"כ שטרית (קדימה) אמר לוואלה חדשות! כי הוא איננו יודע מדוע הוא היחיד ממפלגתו שהגיע להפגנה, אולם הדגיש כי "המלחמה על הדמוקרטיה היא לא נחלתו של השמאל בלבד". שטרית הוסיף ואמר כי "זאב ז'בוטינסקי מתהפך בקברו. הוא קבע שהיחיד הוא המלך, ובמאבק בין הרוב ליחיד היחיד תמיד צודק. הנזק של ועדת החקירה כבר נעשה - נזק תדמיתי עולמי למדינה שלנו. מה גם שלכנסת אין שום סמכות לחקור את הארגונים, והארגונים בוודאי לא יגיעו".

"הדג מסריח מהראש, והראש הוא נתניהו"

ח"כ דב חנין (חד"ש) המשתתף בהפגנה אמר כי "הערב אנחנו מוכיחים שיש בישראל מחנה דמוקרטי גדול שמוכן להתגייס לפעולה כנגד ההתדרדרות במדרון הגזענות והרדיפות הפוליטיות. ההתייצבות ההמונית, של אלפים רבים, יהודים וערבים לצעוד יחד למען הדמוקרטיה בחוצות תל אביב היא מסר חזק וברור המיועד לאוזני ממשלת נתניהו – ליברמן – ברק. זהו מסר חשוב גם לאלה שכבר התייאשו מהסיכוי להציל את החברה שלנו מקריסה לחור אנטי דמוקרטי שחור. המחנה הדמוקרטי שהתייצב היום להפגנה, מגוון בצבעיו בהשתייכויות המפלגתיות והארגוניות, אך מאוחד בנחישות להמשיך במאבק משותף למען הדמוקרטיה בישראל".

ח"כ ניצן הורוביץ תקף בנאומו את האחראים לגל ההסתה והשנאה. "הדג מסריח מהראש, והראש הוא נתניהו שנותן גיבוי להתקפות של ליברמן, מעודד את החקיקה הגזענית בכנסת, וכספי ממשלתו הם שמסבסדים את רבני ההסתה ושריהם". הורוביץ הוסיף ואמר כי "לראש הזה יש שותף נאמן: אהוד ברק ומפלגת העבודה שמאפשרים את קיומה של הקואליציה הגזענית ביותר מאז קום המדינה. איש מאנשי מפלגת העבודה לא יוכל לרחוץ בנקיון כפיו. אתם יושבים בממשלה הכי קיצונית, ולכן אתם שותפים ואחראים בדיוק כמו ליברמן, ישי, ונתניהו. אין ביניכם שום הבדל, חוץ מעניין אחד: הם מפיקים רווח פוליטי מההסתה ומהשנאה. אבל מה אתם מרוויחים? בשביל מה בגדתם בכל העקרונות שלכם? בשביל כמה כורסאות של שרים?". הורוסיץ קרא למפלגת העבודה לפרוש מהממשלה ואמר: "שרי העבודה - צאו מיד מהממשלה, ועזרו לנו להפיל אותה כדי להחזיר את התיקווה לישראל".

(עדכון ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully