וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון הבא: מחדל הכיבוי של מפעלי רמת חובב

6.12.2010 / 7:10

19 מפעלים כימיים נמצאים בשטח המועצה התעשייתית בלי אף תחנת כיבוי אש. במקרה של שריפה, לכבאית מבאר שבע יקח חצי שעה להגיע. נחשו כמה אנשים ימותו עד אז

השריפה הקטלנית שפרצה בכרמל הדירה שינה מעיניו של אנדריי אוזן, ראש המועצה האזורית תעשיית רמת חובב. בשטח שיפוטו ישנם 19 מפעלים כימיים, נפיצים ומסוכנים ביותר אבל אין תחנת כיבוי אש. ניידת הכיבוי הקרובה ביותר למועצה נמצאת בבאר שבע, במרחק של 30 דקות נסיעה. במקרה של שריפה גדולה במפעלים, אומר אוזן, "מדובר בזמן תגובה בלתי יעיל וממצה. תוך 30 דקות, אם שריפה כימית והפיצוצים שיתלוו אליה, לא יטופלו בצורה חדה ותכליתית, אלפי אנשים באזור הדרום יהרגו במקום". על כן, כבר ביום חמישי פנה אוזן במכתב בהול למנהלי המפעלים, וביקש לנקוט משנה זהירות ובטיחות, בעיקר לנוכח העובדה שחלק גדול מכבאי תחנת באר שבע הועברו לחזית הצפון.

מתכוננים לרע מכל

באופן מקרי, לפני שלושה שבועות נערכה במשרד הביטחון ישיבה מיוחדת, שעסקה בהיערכות כוחות ההצלה והכיבוי במועצת רמת חובב. המשרד הבטיח לפעול במהירות המרבית למען הקמתה של נקודת כיבוי ברמת חובב, ולדברי אוזן, במידה והדברים לא יזוזו, הסכנה תוצג בעתיד הקרוב גם לפתחו של ראש הממשלה.

עם זאת, צריך לציין שמועצת רמת חובב ערוכה לטיפול נקודתי במקרה של שריפה. כל מפעל בשטחה מחזיק מערך חירום, שכולל עתודות מים וחומרי כיבוי ייעודיים, וישנה גם היערכות לסיוע בין המפעלים. ד"ר צור גולן, מנהל היחידה הסביבתית במועצה, מספר על אלפי קו"ב של מים בכוננות לשעת צרה. "חוץ ממים", הוא מציין, "יש גם תערובות קצף המורכבות ממים ופולימר אורגני המיועדות לכיבוי של חומרים כימיים מסוכנים".

"אנחנו לא נוכל להתמודד עם אסון בקנה מידה רציני, ללא עזרתם של כוחות הכיבוי", אומר ד"ר גולן. "נכון להיום אנחנו פועלים במתכונת של עזרה הדדית. עזרה הדדית היא אמנם מצווה בתנ"ך, אבל היא לא תעזור לנו במקרה אמת".

כבר היה פיצוץ אחד

הסכנה של פיצוץ באחד המפעלים אינה תרחיש בלהות בלתי אפשרי. לפני כשלוש שנים, באמצע חודש אוגוסט 2007, הרעיד פיצוץ גדול את מפעל מכתשים, שבתחומי המועצה, חמישה מעובדי המפעל נפצעו והובהלו לבית-החולים "סורוקה" בבאר-שבע. שמוליק ריפמן, יו"ר מרכז המועצות האזוריות משוכנע מאז ועד היום, שלמדינת ישראל אין את היכולת לכבות שריפות באזורי תעשייה גדולים. לא בבתי הזיקוק במפרץ חיפה ולא ברמת חובב. "זה דורש ערכה של יכולות וחומרים שאין למדינה בכמות מספקת", הוא אומר.

בחודש יוני השנה פנה ראש מועצת רמת חובב אנדריי אוזן, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, לסגן שר הביטחון לצורך גיבוש תוכנית להיערכות בחירום ברמת חובב. בעקבות פנייה זו הטיל סגן שר הביטחון על ראש רח"ל (רשות חירום לאומית) לטפל בנושא. לאחר בחינת הנושא קיים ראש רח"ל דיון מיוחד במשרד הביטחון בעניין היערכות רמת חובב לחירום. בדיון השתתפו כל הגורמים הנוגעים בדבר והוחלט על מינוי יועץ מיוחד שיכין תוכנית חירום בתוך 60 יום.

דיון נוסף בנושא התקיים לפני כחודש ובסיומו הודיע ראש רח"ל, זאב צוק-רם כי הוא מסכים עם תביעתו של ראש המועצה להקים תחנת כיבוי ותחנת משטרה שיפעלו בנוסף לתחנת מד"א שכבר קיימת במקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully