וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבר אילן לא רוצים חילונים במעונות הקמפוס

21.10.2010 / 14:05

אם אתה סטודנט חילוני או דתי לא בוגר ישיבה, תשכח מלגור במעונות שבקמפוס באוניברסיטת בר-אילן. אם תרצה לגור כמה ק"מ מחוץ לקמפוס, תתבקש לשלם שכר דירה יקר יותר

אוניברסיטת בר אילן מפלה נגד חילונים - על פי מדיניות האוניברסיטה, רק בוגרי תיכון דתי רשאים לגור במעונות שבתוך תחומי האוניברסיטה. בנוסף, דמי השכירות במעונות המיועדים לדתיים, שבתוך גבולות האוניברסיטה, זולים יותר מהמעונות לחילוניים, המרוחקים מהמוסד.

איפה מותר לחילונים לגור?

באוניברסיטת בר אילן פועלים שני סוגי מעונות. המעונות לחילוניים מנוהלים על ידי אגודת הסטודנטים וממוקמים ליד בית הקברות של בני ברק, במרחק של כמה קילומטרים מהאוניברסיטה. לעומת זאת, המעונות לדתיים נמצאים בתוך גבולות האוניברסיטה ומנוהלים במשותף על ידי אגודת הסטודנטים והאוניברסיטה עצמה. המעונות החילוניים יקרים יותר מהמעונות הדתיים, ומציעים מגוון קטן יותר של הסדרי לינה. מחיר בסיסי לדירה במעונות הדתיים הוא 600 ¤ לעומת 900 ¤ במעונות החילוניים.

א' הוא סטודנט בשנה השנייה לימודי משפטים באוניברסיטה. בקיץ 2009 הוא נרשם ללימודים וביקש להתקבל למגורים במעונות. בתגובה נאמר לו, שהוא אינו יכול להגיש את טופס הקבלה למעונות משום שהוא אינו בוגר בי"ס תיכון דתי ואינו מנהל אורח חיים דתי. א' הציג את בקיאותו ברזי היהדות והתחייב בפני מזכירות האוניברסיטה, שבכוונתו לקיים אורח חיים דתי מלא במעונות, אך הצהרתו לא הספיקה לאוניברסיטה ובקשתו נדחתה.

השנה א' ניסה את מזלו פעם נוספת וקבע פגישה עם רב הקמפוס שלמה שפר. הרב אמר לו שאין סיכוי להתקבל למעונות, מפני שמדובר באוניברסיטה דתית שמחויבת לקלוט למעונותיה רק סטודנטים שמקיימים אורח חייהם דתי, ועברם הדתי אינו מוטל בספק. למרבה האירוניה, הרב התגאה בפניו שהאוניברסיטה פותחת את שעריה בשבת למבקרים שרוצים לבוא למוסד. א' שאל את הרב כיצד ייתכן שהשערים פתוחים בשבת למבקרים חילוניים, אבל מעונות האוניברסיטה לא, אבל לטענתו, הרב לא השיב.

א' לא התייאש וקבע פגישה עם מנכ"ל האוניברסיטה, חיים גליק. גליק הציג טענה שונה ואמר לא' שלא מדובר בעניין של הלכה, אלא בהחלטה מנהלתית. גליק הבטיח לסטודנט שבעוד ארבע שנים ייבנו מעונות חדשים לחילוניים באזור האוניברסיטה וסיכם את הפגישה במילים "תפסיק להיות כועס, יהיה בסדר."

"אפליה נגד יהודים"

א' טוען כי "הגדרת הצביון היהודי אינה שוללת יהדות מתקדמת (רפורמית) או קונסרבטיבית ומעבר לכך, אינה שוללת דת אחרת. ההחלטה ש'לא-יהודים' ו'לא-דתיים' לא רשאים להתגורר במעונות באוניברסיטה היא החלטה מפלה, גזענית ולא יהודית בעליל".

לדבריו, המעונות לחילוניים שמצויים מחוץ לאוניברסיטה, במרחק ניכר מהקמפוס, רק מגבירים את האפליה ומחזקים את הטענה שנעשה אי-צדק. "הסטודנטים הלא יהודים והלא אורתודוקסיים באוניברסיטת בר אילן משלמים שכר לימוד מלא, לומדים בדיוק באותה מסגרת, אך יחד עם כל אלה, האוניברסיטה בוחרת לנקוט בהם מדינות מפלה בכל הקשור לאפשרויות המגורים".

באוניברסיטת בר אילן טענו בתגובה כי "הסטודנטים שווים בזכויותיהם, אבל שונים באורחות חייהם. כדי לאפשר לכל הסטודנטים, דתיים וחילוניים לנהל חיים נוחים ושלווים, העדפנו לייעד מעונות נפרדים לדתיים ולשאינם דתיים". הנהלת בר אילן מאשרת כי המעונות לסטודנטים הלא דתיים יקרים יותר ולדבריה האוניברסיטה בוחנת דרכים להשוות את המחירים של המעונות. עם זאת, מדגישים בבר אילן כי המעונות מחוץ לאוניברסיטה נמצאים במרחק 10 דקות הליכה בלבד מהקמפוס ולטענתם תנאי המחיה בדירות טובים בהרבה מאשר במתחם המעונות המיועד לסטודנטים הדתיים בתוך הקמפוס.

"מצב בלתי נסבל"

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן התייצבה לצדו של א' ותקפה בחריפות את סוגיית האפליה לכאורה במעונות. "המקרה של א' הוא סימפטום לסיטואציה רחבה הקיימת באוניברסיטת בר אילן. אפשר להזדהות עם טענת האוניברסיטה לפיה היא מנסה לשמר צביונה כאוניברסיטה דתית, אבל אי אפשר בשום פנים ואופן להשלים עם המצב שהסטודנטים הלא דתיים פשוט מופלים לרעה ומשלמים דמי שכירות גבוהים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully