וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם במלחמה יש גישור: כך יחצה צה"ל את הירדן

עידן אבני

20.10.2010 / 19:42

בשעת מלחמה תיפול על גדודי הגישור של צה"ל האחריות למעבר הכוחות על גשרים שייפרשו בנהר הירדן. "המטרה היא שבתוך שעה מהקפצה, יעברו על הגשר טנקים ונגמ"שים בדרך לרמת הגולן"

גשר הגלילים ששימש את הבריטים לחצות תעלות מים, גלש היום (רביעי) אולי בפעם האחרונה, אל מי נהר הירדן. הכלי שאמור להציל את המצב במלחמה מול סוריה, כבר מזמן אינו ילד. הגשר רווי הקרבות, ששימש בשנת 1973 את אוגדתו של אריאל שרון כדי לחצות את תעלת סואץ, מיועד לפרוש בקרוב לפנסייה אחרי למעלה משישים שנות שירות בצה"ל ועוד מספר לא ידוע של שנים בקרב הצבא הבריטי.

בצה"ל פועלים שני גדודי גישור בלבד, המושתתים על כוחות מילואים ומוצבים בצפון. בשעת מלחמה תפקידם לפרוש רשת גשרים שתאפשר לצה"ל להזרים כוחות עתודה לעבר רמת הגולן. אם הגשרים לא היו קיימים, היה על צה"ל להשתמש במעט הגשרים הקבועים לאורך הירדן, שהיו הופכים לצוואר בקבוק לכוחות הרבים שיוזרמו אליהם ואף משמשים כמטרה נייחת להפגזות הסורים.

הגדוד מורכב ברובו מאנשי הנדסה, כולל מומחים שבודקים את עמידות הגשר ויכולתו לשאת עשרות טונות. בעזרת שני דחפורים גדולים וטרקטור נוסף הוא נגרר אל גדת הנחל ושם, בעזרת הגלילים, הוא נוסע בכוחות עצמו, חוצה את המים ועוצר כשהוא מונח בין שתי הגדות. לאחר שנבדק כי אפשר לחצות בעזרתו את המים, עולה עליו אחד הדחפורים וחוצה אל הצד השני. במקביל, פועל עם הגדוד גם צוות לחילוץ ממים שתפקידו לסייע במקרה שאחד הכלים הכבדים ייפול מהגשר.

סא"ל גיא כרמלי, מפקד גדוד הגישור מסביר: "לאורך הירדן פרושות נקודות שבשעת הצורך ישמשו למעבר. פעם בשנה אנחנו מתרגלים את הורדת הגשר למים. לעומת כוחות הסדיר, אנחנו יכולים להתמודד עם מכשולים שאורכם גדול מעשרה מטרים. זה גורם סיפוק רב להשיק גשר כזה. המטרה של הגדוד היא שבתוך שעה מהרגע שיוקפץ להשיק את הגשר, יעברו עליו טנקים, נגמ"שים וכל מה שצה"ל צריך. אנחנו יודעים לעבוד גם תחת הפגזות ארטילריה. יש לנו גם פתרונות אם נצטרך לתת מענה בעומק האויב".

אבל כאמור, הגשרים הוותיקים יוחלפו בקרוב. גורם בפיקוד הצפון אמר לוואלה! חדשות, כי במימון אמריקאי נקנים גשרים שכבר נוסו על ידי הבריטים והאמריקאים בעירק. לדבריו, "האמצעים הולכים ומתיישנים, אני מאמין שבעתיד הגשרים החדשים יהיו מבצעיים. הם יותר ניידים. זמן ההשקה שלהם מהיר יותר וכמובן שהחומר ממנו הם בנויים חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully