וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורשעו חיילי גבעתי שהשתמשו בילד כמגן אנושי

3.10.2010 / 9:28

כשנתיים לאחר מבצע "עופרת יצוקה" החליט בית הדין הצבאי להרשיע שני חיילי גבעתי, שהורו לילד פלסטיני מעזה לפתוח תיקים שנחשדו כממולכדים. השניים הורשעו בחריגה מסמכות ובהתנהגות שאינה הולמת וצפויים למאסר בפועל

בית הדין הצבאי של פיקוד דרום בקסטינה החליט הבוקר בהרכב של שלושה שופטים (ראשון) להרשיע את שני חיילי גבעתי שביצעו "נוהל ילד" באמצעות ילד פלסטיני בן 9 במהלך מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה. השניים, סמ"ר א' וסמ"ר ח, הורשעו בחריגה מסמכות עד סיכון חיי אדם ובהתנהגות שאינה הולמת. בית הדין צפוי לגזור על השניים עונש מאסר בפועל.

בהכרעת הדין כתבו השופטים כי "התרשמנו כי עדותו של הילד הפלסטיני הייתה מהימנה והוא השיב באופן קוהרנטי ובהיר לשאלות. קיבלנו את עדותו במלואה". לעומת זאת, השופטת אל"מ אורלי מרקמן, שעמדה בראש הרכב השופטים אמרה כי עדויות שני הלוחמים היו "מלאות סתירות, גרסאותיהם היו לא משכנעות, מלאכותיות, מבולבלות ומהוססו. חלק מתשובותיהם היו קלושות".

"לפני תחילת המבצע הובהר לחיילים כי חל איסור להשתמש באוכלוסיה האזרחית וודאי בילדים כמגן אנושי", אמרה מרקמן. "מצופה היה משני הלוחמים לעדכן את מפקדיהם. על פי ההוראות היה עליהם להימנע מלחשוף אוכלוסיה מקומית לסיכון ואסור היה להם לעשות שימוש בילד לצורך פתיחת התיקים".

"תפקידם של החיילים במבצע הוא מוגבל על ידי ההוראה כי אסור לסכן אוכלוסיה אזרחית וכי אסור להשתמש באזרחים כמגן חי", המשיכה השופטת. "החיילים העמידו את הילד בסכנת חיים. הם היו מודעים למעשיהם וידעו כי הם חורגים מסמכותם תוך סיכון שלמות גופו של הילד. מצב לחימה אינו תירוץ ולו דחוק להכשרת פעולה פלילית".

השופטת מתחה ביקורת על מצ"ח ופסלה את העדות שנגבתה מאחד החיילים, אחרי שנגבתה שלא על פי ההנחיות. כך למשל, החוקרים חקרו אותו בקומת אוכל בקניון ברחובות, ורק לאחר שמסר את עדותו נאמר לו כי הוא רשאי להיוועץ עם עו"ד.

"עדותו של הילד הפלסטיני הייתה מהימנה"

לפני כחצי שנה הגישה התביעה הצבאית כתב אישום נגד שני החיילים. מכתב האישום עלה כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה", ביצעו שני החיילים "נוהל שכן" ילד פלסטיני בן 9. במסגרת סריקה של בניין בשכונת תל אל-הווא ברצועת עזה, הורו החיילים לאחד הילדים לפתוח מספר תיקים שנמצאו בחיפוש שנחשדו כממולכדים. מדובר בחריגה מהנהלים האוסרים על החיילים להשתמש באזרחים כמגן אנושי.

בדובר צה"ל ציינו עם הגשת כתב האישום כי חקירת המשטרה הצבאית נפתחה במהלך חודש יוני 2009 בהנחיית הפרקליטות הצבאית, מיד לאחר שהאירוע הובא לידיעתה. "טרם תחילת מבצע עופרת יצוקה ובמהלכו, הונחו כוחות צה"ל, כי חל איסור על כל הסתייעות כפויה באזרחים לצורך פעילות מבצעית ובפרט כשעקב כך עלולה להישקף סכנה לחיי האזרחים או לגופם", נמסר מדובר צה"ל.

בדובר צה"ל הדגישו אז כי "לצה"ל מחויבות מוסרית להימנע ככל האפשר מפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה והוא נוקט באמצעים רבים לשמור על ערכי הלחימה והחוק לרבות באמצעות נקיטת צעדים משפטיים מול מי שהפר עקרונות אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully