וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ עצר את הכרייה בחולות סמר בערבה

אריאל נוי

25.9.2010 / 20:38

המדינה רוצה לכרות חול בסמר - הדיונה הטבעית האחרונה בערבה, אולם ארגוני הסביבה טוענים שהכרייה תפגע אנושות בבית גידול ייחודי של בעלי חיים מגוונים

צו ביניים של בג"ץ שהוצא היום (שבת) על פי בקשת עמותת "אדם טבע ודין", אוסר על תחילת עבודות הכרייה בחולות סמר שבערבה הדרומית עד למועד הדיון בבג"ץ ב-17 בנובמבר, ומותנה בהפקדת ערבות בסך 50 אלף שקלים. במידה ובג"ץ לא היה מקבל את בקשת העמותה, הכרייה בשטח החולות הנדירים היתה מתחילה כבר מהשבוע הקרוב.

"אדם טבע ודין" פנתה לבית המשפט העליון כבר לפני כחודש, בבקשה להוציא צו ביניים שימנע את תחילת עבודות הכרייה באזור. הפניה לבית המשפט נעשתה לאחר שהתברר לעמותה כי הוועדה המקומית אילת-אילות הוציאה היתרי בנייה שיאפשרו כרייה במקום, זאת על אף הדיון הצפוי בבג"ץ.

חולות סמר, הדיונה הטבעית האחרונה בערבה, הם נכס סביבתי חסר תחליף. החולות בערבה הדרומית, הם בית גידול ייחודי לבעלי חיים רבים, ביניהם לצבועים, זאבים, שועלים, קיפודי מדבר, גרבילים, דורבנים, ירבועים וציפורים כמו האלימון, סבכי מדבר, סלעית מדבר ועוד זנים שרבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה.

שטח המחייה של החיות הצטמצם

בעבר השתרע גוש החולות על פני 11 קמ"ר, כ-20 ק"מ צפונית לאילת, ואילו היום, עקב כרייה אגרסיבית, זיהום תעשייתי ושימושי חקלאות נותרו 2.3 קמ"ר בלבד. החלק הדרומי של חולות סמר, כ-0.7 קמ"ר, מיועד לכריית חול. לטענת ארגון סביבה בריאה בערבה (סבב"ע) ותושבי החבל, "התוכנית לחידוש החציבה בחולות סמר מיותרת, ויש לה חלופות שלא יובילו להתייקרות עלות הבנייה באילת".

בג"ץ נעתר לבקשה, ובניגוד לעמדת פרקליטות המדינה והוועדה המקומית, קבע כי אין לבצע עבודות כרייה כלשהן במקום עד למועד הדיון. בהחלטתו הדגיש שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, כי לא ניתן להתעלם מכך שלא הוכן כנדרש תסקיר השפעה על הסביבה לצורך אישור תכנית הכרייה, וכן ציין כי למרות ההוראות באשר להסדרת השטח לאחר הכרייה, אין חולק על כך שלמעשה הכרייה לא תאפשר השבת המצב לקדמותו.

עו"ד אסף רוזנבלום מ"אדם טבע ודין" אמר כי "מדובר בהחלטה חשובה של בג"ץ, אשר תמנע קביעת עובדות בשטח, שיגרמו לנזק בלתי הפיך לאחד מערכי הטבע הנדירים והייחודיים בישראל, וירוקנו את משמעות הדיון המשפטי שאמור להתקיים בנושא בפני בית המשפט העליון".

בחול המועד סוכות מקיימים החברה להגנת הטבע ובית הספר שדה אילת סיורים בחולות סמר. בשביעי לאוקטובר תתקיים באזור העפיפוניאדה "עפים עם החול", בשיתוף היחידה הסביבתית, סבב"ע ובית ספר שדה באילת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully