וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה את ערעורם של השוטרים מנהריה

גלעד גרוסמן

20.9.2010 / 9:19

פרשת "עבריינים במדים" הגיעה לסיומה, כאשר בית המשפט דחה את ערעור ארבעת השוטרים, שהורשעו בהנחת מטעני חבלה בביתו של העבריין מיכאל מור. "במקום לשמור על החוק השוטרים רמסו אותו ברגל גסה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכת וידיאו: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

פרשת "עבריינים במדים" הגיעה הבוקר (שני) לסופה, לאחר שבית המשפט העליון דחה פה אחד את ערעורם של ארבעת השוטרים, שהורשעו בהנחת מטעני חבלה בביתו של העבריין מיכאל מור ונידונו לשנת מאסר.

לפני כשנה גזר בית המשפט המחוזי בחיפה שנת מאסר על ארבעת השוטרים מנהריה - רמי מוסא, אלדד חדד, יוסי לוי ויניב אשור - לאחר שהורשעו פה אחד בעבירות של היזק בחומר נפץ, עבירות בנשק ומרמה והפרת אמונים. האזרח המעורב בפרשה, רן קרוטר, זוכה בדעת רוב. השוטרים הורשעו בכך שהניחו מטעני חבלה מתחת למכוניתו של מור ומתחת לאדן החלון בבית ששייך לו. זאת, כדי לנקום במור לאחר סדרת השלכות רימוני יד לעבר בתי שוטרים ואישי ציבור בנהריה, והחשש שמי מהם עלול להיות היעד הבא מצד מור ואנשיו.

השופטים, סלים ג'ובראן, יצחק עמית ויורם דנציגר דחו את טענותיהם של השוטרים, לפיהם הם פעלו מתוך הגנה עצמית בשל פעילות גורמים עבריינים כנגדם בעיר נהריה במשך מספר שנים. כן נדחתה טענתם כי יש לזכותם בשל "הגנה מן הצדק". הם קבעו שהעונש שהוטל עליהם ראוי, ומאזן בין האינטרסים האישיים שלהם לאינטרס הציבורי.

"אין זו דרכם של שוטרי ישראל לפעול למיגור הפשיעה"

השופטים הבהירו כי יש להגן על שוטרי ישראל "העושים לילות כימים למען שמירה על בטחון הציבור, לגלות אפס סובלנות כלפי פגיעות בהם ולהעניק להם כלים יעילים למלחמה בפשע ובאלימות". אולם, הם ציינו שבמקרה זה, במקום לשמור על החוק השוטרים רמסו אותו ברגל גסה. "אמנם רשויות אכיפת החוק לא הצליחו להבטיח כי המערערים יבצעו את תפקידם ללא מורא וללא פחד, ובעקבות עבודתם במשטרת ישראל הופעלה כנגדם וכנגד בני משפחותיהם מסכת איומים, אשר כללה גם ניסיונות פגיעה של ממש", נכתב בתקציר פסק הדין שחיברו השופטים. "אולם, תגובתם – בדמות הנחת מטעני חבלה – אינה יכולה להתקבל במדינה דמוקרטית שומרת חוק. אין זו דרכם של שוטרי ישראל לפעול למיגור הפשיעה באמצעות הנחת מטעני חבלה.

"בעקבות פועלם כנגד העבריינים ומבקשי הרעה נחשפו הם, חבריהם ובני משפחותיהם למסכת איומים וסכנות", הסבירו השופטים, "אין ספק כי החובה הבסיסית הינה להגן על המערערים מפני אלו המנסים לפגוע בהם ולמנוע מהם להגן על הציבור. על רשויות אכיפת החוק היה להבטיח כי הם יבצעו את תפקידם ללא מורא וללא פחד מבעלי זרוע, מתוקפנים ומאיימים. חובה זו הופרה כלפי המערערים אשר בפנינו", כתב השופט ג'ובראן בפסק הדין. "אולם תגובתם להפרה זו – בדמות הנחת מטעני חבלה תחת לרכב ועל אדן חלון בבית מגורים – אינה יכולה להתקבל במדינה דמוקרטית שומרת חוק. אין מתקנים רעה אחת ברעה אחרת. בתגובתם המסוכנת, יהיו מניעיהם אשר יהיו, קירבו עצמם המערערים לאותם גורמים עבריינים אשר רומסים את שלטון החוק. מעשיהם של המערערים עלולים להוביל במהירות את חברתנו בחזרה למצב הטבעי בו כל דאלים גבר, שכן אם שוטר המופקד על אכיפת החוק עושה מעשה שכזה, מה יעשה אזרח מן השורה אשר ירגיש מאוים ויחשוב שאינו זוכה למענה ראוי מרשויות אכיפת החוק".

בהחלטתם כתבו השופטים כי "לצד החובה להבטיח את תפקודן היעיל של רשויות אכיפת החוק והמשטרה, מוטלת על האחרונות חובה לנהוג בהגינות ולכבד את זכויות הפרטים בחברה. פעולה של שוטרי משטרת ישראל שהינה מחוץ לחוק ובאופן שאינו הולם את כבוד האדם וזכויותיו, עלולה לפגוע אנושות בתפקוד המשטרה ובאמון הציבור בה". הם הוסיפו ש"השמירה על שלטון החוק עומדת במבחן דווקא בזמנים קשים, והמערערים נכשלו במבחן זה כשלון חרוץ ועליהם לתת על כך את הדין".

בפסק הדין גם העירו השופטים על כך שפרשה זו מחייבת בדיקה מעמיקה של תפקוד רשויות אכיפת החוק בנהריה בתקופה הרלוונטית, ולהפקת הלקחים הנדרשים, שכן זו חובתה של משטרת ישראל כלפי הציבור להבטיח כי מצב מעין זה לא ישנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully