וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאם הפעולות בשטחים: "אין משבר בעזה"

פנחס וולף

31.8.2010 / 10:03

מתאם הפעולות בשטחים העיד בוועדת טירקל. חברי הוועדה נזפו באלוף דנגוט, על השימוש הרב שעשה במילה "הומניטרי". לדבריהם, "אין צורך לקשט עצמנו, אפשר לבחור מילה כמו 'אזרחי'"

מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף איתן דנגוט העיד הבוקר (שלישי) בוועדת טירקל החוקרת את אירועי המשט שעשה דרכו לעזה. דנגוט החל לסקור את מבנה ארגונו, אך דבריו נקטעו על ידי שניים מחברי הוועדה, שהביעו חוסר שביעות רצון מהשימוש שעשה האלוף במילה "הומניטרי".

חבר הוועדה ראובן מרחב נזף בדנגוט ואמר כי "השימוש המופרז במילה 'הומניטרי' יוצרת זילות במונח הזה. אולי כדאי לבחור מילה כמו 'אזרחי', משום שזה מקשט את עצמנו בנוצות של פעולות רגילות שמבצעים כצבא, כאשר אנו עושים את הנדרש כאנשים בני תרבות". גם חבר הוועדה עמוס חורב התייחס לשימוש הנרחב במילה. חורב שאל את דנגוט: "מה מסתתר מאחורי המילה 'הומניטרי'? מה הרף המינימלי של הפעולות ההומניטריות ומה המקסימלי? האם הפעולות נעשות על פי המחויב מהחוק הבינלאומי או מעבר לכך?".

האלוף דנגוט הוזמן להעיד בוועדה, עקב עיסוקה בגורמים השונים שהביאו לאירועי המשט ובכללם הסגר שאותו מטילה ישראל על רצועת עזה. דנגוט צפוי לעסוק בעדותו במדיניות האזרחית הכלכלית של ישראל ברצועת עזה ובמצב ההומניטרי ברצועה.

בעקבות הפרסום בוואלה! חדשות לפיו דנגוט ננזף על ידי חבר הוועדה ראובן מרחב, פנה האלוף למרחב ואמר באחד השלבים בדיון: "תודה על ההערה בתחילת הדברים, שמעתי שדווח בתקשורת שננזפתי בדיון". בתגובה השיב מרחב "אני מבקש להודיע שלא נזפתי בך, אבל אני מבקש להבהיר לממשלה שיתקנו את השימוש במונח 'הומניטרי'".

אין משבר ברצועה

בעדותו בפני הוועדה סיפר מתאם הפעולות בשטחים כי "כעשרה ימים לפני המשט העברתי לשגריר טורקיה בישראל מסר האומר שאנחנו מוכנים להכניס לרצועה דרך נמל אשדוד מוצרים נוספים, שלא נכנסו עד כה כדוגמת מלט". תשובת השגריר על פי דנגוט הייתה כי "אין להם אחריות למשט והם לא מתכוונים להתעסק בנושא".

בהמשך הוסיף האלוף דנגוט כי כמות משאיות הסחורה שהוכנסו לרצועה, הושפעה באופן ישיר ממתקפות הטרור שיצאו ממנה. דנגוט ציין כי "ככל שגברו המתקפות, ובפרט המתקפות על המעברים לרצועה עצמם, נאלצנו לצמצם את כמות המשאיות". עם זאת ציין האלוף כי צה"ל והמנהלת שמרו לאורך כל הדרך על רצף הספקה יבשתי לתוך הרצועה, ואף כי היו פגיעות נקודתיות, לא התאפשר להן לגרום למשבר הומניטרי ברצועה.

דנגוט סיפק נתונים בדבר כמות המשאיות שנכנסו לרצועה ופירט כי בשנת 2006 נכנסו כ 169 משאיות ביום, בין ינואר למאי 2007 נכנסו 328 משאיות, בין יוני לספטמבר של אותה שנה חלה ירידה דרמטית וכמות המשאיות הגיעה ל 120, לדברי הירידה התרחשה בעקבות השתלטות החמאס על הרצועה. בין החודשים אוקטובר 2007 ליוני 2008, כמות המשאיות הגיעה ל 85, מיולי עד אוקטובר 2008 הוכנסו 111 משאיות, נובמבר עד דצמברהתרחשה ירידה דרמטית לכמות של 34 משאיות, זאת בגלל התגברות ירי הרקטות ופתיחת מבצע עופרת יצוקה. בין ינואר 2009 עד היום חלה עליה וכמות המשאיות הגיעה ל 116".

בהתייחסו לשיתוף הפעולה עם ארגון אונר"א אמר האלוף כי ישנם הבדלים בין הדברים הנאמרים על ידי הארגון בשיחות סגורות לבין התבטאותיו בתקשורת ובכנסים, וכתוצאה מכך מתרחשת הצגה לא נכונה של המצב ההומנטירי ברצועה. אחת הדוגמאות שנתן האלוף הוא מקרה של מחסור בהספקת סולר לצרכי חשמל ברצועה, שנבע מאי העברת תשלומים פנים פלסטינית. הוא הוסיף כי "לא ראיתי הד תקשורתי על כך שיש עלטה בעזה, בעקבות אי-העברת כספים ממשלת החמאס לרשות הפלסטינית".

במהלך עדותו של האלוף נראה יו"ר הוועדה השופט בדימוס יעקב טירקל מנמנם מספר פעמים. מהוועדה סירבו להתייחס לנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully