וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פטרו מרצים שמאלנים או שנבריח תורמים"

גיל סימה

17.8.2010 / 9:04

תנועת "אם תרצו" איימה על נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, כי אם לא תפעל "לשים קץ להטיה האנטי-ציונית" במחלקה לפוליטיקה וממשל, חבריה ידאגו להבריח את התורמים למוסד. הנשיאה רבקה כרמי: "זה מזכיר משטרים אפלים"

תנועת "אם תרצו" מאיימת כי תדאג להבריח תורמים מחו"ל ומישראל לאוניברסיטת בן-גוריון, אם המוסד לא יפעל "לשים קץ להטיה האנטי-ציונית", כלשונה, במחלקה לפוליטיקה וממשל. במכתב שנשלח לנשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, מאיימים חברי התנועה, כי "התרומות ישוחררו לאוניברסיטה רק לאחר שיוכח עובדתית כי ההטיה בהרכב הסגל במחלקה ובתוכן הסילבוסים תתוקן".

במכתב פונה יו"ר התנועה לפרופ' כרמי וכותב: "אדישותך אפשרה דיקטטורה אקדמית להשתלט על החופש האקדמי ולצמצם באופן ניכר את הפלורליזם המחשבתי". עוד איימו בתנועה, כי אם דרישותיהם לא ייענו בתוך 30 ימים, הם יפנו לתורמים ויבקשו מהם להפקיד את כספם בחשבון נאמנות שינוהל על ידי עורך דין מטעמם, וכי ידאגו להמליץ לסטודנטים שלא להירשם לחוג.

התנועה מאיימת על האוניברסיטה בעקבות דו"ח שפרסמה לפני מספר חודשים, בו נקבע כי בחוג למדע המדינה באוניברסיטאות בישראל קיימת "הטיה פוסט ציונית ברורה". למרות ביקורת רבה שנמתחה על המתודולוגיה של הדו"ח, החליטו בתנועה להחריף את מאבקם.

"ריח חזק של מקרתיזם"

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, התראיינה לגל"צ ואמרה בתגובה לפניייה של "אם תרצו": "לא עשיתי עם מכתב האיום מאומה, פשוט לא התייחסתי, רק הבאתי אותה לידיעת עמיתיי. הכנו תגובה ובזה נסגר העניין. התורמים שלי הם חכמים ומבינים בדיוק מה חשיבות האוניברסיטה בבאר שבע לישראל ולאקדמיה. הם אוהבי ישראל ומבינים מה תרומת המרצים. אף אחד לא מסוגל לגרום להם לרדת לרמה כל כך נמוכה. אנו מכירים את זה ממשטרים רחוקים ואפלים".

פרופ' כרמי הוסיפה כי "העניין נתון לוויכוח. במל"ג עושים בדיקות של המחלקות השונות והן מאוד מעמיקות. הם בדקו את המחלקה, וברוב המקרים אנחנו בסדר גמור. אם היתה בעיה היינו יודעים מזה. ברגע שאישרו את הקורס אנשי מקצוע ותיקים, אני כנשיאה סומכת עליהם. מעולם לא הערתי למרצים על אופן הלימוד. גם לא שמעתי סטודנטים מתלוננים".

"אני לא פחות ציונית מאם תרצו. התורמים יודעים שבאקדמיה יש שיח פלורליסטי המשקף את המציאות הישראלית על בעיותיה. זה לא מה שקובע את סדר היום, אלא הישגיה של האוניברסיטה ותרומתה למדינה. אני משוכנעת שלא יהיה שום נזק לאוניברסיטת בן גוריון. אנו מגנים את הקריאות לחרם על ישראל, אבל בין זה לבין לאיים יש מרחק רב".

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה למכתב של "אם תרצו", כי "האוניברסיטה איננה נוהגת לערוך מדידות תקופתיות של עמדותיהם הפוליטיות של חברי הסגל שלה. דרישה לעשות זאת ואף לדאוג ל"איזון" בין עמדות פוליטיות בקרב חברי הסגל נודפת ריח חזק של מקרתיזם ועומדת בניגוד חריף לעקרונות הדמוקרטיים עליהם מושתת מדינת ישראל. האם יעלה על הדעת שהאוניברסיטה או כל מוסד אחר במדינה יפטר או ישכור עובדים על בסיס דעותיהם הפוליטיות?"

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר בתגובה: "אף אוניברסיטה בישראל אינה צריכה להוכיח את אהבת המולדת של הסגל שלה לשום גוף ובוודאי לא לגוף פוליטי שמנסה להציג מסמך מגמתי ומניפולטיבי כ"מחקר" וזאת במטרה לעשות לעצמו יחסי ציבור. כראוי במדינה דמוקרטית ונאורה האקדמיה אינה גוף פוליטי והסגל האקדמי שלה נבחר ע"פ אמות מידה אובייקטיביות בלבד שמצוינות במחקר ובהוראה".

"ניצלנו את חופש הביטוי"

ראש אגף מדיניות והסברה בתנועה, ארז תדמור, אמר הבוקר לוואלה חדשות: "ניצלנו את חופש הביטוי והמחאה שיש לנו. במהלך של האוניברסיטה היא חצתה את הגבולות האפשריים ומי שמנסה להטיל רפש, לטייח מוצא את עצמו תחת ביקורת וזה מה שעשינו. ביקשנו תשובות ופשוט לא קיבלנו".

יו"ר התנועה רונן שובל אמר בראיון לגל"צ, כי "עשינו מחקר שבחן את הנתונים ומצא שתשעה מתוך 11 מרצים בחוג חתומים על עצומת מאוד רדיקליות הקוראות לסרבנות. זה לא איום. הבקשה שלנו היא בקשה לחופש אקדמאי. פנינו לאוניברסיטה בכל דרך אבל לא התייחסו אלינו".

שובל הוסיף כי "אנחנו מבקשים מהם לבדוק את העובדות . אם הם יתבררו כנכונות, אנו רוצים לדעת אם זה תקין בעיניהם שתשעים אחוזים מהמרצים בחוג מייצגים שלושה אחוזים מהאוכלוסיה. אם בג"ץ דרש ייצוג לנשים בוועדת טירקל, אז צריך ייצוג לדעות אחרות גם בחוג".

לדבריו, "ראש המחלקה, פרופ' ניב גורדון, מוכר כפעיל הקורא לחרם תרבותי, כלכלי ופוליטי על ישראל - זה שמאל קיצוני. הוא מביא לשם אנשים בדמותו. אנו דורשים שעמדות ציוניות לא יודרו. הממצאים מראים שמה שקורה שם זה החדרה של רדיקליות. אני אשמח שילמדו את התכנים האלה, אבל לא רק. הם צריכים להשמיע דעות אחרות. "מרגע שיפוג האולטימטום נשתמש בחופש הביטוי, כדי להביא לידיעת הסטודנטים והתורמים את המצב עד שישתנה. יש מספר תורמים שהבאנו לידיעתם את הנתונים, והם נדהמו. אני מקווה שיפעלו בנידון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully