וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: לא לאפשר הפקת נפט בעדולם

אריאל נוי

16.8.2010 / 17:05

ארגון "אדם טבע ודין" עתר לבג"ץ על מנת לעצור פרויקט שמטרתו להפיק נפט מסלעים באדמה בחבל עדולם שבשפלת יהודה. מנכ"ל הארגון: "משרד התשתיות מוביל לאסון סביבתי"

ארגון 'אדם טבע ודין' עתר הבוקר (שני) לבג"ץ על מנת לבטל את הרישיון שניתן לפרויקט כריית פצלי השמן בחבל עדולם אשר בשפלת יהודה. לפני כשנתיים העניק משרד התשתיות לחברת IEI רישיון לבצע מיזם שמטרתו להמיר את פצלי השמן באזור, שכבת סלע עשיר בחומר אורגני, לתוצרי נפט וגז. הרישיון מאפשר לחברה לחמם את הקרקע בחבל עדולם לטמפרטורות הנעות בין 300 ל-350 מעלות צלזיוס, לשאוב את הגזים שיפלטו בתהליך ולטפל בתוצרים עד לכדי הפיכתם לנפט.

לדברי הנציגים הירוקים, הרישיון ניתן ללא תוכנית ומבלי שנעשה תסקיר השפעה על הסביבה, בניגוד להוראות חוק התכנון והבניה, זאת על אף שמדובר בשיטת הפקה ניסיונית, אשר לא ברור מהי השפעתה על רמות זיהום האוויר ומי התהום. וכן, כלל לא ידוע מה תהיה השפעתו של תהליך הפקת הדלקים, הכולל גם טיפול, אחסון ושינוע של חומרים מסוכנים.

בעתירה נטען כי כל פרויקט הפקת פצלי השמן מנוגד להתחייבויות הממשלה לפעול לביסוס משק האנרגיה הישראלי על אנרגיות מתחדשות, להתייעלות אנרגטית ולהפחתת גזי חממה, וכי אסור היה לקדם את הפרויקט במסגרת חוק הנפט מבלי שנעשתה תוכנית הכוללת שיתוף ציבור ותסקיר השפעה על הסביבה.

עורך הדין עמית ברכה, מנכ"ל "אדם טבע ודין", אמר כי "משרד התשתיות מוביל לאסון סביבתי כאשר הוא מאשר להפוך את אחד האזורים הייחודיים והיפים בארץ למתחם תעשייתי לייצור דלקים, זאת מבלי לקחת בחשבון את ההשפעות הרסניות לבריאות הציבור, לסביבה ולכלכלה המקומית. למעשה משרד התשתיות מאפשר לחברה פרטית להשתמש בחבל עדולם כ'שפן הניסיונות' לשימוש בטכנולוגיה חדישה ואגרסיבית להפקת דלקים מפצלי שמן".

"נשמור על תוואי הנוף בעדולם"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "המשרד להגנת הסביבה עושה כל שביכולתו כדי להבטיח שמירה על תוואי הנוף של חבל עדולם, זאת לאור הקושי הרב שיוצר 'חוק הנפט' המאפשר הקלות בחיפוש ובהפקה של מקורות נפט בישראל, גם אם הדבר בא על חשבון הסביבה. במסגרת פעילות זו, דרש המשרד ממשרד התשתיות ומיזמי הפרויקט, קיום של הליך בחינה מסודר במסגרת חוק התכנון והבנייה ובכלל זה, הגשת תוכנית תסקיר השפעה על הסביבה כבר בשלב בחינת ההיתכנות ('הפיילוט') של כריית פצלי השמן. לאחר איסוף הנתונים בתסקיר ובחינתם על-ידי המשרד, יפרסם המשרד את עמדתו בנושא זה".

מחברת IEI נמסר: "החברה מבקשת לבצע בדיקת התכנות בהיקף מצומצם שתוכיח כי הטכנולוגיה שבידה מסוגלת להביא את ישראל לעצמאות אנרגטית, זאת על ידי מימוש נקי, אחראי ומושכל של פוטנציאל האנרגיה הטמון בפצלי השמן בשפלת יהודה. יישום הטכנולוגיה שבידינו, המבוססת על שילוב של טכנולוגיות מוכחות וידועות, יאפשר את מימוש החזון הזה, תוך שמירה על איכות הסביבה. אנו פועלים בשקיפות מלאה, על פי כל דרישות החוק והגורמים המוסמכים במשרדי הממשלה השונים."

חבל עדולם הוא ארץ בעל ייחודיות אקולוגית ונופית-סביבתית המשמש בית ליערות נרחבים, מיני צמחיה ובעלי חיים מגוונים, שמורות טבע, פארקים, גנים לאומיים ושטחים חקלאיים. יש לציין כי שטח חבל עדולם מיועד לתיירות כפרית ומועמד להכרזה כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו וכמתחם ביוספרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully