וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: למנות אישה לראש בתי הדין הרבניים

גלעד גרוסמן

28.7.2010 / 15:42

ארגוני נשים עתרו לבג"ץ בדרישה שיורה לשר המשפטים למנות אישה לתפקיד מנכ"ל בתי הדין בהתאם לחוקי היסוד חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו. "מינוי אישה יתקן את האפליה הקיימת ממילא"

שורה של ארגוני נשים עתרו היום (רביעי) לבג"ץ בדרישה ששר המשפטים יעקב נאמן ימנה אשה לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים, זאת בהתאם לחוק יסוד: חופש העיסוק וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בנוסף, הארגונים דורשים ייצוג הולם לנשים בוועדה המייעצת למינוי מנכ"ל בתי הדין הרבניים.

ההתמודדות על תפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים החלה לאחר ששר המשפטים החליט להעביר מתפקידו את המנכ"ל היוצא, הרב אליהו בן דהאן, אשר כיהן בתפקיד ב-20 השנים האחרונות. ביום ראשון פורסמה באתר משרד המשפטים פנייה לאיתור מועמדים לתפקיד. סעיף 13 לחוק הדיינים קובע כי לאחראי על סדרי המינהל בבתי הדין הרבניים ניתן למנות רק דיין או מי שכשיר להיות רב עיר, כלומר גבר.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכות הדין ריקי שפירא-רוזנברג ועינת הורביץ בשמם של מרכז רקמן לקידום מעמד האשה, קולך, המרכז לפלורליזם יהודי, נעמ"ת, ויצ"ו וארבעה ארגונים נוספים, נטען כי מדובר בסעיף מפלה, ולכן הוא אינו חוקי.

"לאור העובדה שבית הדין הרבני מורכב כולו מדיינים גברים, על אף שהעניינים הנדונים בפניו הינם ענייני נישואין וגירושין הנוגעים באופן מובהק לחייהן של נשים, ונשים רבות בוחרות להידיין בבית דין זה בשל האגרות הנמוכות הנגבות בו, למינויה של אשה כמנכ"לית חשיבות עליונה בניסיון לתקן את האפליה הקיימת ממילא בבתי דין אלה", נכתב בעתירה.

עד כה הביעו כבר שתי נשים את רצונן להתמודד לתפקיד, עו"ד עטרה קניגסברג, מנהלת מרכז רקמן לקידום מעמד האשה, ועו"ד והטוענת הרבנית לילי הורביץ. "הדרישה בחוק מפלה נשים, נועדה להרחיק אותן מהתפקיד ונוגדת את חוקי היסוד כבוד האדם וחופש העיסוק", אמרה עו"ד קניגסברג. "תנאי הכשירות הנוכחיים אינם נדרשים מעצם התפקיד, שכן המדובר בתפקיד אדמיניסטרטיבי במהותו. ישנן מספיק נשים בעלות ניסיון ניהולי, הבקיאות במערך בתי הדין ובנושאים שבטיפולם, ושיש להן את הידע והכישורים הנדרשים לצורך ביצוע תפקיד המנכ"לות על הצד הטוב ביותר. לפיכך, נדרש שר המשפטים לקבל מועמדות של נשים לתפקיד, כמו גם לתת ייצוג הולם לנשים בוועדת האיתור שהוקמה לצורך מציאת מחליף לרב בן דהאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully