וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו שוקל העברת שטח לרשות במו"מ הישיר

פנחס וולף

26.7.2010 / 13:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו פירט בוועדת החוץ והביטחון מחוות אותן הוא שוקל לנקוט כחלק ממחוות כלפי הפלסטינים במסגרת המשא ומתן הישיר. בנוסף האשים ראש הממשלה גורמים מחוץ לקואליציה בחבלה בכניסה לשיחות הישירות

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התארח היום (שני) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בוועדה פירט נתניהו את הצעדים אותן הוא שוקל לנקוט כחלק ממחוות כלפי הפלסטינים במקביל לפתיחה במשא ומתן הישיר. לדבריו, ישראל תעביר לשליטה אזרחית של הפלסטינים (שטח B) קטע כביש בין עטרת לנווה צוף, אשר כרגע נמצא בשליטה ישראלית מלאה (שטח C). קטע הכביש נועד לחבר את העיר הפלסטינית החדשה לרמאללה. עם זאת, הכביש יישאר בשליטה ביטחונית ישראלית.

"אנו שוקלים להקל את התנועה במקביל לפתיחת משא ומתן ישיר", אמר ראש הממשלה בנוגע להעברת קטע הכביש. "אם זה יעלה – זה יהיה רק לאחר תחילת משא ומתן ישיר ולאחר דיון בקבינט. לא קיבלנו עדיין את ההחלטה כי הפלסטינים מערימים עוד ועוד קשיים לכניסה לשיחות אבל אם תהיה פתיחת משא ומתן ישיר אנחנו נשקול זאת. אם לא תהיה פתיחת משא ומתן ישיר, אני מניח שזה לא יובא לקבינט. זה אחד מצעדי בניית האמון שעליהם דיברתי עם האמריקאים. יש עוד הצעות שלנו לצעדים בוני אמון במקביל לכניסה למשא ומתן הישיר".

נתניהו האשים גורמים מחוץ לקואליציה בחבלה בכניסה לשיחות ישירות. "לקהילה הבינלאומית הולך ומתברר שיש נכונות ישראלית רצינית לצעדים ממשיים ולכניסה למשא ומתן ולהשלמתו", אמר נתניהו "השאלה היא אם יש נכונות פלסטינית כזאת או רק ניסיונות להתחמק. ברור כבר שמי שמחבל באופן שיטתי בכניסה לשיחות הם גורמים בצד הפלסטיני וגם גורמים שאינם נלהבים בעולם ובארץ. לצערי, לא כל הגורמים הללו נמצאים מחוץ לישראל ואני לא מתכוון לעמיתי ממפלגות הימין בקואליציה".

ראש הממשלה התייחס לאפשרות של פתיחת שיחות שלום עם סוריה בתיווך טורקי. "יש דעות שונות האם הסורים רציניים בכוונתם להיכנס לשיחות שלום, או שהם פועלים רק למען תדמית חיצונית", אמר. "ברור שמהצד שלנו ישראל מעוניינת לחדש מיד משא ומתן לשלום עם סוריה. מאז ההתקפה הבוטה של ארדואן על פרס בדאבוס, טורקיה משנה כיוון ביחס לישראל ולכן היא לא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו כמתווכת. לצערי, בינתיים אני לא רואה צעד מעשי של הסורים להיכנס למשא ומתן".

"אובמה הכיר בכך שישראל נמצאת במצב ייחודי"

עוד התייחס ראש הממשלה לכינוס הליגה הערבית בשבוע הבא ואמר כי "צריך לעבור עכשיו ללא דיחוי למשא ומתן ישיר. אנחנו מוכנים להתחיל מיד במשא ומתן עם הפלסטינים. אנחנו מוכנים להתחיל אותו כבר בשבוע הבא. בתגובה, יש ניסיון פלסטיני ברור להתחמק מהמהלך הזה. אם למישהו היה ספק לגבי הנכונות שלנו, הספק הזה נעלם. הפלסטינים מנסים לדשדש ולהתחמק ממשא ומתן ישיר ומנסים לרתום את הליגה הערבית שתחשק אותם".

ראש הממשלה הוסיף כי הפלסטינים "מנסים לרתום שוב ושוב את הסיבות מדוע אינם רוצים להיכנס למשא ומתן ישיר. בהתחלה אמרו שזה גבולות הקפאה, אבל אנחנו נערכנו ומוכנים להתחיל בשבוע הבא במשא ומתן ישיר. אלו דברים שעלו גם מול הנשיא האמריקאי. הוא יודע שאנחנו רוצים ומוכנים ללכת למשא ומתן. אין ספק שהוא יהיה קשה אך הוא רצוי למדינת ישראל. רק במשא ומתן ישיר נוכל להעלות גם את הנושאים של הדרישות שלנו והאינטרסים הביטחוניים בנושאים השונים".

לדברי נתניהו, "הכרזנו על השהיית הבניה ל-10 חודשים כדי שהפלסטיניים ייכנסו לשיחות ישירות. בינתיים חלפו שבעה וחצי חודשים, הם לא נכנסו לשיחות ישירות ועכשיו הם רוצים עוד. זה לא מתקבל על הדעת. יש החלטת קבינט קצובה בזמן והיא לא השתנתה וכאן זה נשאר".

נתניהו הוסיף והודיע, כי סידורי הביטחון הם יהיו הנדבך הראשון בכל הסכם שיהיה עם הפלסטינים. "הסדרי הביטחון חייבים לעמוד גם במצב שיהיו שינויים במפה הפוליטית במזרח התיכון, גם אם תתפתח חזית מזרחית כפי שהיה לפני נפילת סדאם חוסיין. זה היה חלק חשוב מהשיחות שקיימתי בוושינגטון. לא נתפשר על הביטחון. אנחנו צריכים הסדר שלא יחורר על ידי אירן וגרורותיה".

על אירן אמר ראש הממשלה: "היתה התרשמות בקהילה הבינלאומית שחלה פרימה בעמדה האמריקאית כלפי ישראל בנושא הזה, והיה חשוב לי שנשיא ארצות הברית יתייצב בצורה ברורה אל מול הרושם הזה ויחזור ויאשרר את המדיניות המסורתית של ארה"ב. במהלך הביקור זה נעשה על ידו גם מול המצלמות, גם בהודעה רשמית וגם בשיחתנו בארבע עיניים. הנשיא אמר שאין שינוי במדיניות ארה"ב בנושא הזה".

לדברי נתניהו, אובמה "הכיר בכך שישראל נמצאת במצב ייחודי בגלל גודלה ובגלל ההיסטוריה שלה. כלומר, ישראל נמצאת במצב מיוחד ושונה מיתר המדינות. ברור שישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה מול שילובי האיומים עליה. זה נושא חשוב והוא תפס מקום מרכזי בשיחותיי עם הנשיא. זו התפתחות מאוד חשובה לישראל. אם בקהילה הבינלאומית היה מי שהתרשם שהמחוג זז לרעת ישראל, עכשיו ברור שזה לא המצב אלא להיפך".

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני תקפה את ראש הממשלה בוועדה. לדבריה, "ישראל במצב מדיני קשה ביותר שמשפיע על כושר ההרתעה שלה ועל יכולתה לפעול. השבוע הוא שבוע רגיש מול הפלסטיניים והמחשבה שלך לטפל במצב מולם באמצעות משחקי האשמות, היא רעיון רע שלא יקדם את ישראל, ואף יכול לפגוע בה", אמרה לבני. לדבריה, "פתיחת המצור על עזה בשל המשט נתפסה כחולשה ואותתה איתות בעייתי ביותר לקיצוניים באזור, שישראל מבינה רק כוח".

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully