וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בטרומית: קנס למי שקורא לחרם על ישראל

פנחס וולף

14.7.2010 / 16:36

הכנסת אישרה הצעת חוק הקובעת קנס של 30 אלף שקלים למי שיקרא לחרם על ישראל. ח"כ אלדד: "פתחנו במלחמת חקיקה נגד הרשות הפלסטינית והמשת"פים היהודים הקוראים לחרם"

חברי הכנסת מצאו דרך מקורית כיצד להילחם בקריאות החרם נגד ישראל. הצעת חוק חדשה קובעת כי "אדם שייזום הטלת חרם על ישראל, כולל שטחי יו"ש, יהיה צפוי לקנס בגובה של 30 אלף שקל, ועבירתו תיחשב לעבירה פלילית", הצעת החוק הזו אושרה היום (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה טרומית. על פי הצעת החוק של חברי הכנסת זאב אלקין (ליכוד) ואריה אלדד (האיחוד הלאומי), הסכום יימסר כפיצוי למי שיטען כי נפגע כלכלית מהטלת החרם, והוא לא יצטרך להוכיח נזק. במידה שהוא יוכיח כי הנזק גדול יותר, בית המשפט יהיה רשאי להגדיל את גובה הקנס.

מלבד יוזמה להטלת חרם, הצעת החוק מבקשת לאסור גם עידוד, השתתפות או מתן סיוע לחרם כזה. העונש המוצע הוא על אזרחי או תושבי המדינה. יוזמי חרם שאינם אזרחים לא יורשו להיכנס לישראל לתקופה של עשר שנים. בנוסף, ייאסר עליהם לבצע פעולות בחשבונות בנק ישראליים, במניות הנסחרות בישראל, בקרקעות או בנכסים אחרים בישראל.

בהצעת החוק ישנו גם סעיף הקשור לרשות הפלסטינית, אולם הערכה היא שבעקבות דרישת הממשלה, הסעיף יוסר בדיונים לקראת קריאה ראשונה. הסעיף שאליו מתנגדת הממשלה הוא סעיף הקובע כי לא יועברו כספים מישראל לישות מדינית זרה היוזמת חרם על ישראל. סעיף זה נובע מההכרזה של הרשות הפלסטינית להחרים מוצרים מהתנחלויות.

לדברי יו"ר הקואליציה, ח"כ אלקין, מיוזמי החוק, "אסור לנו לקבל את החרמות על מדינת ישראל, בין אם מדובר בחרם אקדמי או כלכלי. על המדינה להתגונן מפני תהליכי אי הלגיטימציה שגוברים בתקופה האחרונה ולתת פיצוי הולם לנפגעים מכך. התמיכה מקיר לקיר בחוק מוכיחה כי חברי הכנסת מכירים בנחיצות שמירת האיזון בין זכויות דמוקרטיות לבין פגיעה מכוונת בגופים ישראליים".

טיבי: "חוק תמוה"

ח"כ אלדד אמר לאחר אישור הכנסת, כי "הכנסת יצאה היום למלחמת חקיקה נגד הרשות הפלסטינית והמשת"פים היהודים השותפים עם אבו מאזן וסלאם פיאד בחרם על מוצרי יו"ש. גם אם הממשלה מעדיפה להיכנע לחרם כדי לא להפריע למו"מ עם אבו מאזן וגם אם שר המשפטים מנסה למחוק מהחוק את הסעיפים החשובים שלו, החוק עבר היום בקריאה טרומית ככתבו וכלשונו, ויעבור להמשך חקיקה בכנסת, שהיא הריבון ובידה להחליט מה יכיל החוק בסופו של דבר".

הח"כים משמאל התנגדו להצעת החוק. יו"ר מרצ חיים אורון מתח ביקורת על הצעת החוק, ואמר לוואלה! חדשות כי "רוב גדול של אזרחי ישראל כולל אני מתנגד לחרמות על ישראל. אך מכאן ועד חקיקת חוק – המרחק גדול". אורון התייחס גם לעצומה עליה חתמו למעלה מ-500 אנשי אקדמיה בישראל, הקוראת לחרם אקדמי על המדינה. "אני הייתי אומר למרצים שקוראים לחרם אקדמי על ישראל, 'אם אתה מתבייש במדינת ישראל ובאקדמיה הישראלית – תתפטר ממנה'. אך לא הייתי עושה יותר מזה. אנחנו בבעיה גדולה אמיתית שאיתה צריך להתמודד, כאשר העולם מגלה פחות ופחות סובלנות כלפינו, ועל רקע זה צומחים דברים קשים גם אם לא מוצדקים".

חכ" אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) גם התייחס להצעת החוק, ואמר כי "מדובר בחוק תמוה שדורש למעשה מהקורבן להיכנע לכלכלת הכובש. החרמת מוצרי התנחלויות היא אמירה ערכית שמוזר שבאה לעולם רק לאחרונה. אני קורא לפלסטינים להחרים את ההתנחלויות ומוצריהן. על העולם לעשות הכל כדי שגזענים וכובשים ישלמו את מחיר העוול שהם גורמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully