וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המשט: הכנסת שללה זכויות מחנין זועבי

13.7.2010 / 21:27

מליאת הכנסת אישרה לשלול מחברת הכנסת מבל"ד זכויות יתר בשל השתתפותה במשט לעזה. בין היתר נשלל דרכונה הדיפלומטי, והמדינה לא תממן את הוצאותיה המשפטיות. ח"כ זועבי בדיון: "אתם מטילים עליי עונש הנובע מייצר הנקמה"

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: דורון שטיין)

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) את שלילת זכויות היתר של חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד). זאת בשל השתתפותה במשט לרצועת עזה. 34 חברי כנסת הצביעו בעד שלילת הזכויות ו-16 התנגדו. יו"ר הכנסת ראובן ריבלין והשר בני בגין, שנכחו באולם, לא השתתפו בהצבעה.

הזכויות שנשללו מחברת הכנסת זועבי (במהלך ועד לסיום הכנסת ה-18) הן: זכות יתר ליציאה מן הארץ (למשל: חוסר אפשרות במקרים מסוימים לעכב חברי כנסת ביציאה מן הארץ). הזכות לדרכון דיפלומטי והשתתפות בהוצאות משפטיות - כיום החוק מאפשר לחברי כנסת לקבל השתתפות המדינה על הוצאות משפטיות בנוגע למעשה שעשה במילוי תפקידו.

במהלך הדיון אמר יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין (ליכוד) כי "התשתית הראייתית מלמדת שדרכה של זועבי ומעשיה לא מותירים לנו ברירה. עולה תמונה קשה שהיא מנצלת מעמדה כח"כ על מנת לפעול נגד המדינה. זה הגיע לשיא עם אירועי המשט לעזה, אין לזה דבר עם הביצוע תפקיד חכ וזה עומד בסתירה לחובות האזרח למדינה, וכלפי כלל הציבור". לוין הביע את דעתו ואמר כי "אין לך מקום בכנסת ישראל. אינך ראויה להחזיק בתעודת זהות ישראלית".

דבריו של לוין הופרעו על ידי קריאות ביניים של ח"כים ערבים. ח"כ יו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה זעם על דברי של לוין וקרא לעברו: "פאשיסט". בעקבות קריאות הביניים הרבות, פנה יו"ר הכנסת ריבלין ללוין ואמר לו: "אתה צריך לומר את החלטות הוועדה, אם אתה רוצה לומר את דעתך, אתה מוזמן לעלות לכאן לאחר מכן ולהביע את דעתך".

"הדיון היה מבייש כל פרלמנט"

לוין החליט להמשיך בדבריו ואמר כי "את מביישת את אזרחי ישראל, את הכנסת, את הציבור הערבי ורבים מבני משפחתך שרבים פנו אלי וביקשו להביע את דעתם וסלידתם מהכתם שהם מוכתמים על לא עוול בכפם בשל התנהגות ח"כ זועבי".

לאחר מכן עלתה ח"כ זועבי לדוכן ותקפה את הח"כים על התלהמותם. לדבריה, "אי אפשר לקיים דיון כזה בצורה מכובדת. הוא היה מבייש כל פרלמנט בעולם. אי אפשר לקיים דיון כזה ולטעון שקיימת דמוקרטיה".

זועבי המשיכה ואמרה כי "אני פלסטינית וזו מדינתי. הח"כים לא ישנו את העובדה הזו ולא ימנעו ממני לפעול. לא רק שיש לי זכות לעשות כן, אלא גם החובה להיאבק למען העמדות שלי. אני נגד הכיבוש והמצור ונאבקת נגדם. אתם הייתם אמורים להגן על זכותי לייצג את עמדותיי בפני הגזענות וההסתה ונגד אלה שניסו לסתום את חופש הביטוי שלי. אבל אני יודעת והעולם יודע עד כמה אתם רחוקים מזה. אל תתנו לתת לקיצוניות בצבא ובממשלה לנצח".

זועבי אמרה עוד כי "עליכם להגן על הח"כים הערבים משום שאנו מיעוט ואתם הרוב. דמוקרטיה לא נקבעת לפי קונצנזוס. אני מגינה על הדמוקרטיה, ולא אתם שמאיימים עליה. אתם צריכים להגן עליי למען הדמוקרטיה, אתם מטילים עליי עונש הנובע מייצר הנקמה".

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר בדיון: "אני מרגיש בוז כלפי הרוב שקיבל את ההחלטה. אני רואה במאבק למען הבית כמאבק למען הקיום. זה מאבק למען הדמוקרטיה וחופש הדיבור והזכות להיות שונה. הח"כים מהימין אפילו לא עושים מראית עין של דמוקרטיה. האספסוף הגיע לכנסת. אתם הופכים את הבית הזה לבית דין שדה".

הדיון נדחה כבר מספר פעמים

חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) אמרה בנאומה, כי "אני לוקחת את נאמנותך לאירן ברצינות. אני מציעה לך לפנות לאחמדינג'ד שייתן לך אזרחות. בינתיים, אני אתן לך דרכון אירני". בשלב זה הניפה מיכאלי מעל דוכן הנואמים כרזה שעל מחציתה צילום של דרכון אירני, ועל חציה השני מתנוססת תמונה של זועבי על רקע דגל פלסטין. בתגובה הורה יו"ר הכנסת להוריד אותה מהדוכן. לאחר שהגישה את הכרזה לזועבי, הוציאו אותה הסדרנים מהמליאה.

מוקדם יותר היום התכנסה סיעת בל"ד והודיעה כי היא עומדת מאחורי ח"כ זועבי ותומכת בהחלטתה להשתתף במשט. "הרדיפה הפוליטית לא הצליחה ולא תצליח לכופף את מפלגת בל"ד ומנהיגיה ולגרום להם לשנות את פעילותם הפוליטית בהגנם על הזכויות ההיסטוריות של העם הפלסטיני ונגד הכיבוש", נאמר בהודעה שפורסמה בתום הישיבה.

הדיון בנושא בכנסת נדחה בחודש שעבר על ידי יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שהסביר כי "מהלך של שלילת זכויות מחבר כנסת, תוך ניצול כוחו של הרוב ובו בזמן שמתנהלת חקירה בנושא בידי היועץ המשפטי לממשלה, אינו יכול להיוותר עניינה הפרטי של הכנסת. השלכותיו הבינלאומיות על מעמדה של ישראל בעולם, הינן דרמטיות ומרחיקות לכת. המהלך יעמיד את מדינת ישראל במתקפה דיפלומטית עזה, ייצור מערכת לחצים כבדה מצד האו"ם וידידותיה של ישראל בעולם, וישחק לידי מדינות העוינות את ישראל ופועלות לפגוע בה בכל דרך אפשרית, דווקא בשעה שישראל נתונה בקרב בלימה הסברתי ודיפלומטי".

בתחילת חודש יוני החליטה ועדת הכנסת, בעקבות בקשה של ח"כ מיכאל בן ארי, להמליץ בפני מליאת הכנסת לשלול מח"כ חנין זועבי חלק מזכויות היתר המוקנות לה מתוקף חוק חסינות חברי הכנסת. ההחלטה התקבלה ברוב של 7 בעד ורק אחד - ח"כ אילן גלאון (מר"צ) התנגד.

עדכון ראשון: 17:47

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully