וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפוני גוש קטיף: "שום חקירה לא תתקן העוול"

אריאל נוי ופנחס וולף

15.6.2010 / 16:52

מפוני ההתנתקות כינסו מסיבת עיתונאים לאחר הגשת דו"ח ועדת החקירה שביקר קשות את הטיפול הממשלתי במפונים. "לא היינו צריכים את הדו"ח הזה כדי להבין את המחדל הנוראי"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: דורון שטיין)

ממשלת ישראל נכשלה בטיפול במפוני גוש קטיף, כך עולה ממסקנות ועדת החקירה הממלכתית בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס אליהו מצא. אל המסקנות הללו התווספו אחר הצהרים האשמות קשות.

כשעה אחרי פרסום מסקנות ועדת החקירה, כינס ועד מתיישבי גוש קטיף מסיבת עיתונאים בירושלים באווירה טעונה במיוחד. דוברי ועד המתיישבים הסבירו "טענותינו התבררו כצודקות - העוול שנעשה ל-8,800 אנשי גוש קטיף, שום ועדת חקירה או ממשלה לא יוכלו לתקן. 35 שנה של חיים ויצירה. אף דו"ח לא יוכל להשיב בחזרה את הבתים והחלומות שנגדעו".

עוד אמרו הדוברים כי מאז קיץ 2005 מרבית המפונים עברו לגור במגורים זמניים בהם גרים למעלה מ-90% מהמשפחות. "אף ראש ממשלה לא טרח להגיע ולבקר בניצן, שם גרות עד היום כ- 600 משפחות. אנו קוראים לראש הממשלה לבוא ולראות בעיניים את מה שכתוב בדו"ח".

אבי פרחאן שפונה מימית ומאלי סיני הגיב בזעם על הדו"ח הקשה: "אנחנו עדיין פליטים בארצנו. לא הייתי צריך את הדו"ח הזה כדי להבין את המחדל הזה. לחוק פינוי פיצוי שהעבירו, אני קורא חוק פינוי ביזוי. חוק פינוי סיני היה הגון - עובדה ששם לא קמה ועדת חקירה".

חגית ירון, תושבת נווה דקלים, סיכמה במשפט קצר את שעבר עליה ומשפחתה בחמש השנים האחרונות: "אנחנו עייפנו ומקווים שהממשלה תיישם את כל מסקנות הוועדה תוך שלושה חודשים ותקבע לוח זמנים מדויק לביצוע כל מסקנות הדו"ח".

"כשלון גדול של ההנהגה"

זבולון אורלב, שיזם את הוועדה יחד עם ח"כ לשעבר עמירה דותן, התבטא בחריפות כנגד ההנהגה והיחס העוין שניתן לדבריו למפונים. "הטיפול במגורשים היה למעשה מעין הכחשה של ההתנתקות. אני מצר על ההחלטה לא להסיק מסקנות אישיות. מי שהיו בהנהגה אז לא יכולים להיות מנהיגים במדינה מוסרית. אני קורא למדינה להגיש דוח בינים שכולו יהיה מסקנות אישיות. עדיין יש אנשים שנושאים באחריות אישית ובהם מי שהיו אז בתפקיד ראש הממשלה - אריק שרון ואהוד אולמרט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל את הדו"ח לידיו, אמר לחברי הוועדה כי בכוונתו להמשיך לפעול באינטנסיביות כדי ליישם את המלצות הדו"ח ולהשלים את הטיפול במפונים. "מטרתנו היא להביא כל אחד ואחד מהמפונים לבתי הקבע שלהם - זאת המחויבות שלנו כממשלה", אמר נתניהו והוסיף כי "כפי שמראה הדו"ח, הממשלה בראשותי פעלה ותמשיך לפעול להביא לסיום הטיפול במפונים. כל המעורבים צריכים להתכנס למסקנותיו ולא נאפשר התבזרות והתארכות הדיונים".

הדו"ח הוגש לנתניהו כמו גם לנשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה יואל חסון (קדימה).

לאחר פרסום הממצאים הגיב גם יו"ר ועדת השרים לסיוע לאנשי גוש קטיף, השר דניאל הרשקוביץ, הודיע כי יכנס את הוועדה בשבוע הקרוב לדיון ביישום מסקנות דו"ח ועדת החקירה הממלכתית. לדבריו, "הדו"ח החמור משקף את המציאות היומיומית הקשה עימה מתמודדים העקורים. חובתנו לשים קץ לסבלם המתמשך תוך פרק זמן קצר".

מדובר ב"אחד הכשלונות הגדולים ביותר של ההנהגה הרוחנית במדינת ישראל", אמר פרופסור ידידיה שטרן, אחד מחברי ועדת החקירה הממלכתית לבחינת מצבם של מפוני גוש קטיף. שטרן ציין עוד שמלבד הכישלון הממשלתי בהתנתקות, היה גם כישלון של ההנהגה הרוחנית. במסיבת עיתונאים לאחר פרסום הדו"ח אמר שטרן כי "התרשמותי האישית היא שהמפונים חוו סוג של אשליה דתית ואנחנו רוצים לתת חיבוק לאנשים האלה כי אנחנו כמדינה כשלנו. גם חמש שנים מאוחר יותר אנחנו מקווים שיימצא פתרון למפונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully