וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורן המזעזע של הפליטות ממדינות אפריקה

איילה חננאל

14.6.2010 / 1:33

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ביקרה במתקן הכליאה "סהרונים", בו מוחזקות כ-170 פליטות ממדינות אפריקה, מרביתן סבלו מהתעללות קשה בעת שנמלטו ממדינותיהן

משנת 2007 ועד היום נרשמו כ- 250 מקרי אונס בקרב פליטות ממדינות אפריקה כאשר אלו עשו את דרכן לישראל. נתון קשה זה הוצג בפני ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים בראשות ח"כ אורית זוארץ (קדימה) שסיירה אתמול (ראשון) במתקן הכליאה "סהרונים", בו מוחזקות כ-170 פליטות ממדינות כגון אריתריאה וסודן. הפליטות הן מסתננות שהגיעו לתחומי ישראל דרך הגבול המצרי ומבקשות מקלט בארץ.

בסיור עלו נתונים קשים ביותר על מצבן של 170 הנשים. כאמור, רבות מהן מספרות כי נאנסו בדרכן לישראל. בסיור פגשו נציגי הוועדה כ-20 נשים שאף הרו כתוצאה מאונס בדרך. העובדות הסוציאליות סיפרו כי מרבית הנשים סבלו מהתעללות מינית – במתקן הכליאה ומחוצה לו. עוד טענו העובדות כי "בשל מורכבות הנושא, המנטאליות השונה וקשיי השפה - ישנם מקרים נוספים אשר לא דווחו".

ח"כ זוארץ התייחסה לנתונים הקשים ואמרה כי "מדובר בנתונים כואבים המשקפים את היקף התופעה ומימדיה ואת קורבנות אלימות ותקיפה מינית המגיעות לישראל. ובכוונתי לפנות ללשכת ראש הממשלה ואדרוש טיפול כולל ואחיד לסוגיה. הוועדה תבדוק את האפשרויות להקמת מקלט נוסף שיותאם למסתננות שהיו קורבנות לתקיפה מינית". היא הוסיפה כי "אלה בנשים שאמורות לספר ולשתף באשר לחוויות קשות ביותר שעברו, וקיים חשש גדול שלא יעשו זאת מהבושה שהדבר יתגלה בקהילתן. מצד אחד, המדינה מסייעת במלחמה בסחר בנשים למטרות זנות, ומצד שני עוצרת בידה את התהליך".

שתי עובדות סוציאליות ל-70 נשים

עוד עולה מהסיור כי במתקן מועסקות רק שתי עובדות סוציאליות, הנדרשות לטפל בכל הנשים. נתון נוסף שהוצג בפני הוועדה היה קשור באופי של קבלת הפליטות למתקן. לדברי העובדות הסוציאליות, הראיונות למבקשות המקלט נעשים על ידי עצורות אחרות, ולא על ידי נציגי הממשלה השונים. ח"כ זוארץ מחתה על הנתונים הקשים, ואמרה כי "שימוש בעצורות המחוזקות, למטרת תרגום היא בראש ובראשונה הפרה בוטה של זכויות אדם ויש לעצור זאת מיידית.

הסיור התבצע בעקבות דיון בכנסת שנערך בשבוע שעבר, במסגרתו העידה מ', כשהיא מלווה בנציגה מנציבות האו"ם, כי היא מבקשת מקלט מאריתריאה. מ' נשבתה בדרכה ארצה והוחזקה במשך שלושה שבועות בתנאים קשים, במהלכם נאנסה, הוכתה ואף הורעבה. "סבלתי ממכות, מרעב ונאנסתי על ידי ארבעה גברים, מבריחים, שחטפו אותי מהקבוצה שהלכתי איתה", סיפרה מ' לחברי הוועדה. " בשבוע הראשון היכו אותי והתעללו בי. בשבועיים הבאים אנסו אותי פעם אחר פעם. אחרי שלושה שבועות הייתי במצב כל כך גרוע שלא יכולתי לשלוט בצרכים שלי, לא יכולתי לשלוט בגוף שלי". לאחר שלושה שבועות מ' שוחררה על ידי שבויה בעקבות כופר ששולם על ידי משפחתה והוחזרה לקבוצה עימה החלה את מסעה.

כשחזרתי אליהם הייתי כל כך חבולה ופצועה, שהתביישתי להיות לידם", סיפרה מ',שנתפסה לבסוף בגבול המצרי-ישראלי על ידי חיילי צה"ל. משם מסעה של מ' המשיך למתקן הכליאה סהרונים. לדבריה, גם בארץ לא זכתה לכל טיפול רפואי, למרות חבלותיה הקשות שנגרמו לה שוביה. רק לאחר שלושה חודשים וחצי בהם הוחזקה כעצורה בסהרונים עם התערבות מצד נציבות הפליטים של האו"ם - הורה בית הדין למשמורת להעבירה למקלט חירום לקורבנות סחר בנשים, בו היא נמצאת כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully