וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצ"ר: חקירה פלילית נגד מח"ט כפיר לשעבר

13.6.2010 / 17:20

הפרקליט הצבאי הראשי הודיע כי יפתח בחקירה פלילית נגד מפקד חטיבת כפיר לשעבר ומפקד גדוד שמשון לשעבר, בגין דברים שאמרו במשפטו של סגן אדם מלול שהורשע בהכאת פלסטינים. בין היתר אמרו השניים כי אלימות נגד פלסטינים מותרת במקרים מסוימים

הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, החליט לפתוח בחקירה פלילית נגד מפקד חטיבת כפיר לשעבר, אלוף משנה איתי וירוב, ונגד מפקד גדוד שמשון לשעבר, סגן אלוף (מיל') שמעון הרוש. זאת, בגין דברים שאמרו במהלך עדות שמסרו במשפטו של סגן מפקד פלוגה לשעבר בחטיבת כפיר, סגן אדם מלול, שהורשע בהכאת פלסטינים במהלך פעילות מבצעית בכפר קדום. כך הודיעה הפרקליטות.

בעדותם במסגרת משפטו של מלול, אמרו השניים כי במסגרת "'תחקורים ספונטניים' של עוברי אורח פלסטינים מותר לעשות שימוש ב'כאפות', 'ברכיות' ו'חניקה לצורך הרגעה'". סגן-אלוף שמעון הרוש אף הוסיף כי השימוש בסטירות הוא דבר "סביר" במסגרת זו, והודה כי בעבר היכה פלסטינים. שני המפקדים הבכירים אישרו כי השימוש באלימות נעשה גם נגד עוברי אורח שאינם חשודים בדבר, ושלא נשקפת מהם כל סכנה.

דובר צה"ל מסר כי "לאחר שהסתיים שלב הבאת הראיות, העידו כל העדים בהליכים הנוגעים לסגן מלול וסמל ג' והוסר החשש מהשפעתה של חקירה על עדים אשר טרם העידו - הורה הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחה בחקירת מצ"ח בגין התבטאויותיהם של אל"מ וירוב וסא"ל הרוש במסגרת הליכים אלו".

בעקבות הדברים עתרו בספטמבר 2009 ארגוני זכויות האדם "יש דין" ו"האגודה לזכויות האזרח" לבג"ץ נגד הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי, אלוף פיקוד המרכז דאז גדי שמני והפרקליט הצבאי הראשי אלוף אביחי מנדלבליט, בדרישה שהשניים יושעו מתפקידם ושתיפתח נגדם חקירה פלילית.

"החלטה מתבקשת והכרחית"

היום, במסגרת הודעת עדכון שהוגשה מטעם המדינה בשם הפרקליטות הצבאית, נמסר כי הוחלט לפתוח בחקירה פלילית נגד השניים לאור הדברים שאמרו בעדותם. השניים עדיין משרתים בצה"ל.

הארגונים העותרים בירכו על ההחלטה, אך הביעו צער על העובדה שנדרשו לנקוט הליכים משפטיים בכדי שהפרקליט הצבאי הראשי יעשה את הדבר הנכון, כהגדרתם. "לפרקליט הצבאי הראשי לא היתה כל ברירה. החלטתו היא מתבקשת והכרחית", אמר עורך הדין מיכאל ספרד, היועץ המשפטי של ארגון "יש דין". "ככל שהצבא יהיה נכון לחקור במקצועיות וברצינות האשמות על פגיעה בפלסטינים, כך ייטב לחוסנה המוסרי של מדינת ישראל", הוסיף.

בית הדין הצבאי בקסטינה הרשיע בחודש דצמבר את סגן אדם מלול בעבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות והתנהגות שאינה הולמת. מלול הואשם בכך שבחודש ספטמבר 2008 היכה פלסטינים במהלך תשאול בפעולה מבצעית בכפר קדום. עוד ציינה השופטת כי "הפעלת הכוח היתה בגדר חציית קו אדום ומעשה הנאשם הם מעשים שאין לחברה אינטרס לעודד אותם".

השופטת קיבלה במלואם את דברי עד התביעה, לפיהם מלול וחייל נוסף הנאשם בפרשה, השתמשו באלימות שלא לצורך כלפי פלסטיני בכפר קדום. מלול הורשע בין היתר בכך שבמספר הזדמנויות סטר ללחיים של מספר פלסטינים. לבסוף החליט בית המשפט כי מלול לא יישלח למאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully