וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכנסת המליצה: לשלול זכויות יתר מזועבי

בסופו של דיון סוער, החליטה ועדת הכנסת להמליץ בפני המליאה לשלול מח"כ חנין זועבי זכויות יתר. ההחלטה התקבלה ברוב של 7 תומכים. ח"כ אילן גילאון התנגד

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת)

ועדת הכנסת החליטה היום (שני) להמליץ בפני מליאת הכנסת לשלול מח"כ חנין זועבי חלק מזכויות היתר המגיעות לה מתוקף חוק החסינות. ההחלטה התקבלה ברוב של 7 בעד ורק אחד - ח"כ אילן גלאון (מר"צ) התנגד.

הזכויות הצפויות להישלל (במהלך ועד לסיום הכנסת ה-18) הן:
זכות יתר ליציאה מן הארץ (למשל: חוסר אפשרות במקרים מסוימים לעכב חברי כנסת ביציאה מן הארץ). הזכות לדרכון דיפלומטי והשתתפות בהוצאות משפטיות - כיום החוק מאפשר לחברי כנסת לקבל השתתפות המדינה על הוצאות משפטיות בנוגע למעשה שעשה במילוי תפקידו.

החלטה זו הגיעה בסיומו של דיון סוער בוועדה אשר עסק כולו בשלילת זכויות היתר מח"כ זועבי. זאת במקום התכנון המקורי אשר היה לדון גם בשלילת זכויות היתר של שאר חברי הכנסת אשר נסעו ללוב. חברי הכנסת הערבים החרימו את הדיון. במהלך הדיון הוצאו חברי הכנסת אילן גילאון ודב חנין (חד"ש) לאחר שלטענת יו"ר הוועדה, ח"כ יריב לוין, הם הפריעו למהלך הדיון. השניים הוחזרו לדיון לאחר מספר דקות.

במהלך הדיון תקף ח"כ דב חנין (חד"ש) בחריפות את אופן ניהול הדיון בעניין חברי הכנסת הערבים בוועדה. לדבריו, "גם במשפט שדה ישנה הפרדה בין תפקיד השופט לתפקיד הקטגור. אך בוועדה לקח על עצמו ח"כ יריב לווין את שני התפקידים והוא ממלא בהזדהות גמורה את תפקיד הקטגור וגם את תפקיד היו"ר. שאלותיי הלגיטימיות בעניין זה לא נענות ותגובתו היחידה של היו"ר הייתה להוציא אותי מהדיון פעם אחר פעם. ניסיון כזה להשתקה לא מרפה את חומרת העניין. אני קורא להפסיק את הדיונים בוועדת הכנסת ולבחון את כל אופן התייחסות הכנסת לחברי הכנסת הערבים בימים מסוכנים אלה של התלהמות והסתה".

ח"כ חנין תקף את יוזם הדיון ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) וקרא לעברו: "זה משפט שדה. אתה איש כהנא. תתבייש לך".

היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, אמר במהלך הדיון כי "אין לראות בנטילת הזכויות ענישה על מעשים שעשו חברי הכנסת בעבר. אלא חשש מפני שימוש לרעה בעתיד. יש לבסס קשר סיבתי בין הזכויות הנשללות לבין הסיכון העתידי הנשקף מכל אחד מחברי הכנסת".

"המעשה שלי הוא פוליטי והכנסת מציגה זאת כבגידה"

יו"ר הוועדה ח"כ יריב לוין (ליכוד) הציג במהלך הדיון ראיות להצדקת שלילת זכויותיה של ח"כ זועבי. לוין הציג ראיון שנערך עם ח"כ זועבי ששודר ברשת TRT הטורקית. בראיון אמרה ח"כ זועבי כי "אני חברת כנסת פלסטינית בכנסת ישראל ואני מייצגת את עמי בכנסת". ח"כ זועבי הוסיפה כי היא לא ישראלית.

לאחר מכן, הציג ח"כ לוין כתבה מתוך האתר של מפלגת בל"ד ובה אומרת ח"כ זועבי כי "לא רק שהמשט זוכה לתמיכה אנושית אלא הוא חלק ממערכת הרואה בישראל מדינה כובשת ובמצור פשע פוליטי המשמש אמצעי להשפיל את הפלסטינים ולהורידם על ברכיהם. משט זה הוא נגד הפשעים שמבצעת ישראל נגד עמנו. הצלחתו או כשלנו אינם תלויים בתגובת ישראל. עצם ההצלחה בארגון המשפט והכיסוי התקשורתי שזכה לו הוא הצלחה פוליטית וההסברתית".

חברת הכנסת זועבי אמנם מחירמה את הדיון, אולם היא התייחסה להאשמות נגדה ואמרה כי "אני לא מייצגת רק את ציבור הבוחרים שלי, אלא גם אלפי יהודים שלא מסכימים עם המצור". זועבי אמרה בראיון לגלי צה"ל, כי "המעשה שלי הוא פוליטי והכנסת מציגה זאת כבגידה. אין מדינה בעולם שמתייחסת לפעילות כזו כבגידה. זה פוגע לא רק בציבור הערבי, גם ביהודים שתומכים בעמדה זו".

בהתייחסה לאלימות בה נקטו חלק מהפעילים שהיו על סיפון המרמרה אמרה זועבי: "אני הייתי שייכת ל-600 פעילים פוליטים, שמטרתם להסיר את הסגר מעזה. אני לא הייתי חלק מקבוצה אלימה. הייתה לי משימה פוליטית. הוזמנתי כדי לשלוח מסר פוליטי לישראל שהסגר לא יכול להימשך, אני חושבת שהתוצאה הייתה יכולה להיות אחרת.

"מי שמאוים עכשיו זה לא רק אני, למרות משפטי השדה שנערכים לי בכנסת, אלא הדמוקרטיה", סיכמה זועבי.

(עדכון ראשון: 10:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully