וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה רוצה בכיר במשרד החינוך מהשפה הערבית?

גיל סימה

23.5.2010 / 13:50

יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך העלה טענות נגד שגרת הלימודים בשפה הערבית במערכת החינוך הערבית והצליח להרגיז גורמים במערכת החינוך. "הוא החזיר אותנו 20 שנה לאחור"

במערכת החינוך הביעו היום (ראשון) זעם בעקבות דברים שאמר יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר צבי צמרת, לפיהם שגרת לימודים בשפה הערבית במערכת החינוך הערבית, תגרום לתוצאות חמורות ועלולה ליצור, לטענתו, "סכסוך לשוני".

במהלך כנס שנערך בשבוע שעבר, האשים ד"ר צמרת את מערכת החינוך הערבית כי היא חותרת למערכת חינוך ערבית נפרדת, בעלת מסגרות חינוכיות כדוגמת אוניברסיטה ערבית ומוסדות חינוך אחרים.

ד"ר צמרת גם הביע דאגה כי ייווצר "סכסוך לשוני" במדינה כתוצאה מניסיונות היבדלות אלו. דברים אלה של יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, המכהן בתפקידו כחצי שנה, עומדים בניגוד לגישתו של משרד החינוך המבקש באחרונה לייצר לעצמו מעמד של גורם המחזק את מעמד החינוך במגזר הערבי.

במערכת החינוך הביעו כאמור הסתייגות מהדברים. "ד"ר צבי צמרת צריך לדעת שמערכת החינוך הערבית היא מערכת ממלכתית והשפה הערבית היא שפה רשמית כשבמערכת החינוך התלמידים לומדים מגיל צעיר ביותר את השפה העברית, הספרות וההיסטוריה של המדינה", אמר אמנון בארי, מנכ"ל עמותת יוזמות קרן אברהם המפעילה פרויקטים למעורבות בין ערבים ליהודים.

"זה מאוד תמוה בעיני", מוסיף בארי, "בעיקר לנוכח העובדה שדווקא התלמיד היהודי כמעט ולא נחשף לשפה ולתרבות הערבית". לדבריו התבטאויות אלו רק מצטרפות לתחושת האיום המופנה כלפי הציבור הערבי. "הרטוריקה הזאת מדאיגה את הציבור הערבי והאמירה הזאת היא עוד חוליה שדוחפת את הציבור הערבי לפינה. זה מאוד מפתיע כי דווקא במשרד החינוך עושים תהליך חיובי בנושא שילוב הערבים במערכת אך דברים אלו הם שוב צעד אחורה להתקדמות המתבצעת", הוא מוסיף.

"מתעלמים מצורכי האוכלוסייה הערבית"

לדבריו של בארי הצטרף ג'אפר פארח, מנהל מרכז מוסאווא הפועל לזכויות האזרחים הערבים בישראל. "כנראה שבמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך חושבים שהגטו היהודי הוא הדבר הטוב ביותר במזרח התיכון. מעניין הוא שהמועצה הפדגוגית רגישה לצורכי האוכלוסייה היהודית ומתעלמת מהאוכלוסייה הערבית. הייתי רוצה להזכיר שכיום לומדים כ-5,400 סטודנטים ערבים באוניברסיטאות בירדן ובדרך זו גם הם מכניסים 300 מיליון שקל לכלכלה בירדן. אותם כספים יכלו לשמש את האוניברסיטה בנצרת. ראוי להבין ששישה מיליון יהודים יצטרכו בשלב מסוים להשתלב באוכלוסיה של 400 מיליון ערבים במזרח התיכון אשר בצורה כזו או אחרת יצטרכו גם לדעת ולהכיר את השפה הערבית".

"מה שונה חבל קוויבק אשר שם מלמדים בשפות שונות מהמצב פה? האם זה יוצר שם סכסוך לשוני"?, שאל אמין ח'לף, נשיא יד ביד, המרכז לחינוך יהודי ערבי, "היום אנחנו במטרה לשותפות אזרחית ולרב תרבותיות כשהשאיפה היא לתת לערבים לפתח את שפתם וזהותם אבל בצורה שיהיה מכנה משותף עם הרוב היהודי. אז המחשבה היא מקדמת אותנו אבל דברים בנוסח אלו מצעידים אותנו 20 שנה אחורה".

במשרד החינוך העדיפו שלא להתייחס ספציפית לדבריו של ד"ר צמרת ורק מסרו ש"יש חשיבות לחזק את הידיעות והישגי התלמידים במגזר הערבי הן בשפה הערבית והן בשפה העברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully