וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: כניסה חינם לנשים במועדון - אפליה

גלעד גרוסמן

8.5.2010 / 0:34

אדם שקיבל הזמנה ועליה נכתב "נשים חינם וסושי גם" תבע את בעל המועדון בגין אפליה על רקע מיני. הנתבע טען להגנתו כי מדובר באפליה מתקנת כלפי נשים, והפסיד

אחת השיטות למשוך קהל למועדוני לילה הוא מתן הנחות לנשים בכניסה או בקניית שתייה. אולם, פסק דין שניתן השבוע בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים עשוי לשים קץ לתופעה. בית המשפט קבע שהדבר מנוגד לחוק, ואף הורה למארגן מסיבות לפצות את התובע לאחר שנקבע שבהזמנה לאחת ממסיבותיו היה פרסום מפלה, מכיוון שנכתב בה "נשים חינם וסושי גם".

"נוהל ידוע הוא במקומותינו כי ישנם מועדונים בהם ישנו מחיר כניסה מוזל לנשים. יש שאף הגדילו ופטרו נשים מתשלום דמי כניסה. האם מותר הדבר? האם מדובר באפליה כלפי גברים שאיננה מותרת בחוק? או שמא באפליה מתקנת כלפי נשים ומותר הדבר? זוהי תמצית השאלה שבפנינו", כתב השופט אברהם טננבוים בפסק הדין. "והתשובה היא כי החוק הישראלי אוסר נוהג זה באופן חד משמעי. תהי דעתנו האישית אשר תהיה, החוק ברור. מתן הטבה לבני/בנות מין אחד מהווה אפליה פסולה על רקע מיני".

מארגן המסיבות שנתבע, ארז תימור, טען במשפט שמתן הנחות לנשים היא אפליה מתקנת מותרת. לטענתו, בישראל עדיין יש פערים גדולים בין גברים לנשים, במיוחד בתחום השכר, ולכן מתן הנחה לנשים בכניסה למועדונים או מסיבות, מותרת.

מנציח את האפליה

בנוסף, טען הנתבע שלא מדובר באפליית גברים, מכיוון שמארגני המסיבות מעוניינים שיגיעו כמה שיותר גברים ולא מנסים למנוע את כניסתם. בנוסף, הוא טען שמכיוון שמקובל שגברים משלמים על בנות זוגן, למעשה הם נהנים מהנחה.

השופט טננבוים לא התרשם מהטיעונים. "הטבה כאמור אינה בבחינת אבחנה רלבנטית בין גברים ונשים ואין לראות בה העדפה מתקנת המותרת על פי חוק", קבע. "לכל היותר מנציחה תופעה זו את התפיסה הקיימת בחברה לגבי יחסי גברים נשים. קרי, תפיסה כי הגברים הם המפרנסים והעובדים והם אלו הצריכים להזמין את הנשים על חשבונם. זאת הן משום שהם החזקים והמרוויחים יותר, והן משום שנשים צריכות כנראה להסתמך על הגבר אפילו ברצונן רק לצאת לבילוי". הוא הוסיף שהכלל הפשוט הוא: על אותו מוצר ועל אותו שירות גברים ונשים צריכים לשלם מחיר זהה.

למרות הקביעה, השופט לא הורה לתימור לשלם פיצויים לתובע, מכיוון שלא הוכח שנכח באחת ממסיבותיו, אלא רק שקיבל הזמנה למסיבה בדואר האלקטרוני שלו. אולם, ההזמנה עלתה לתימור 1,500 שקל, לאחר שהשופט קבע שהכותרת "בנות חינם וסושי גם" הינה בגדר פרסום מפלה.

"לשון כזו פוגעת לא רק בציבור הגברים, שנדרשים לשלם בכניסה למסיבה, אלא גם בציבור הנשים. ניתן להבין מהפרסום כי מבקרי המסיבה 'יהנו' מבנות וסושי בחינם. תפיסה כזו רק מחזקת את הגישה כי נשים הן אובייקט מיני ומוקד משיכה בשל זהותן המינית ולא נוסיף בכך", כתב.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully