וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמ"ן: "הסקאדים בלבנון הם רק קצה הקרחון"

4.5.2010 / 12:32

ראש חטיבת מחקר באמ"ן, תא"ל יוסי ביידץ, הגיע לעדכן את חברי ועדת חוץ וביטחון. "כבר היום יש בידי חיזבאללה אלפי רקטות, כולל טילים בעלי טווח ארוך יותר ומדוייק יותר". ביידץ התייחס גם למו"מ עם הפלסטינים: "אבו מאזן מכשיר את הקרקע לכך שהשיחות ייכשלו"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

ראש חטיבת מחקר באמ"ן, תא"ל יוסי ביידץ מסר היום (שלישי) דיווח לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. ביידץ התייחס לפרסומים האחרונים לגבי רקטות הסקאד שהועברו לידי חיזבאללה.

ביידץ אמר כי "לסוריה יש חלק נכבד ביותר בגידול העוצמה של ארסנל הרקטות שנמצא בידי חיזבאללה. העברות אמצעי הלחימה לחיזבאללה מועברות באופן קבוע מסוריה ומאורגנות על ידי המשטר הסורי והאירני, לכן אין לקרוא לזה הברחות נשק ללבנון – זו העברה רסמית ומאורגנת. הועברו טילים ארוכי טווח שזכו לפרסום לאחרונה וזה רק קצה הקרחון. כבר היום יש בידי חיזבאללה ארסנל של אלפי רקטות מכל הסוגים והטווחים כולל טילים עם דלק מוצק בעלי טווח ארוך יותר ומדויק יותר". ביידץ העריך כי החיזבאללה נתפס על ידי הסורים כחלק מהיישות הבטחונית שלהם לכן הסורים מתעצמים גם על ידי חימוש החיזבאללה.

לדבריו, "סוריה ממשיכה לצעוד בשני נתיבים מבלי שהיא תידרש לבחור ביניהם על ידי הזירה הבינלאומית. מצד אחד היא משפרת את יחסיה עם המערב, עם מדינות ערב, ועם טורקיה, כמו כן היא חוזרת להשפעה ולתפקיד משמעותי בתוך לבנון, ובמקביל היא מעמיקה את שיתוף הפעולה האסטרטגי והאופרטיבי שלה עם אירן, חיזבאללה והטרור הפלסטיני".

ביידיץ הוסיף כי סוריה רואה את ההסדר המדיני עם ישראל בסדר עדיפות גבוה מבחינתה. "המודיעין מזהה רצון של הסורים להגיע להסדר, אולם בתנאיו שלו. קרי: החזרת רמת הגולן כולה ומעורבות אמריקאית". להערכת אמ"ן, "בתמורה להסדר סוריה תשנה את תפקידה בציר הרדיקלי, אולם להערכת אסד - נושא ההתקדמות בתהליך המדיני עם הממשלה הנוכחית הוא לא רלוונטי, לכן הוא נמנע כרגע מלבצע צעדים בוני אמון".

ביידץ התייחס גם למשא ומתן עם הפלסטינים. לדבריו, "אבו מאזן מעוניין בהסדר עם ישראל. הוא מעוניין בשיחות הקרבה. בצד זאת הוא משדר פסימיות למידת הצלחתן של השיחות וסבור שהכדור נמצא במגרש הישראלי. הוא מכין את הקרקע לכך שישראל תואשם בכישלון השיחות אם הן ייכשלו. הוא סבור עוד כי במהלך השיחות ייחשפו כוונותיה האמיתיות של ישראל. מרחב הגמישות של אבו מאזן בסוגיות הליבה מאוד מצומצם, וכנראה שהוא יבוא עם אותן עמדות כפי שהעמיד מול הממשלה הקודמת".

הוא הוסיף כי "הרשות מתקדמת לביסוס המוסדות כבסיס לכינון מדינה פלסטינית בעתיד. בצד השקט, יש פוטנציאל להתדרדרות ביטחונית שיכולה להיווצר כתוצאה מקיפאון מדיני, מהיווצרות אם תהיה מתיחות בין ישראל לארהב ומעמדה של ישראל בעיני האמריקאים ייפגע, פעולות מקומיות כמו עימות עם מתנחלים".

סוריה הולכת בשני הנתיבים

ביידיץ התייחס בדבריו גם להתגרענות של אירן, ואמר כי, "האירנים ממשיכים לקדם את תוכניתם הגרעינים והם צוברים יכולות שמאפשרות לה להסתער על הנשק הגרעיני ברגע שהם יחליטו. מהרגע הזה הכל תלוי בהחלטתם. אם בעבר ההגעה ליכולת גרעינית הייתה תלויה בהתגברות על המכשולים הטכנולוגים, היום מצבה של אירן הוא שזה תלוי בהחלטתם בלבד – האם להגיע לייצור פצצה גרעינית".

לגבי חיזבאללה אמר ביידיץ: "הטווחים הארוכים של הטילים שבידי החיזבאללה מאפשרים להם למקם את קני השיגור שלהם בעומק לבנון, והם מכסים טווחים הרבה יותר גדולים ממה שהכרנו בעבר. מודל חיזבאללה 2006 שונה ממודל 2010 מבחינת יכולתם הצבאית, שהתפתחה מאוד.

ואילו על אזהרת המסע שהוציא המטה ללוחמה בטרור על השהות בסיני, לפני מספר שבועות, הוא אמר: "בערב פסח הייתה התראת אמת הקשורה לפעילות בדואים בסיני, שהיו אמורים לחטוף ישראלים השוהים בסיני ולהעביר אותם לידי הזרוע הצבאית של החמאס. היה תוכנית לשיתוף פעולה בניהם. הפרסומים הרתיעו את הקבוצות, אך עדיין יש אפשרות שבדואים כקבלני משנה יחטפו את הישראלים ויעבירו אותם לחמאס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully