וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: עלות ההתנחלויות - 17.4 מיליארד דולר

ממחקר שנערך במרכז מאקרו לכלכלה מדינית עולה שב-40 השנים האחרונות הבנייה בהתנחלויות התסכמה ב-14 מיליארד דולר. בשנים האחרונות מרבית הבנייה התבצעה ממערב לגדר

מרכז מאקרו לכלכלה מדינית בראשות ד"ר רובי נתנזון צפוי לפרסם היום (שלישי) את תוצאות מחקר השוואתי שנערך על ידיו במהלך ארבע שנים בנוגע לבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית. המחקר חושף נתונים חדשים בנוגע להמשך הבנייה והעלויות הגבוהות הכרוכות בכך. ד"ר רובי נתנזון, שעמד בראש צוות המחקר, אמר כי "המחקר מתבסס על מאגר נתונים סטטיסטי שנאסף במהלך ארבע שנים, והינו ייחודי, שכן לא ניתן כיום לאתר נתונים דומים, בעיקר משום שהשטח אינו מוגדר כישראלי ולכן הרשויות מתקשות באיסוף הנתונים".

על פי המחקר עלויות הבנייה בהתנחלויות ב-40 השנים האחרונות מסתכמות ב-17.4 מיליארדי דולרים, כמעט 80 אחוזים מסכום זה יוחדו למבני מגורים. עוד עולה מהמחקר כי בין השנים 2004 ו-2008 נוספו 6,657 מבנים חדשים בהתנחלויות ו-4,379 דירות חדשות. מהמחקר עולה כי מרבית הבנייה בשנים האחרונות נערכת בשטחים שממערב לגדר ההפרדה סיבה אפשרית לכך, לטענת עורכי המחקר, היא כי ישראלים לא רוצים לחיות מעבר לגדר ההפרדה. השיקולים המעורבים הם בעיקר אטרקטיביות כלכלית, נגישות נוחה יותר והסיכון הקיים לפינוי עתידי.

"האטרקטיביות של רוב ההתנחלויות עבור ישראלים היא כלכלית, וזאת בהתאם למדיניות שנקטה ממשלת ישראל עד 2008", אמר נתנזון. "הממשלות יצרו תנאים כלכליים ומדיניים נוחים להתיישבות בגדה המערבית. בצידה המערבי של הגדר מחירי הנדל"ן הם הנמוכים ביותר, סידורי האבטחה טובים יותר מצידה המזרחי ודרכי הגישה הנוחות לערים הגדולות מאפשרות להם לעבוד בתחומי מדינת ישראל. בנוסף, מאחר ומרבית הישראלים מאמינים שתהיה נסיגה ישראלית מצידה המזרחית של הגדר, אין הם מוכנים להסתכן בפינוי עתידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully