וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשבר קשר השתיקה בצה"ל על הטרדות מיניות"

יהושע בריינר

9.3.2010 / 14:05

כך אמרה מיכל רוזין, מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות מינית. ב-2009 התקבלו 445 דיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל - עלייה של 22%. מתוך התלונות שנחקרו רק אחת התבררה כתלונת שווא

הדיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל בשנת 2009 עלו בכ-22%, כך עולה מנתוני יחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. מהנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי ב-2009 התקבלו 445 דיווחים על הטרדות מיניות, זאת לעומת 363 דיווחים ב-2008. מניתוח הדיווחים עולה כי מרביתם המכריע של המקרים אירעו לכאורה במסגרת צבאית ושמחצית מהם כללו גם מגע פיזי. עם זאת, כארבעים אחוז מהמתלוננות ביקשו שלא להמשיך בטיפול ובדיקת הטענות הופסקה, כך שרק כ-250 מכלל הדיווחים הגיעו לכדי תלונה במשטרה הצבאית.

על פי יחידת יועצת המטכ"ל לענייני נשים, 93% מהמתלוננות היו חיילות בשירות חובה, כשכמחצית מהמטרידים בתלונותיהן הם חיילים בשירות חובה. מבין יתר המטרידים היו כ-15% נגדים ו-11% נוספים היו מאוכלוסיית הקצינים. בין הדיווחים התקבלה גם תלונה כנגד אל"מ אחד החשוד שהטריד מינית. נתון מעניין נוסף העולה מן הממצאים הוא כי אחת מכל עשר הטרדות שבוצעו לכאורה, הופנתה כלפיי חיילים בנים וכי מכלל הדיווחים שנבדקו נמצאה רק תלונה אחת שהסתברה כתלונת שווא. כלל הנתונים הוצגו באחרונה לרמטכ"ל כאשר כל תלונה על הטרדה מינית מגיעה לדיון מיוחד אצל ראש אכ"א המכנס מדי כמה שבועות פורום מיוחד המטפל בנושא ההטרדות המיניות בצבא.

את העלייה החדה מסבירים בצה"ל דווקא בפתיחות שיש לנושא ההטרדות המיניות בצה"ל וכן בעידוד חיילות וחיילים להתלונן על המטרידים אצל מפקדי היחידות או בגורמים הרלוונטיים. בשנים האחרונות מקיימים מפקדים בכל יחידות צה"ל שיחות עם החיילים בנושא הטרדות מיניות, ובחודשים הקרובים אף צפוי לקום גוף צבאי בשם מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה) שאמור לתת סיוע וליווי בעזרת אנשי מקצוע לחיילות שהוטרדו מינית.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים כי "בצה"ל נעשית פעילות ענפה על מנת לעורר מודעות בקרב כלל המשרתים בנושא הטרדות מיניות. העלייה במספר הדיווחים משקפת את העבודה הנעשית ומורה על מגמת פתיחות בנושא ועידוד חיילים להתלונן ולקבל אוזן קשבת".

מיכל רוזין, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעים ונפגעות מינית, סיפרה לוואלה! חדשות כי "העובדה שצה"ל מצביע על עלייה בדיווחים מראה על טיפול בתופעה, מה שאומר כי קשר השתיקה נשבר. החיילות מדווחות והצבא מתחיל לנקות את שורותיו. אולם חשוב לציין שישנן הרבה יותר הטרדות בצבא. לפי מה שידוע לנו אחת מכל שבע חיילות הוטרדה מינית בזמן שירותה הצבאי. מעבר לזאת, ומבלי לבטל את חשיבות הפעולה של הצבא, העובדה שיש יותר דיווחים לא מראה כי יש יותר טיפול". רוזין הוסיפה כי "לפי נתוני הצבא הדיווחים היו בעיקר כנגד חיילים, אבל חשוב לומר כי ישנן באופן חד משמעי פגיעות מיניות של מעבידים ובעלי מרות. לאיגוד מרכזי הסיוע הגיעו רק בשנת 2008 כ-30 מקרים כאלו, מתוכם כ-17 ניסיונות אונס. המידע הזה סותר את הנתונים שלנו ויש לתהות אם החיילות חוששות לדווח על מפקדיהן".

עדכון ראשון: 11:40

פניות לכתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully