וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל - ה'קמצנית' ביותר במתן אשרות פליט"

אייל דץ

2.2.2010 / 11:00

כך טוענים בארגוני הסיוע על רקע הדיונים על ”החוק למניעת הסתננות” המאפשר גירוש מזורז של פליטים. בדו”ח שפרסמו הארגונים, הם טוענים כי 90% ממבקשי המקלט בישראל מסודן הם פליטים. ”נתניהו מנהל מדינויות כפולה”

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

רגע לפני שוועדת הכנסת דנה בהצעת החוק למניעת ההסתננות, מכריזים הבוקר (שלישי) ארגוני הסיוע לפליטים מלחמה נגד הצעת החוק אותה הם מכנים "אחת מהצעות החוק המסוכנות והחשוכות שהונחו על שולחן הכנסת". במסיבת עיתונאים שכינסו היום הארגונים הם חשפו דו"ח בשם "הצעת החוק למניעת הסתננות - שקרים ומציאות". הדו"ח מציג התבטאויות של ראש הממשלה והשרים הבכירים בנושא הפליטים ומהגרי העבודה ומולם עובדות הסותרות את דבריהם.

כך לדוגמא, טוענים הארגונים כי למרות העמדה הרשמית שמציגה הממשלה לציבור ולפיה 99.9 אחוז מהמסתננים לארץ דרך הגבול המצרי הם מבקשי עבודה ואינם פליטים, הרי שהנתונים שהעבירה ישראל לאו"ם, לפי ארגוני הסיוע לפליטים, שונים לחלוטין. מדי שנה מפרסמת נציבות הפליטים של האו"ם דו"ח סטטיסטי כאשר מקורם של הנתונים מבוסס על מידע שמועבר על ידי המדינות עצמן. בדו"ח נכתב כי על פי נתונים שהעבירה ישראל לאו"ם, נכון לתחילת שנת 2009, 90.4 אחוזים ממבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן הם אכן פליטים על כל המשמעויות המשפטיות הנלוות לכך.

מחברי הדו"ח מעלים כדוגמא נוספת למה שהם מכנים "המדיניות הכפולה של הממשלה", את העובדה לפיה למרות הכרזותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל "תהיה פתוחה לפליטי חרב", הרי שבפועל, ישראל היא המדינה "הקמצנית" ביותר במתן מעמד של פליט: מאז קום המדינה ועד היום הוכרזו רק 190 מבקשי מקלט כפליטים. לפי דו"ח האו"ם, בשנת 2008 אושרו בישראל שלוש בקשות מקלט בלבד ועוד אחת לאחר ערעור. לשם השוואה, בצרפת הוענקו בשנת 2008 9,648 אשרות פליט, בקנדה 7,554 וביוון 379.

ביד אחת מגרשים - ביד שניה מייבאים

טענה נוספת שמופיעה בדו"ח של ארגוני הסיוע לפליטים, היא כי למרות ההתבטאות של שר האוצר יובל שטייניץ לפיה הקשחת המדיניות כלפי "המסתננים" נובעת מדרישות ה-OECD - הרי שבפועל, דו"ח רשמי של ה-OECD מבקר את מדיניות המקלט של ישראל. "גם אם ישראל מעוניינת לצמצם את מספר המגיעים בניגוד לחוק, עדיין חשוב להבטיח שאלו שקיבלו רישיון להישאר, גם במעמד זמני, יזכו להגנה מניצול של מעסיקים בעוד שכיום הם לא זכאים לשום תוכנית של קליטה או תמיכה", מצטטים ארגוני הסיוע מתוך הדו"ח.

עוד טוענים הארגונים כי בשנת 2009 ייבאה ממשלת נתניהו פי 25 מהגרי עבודה ממבקשי המקלט שנכנסו ממצרים. על פי הנתונים, בשנת 2009 נכנסו לישראל דרך גבול מצרים 4787 מבקשי מקלט - ירידה של 38 אחוזים מהשנה שעברה, זאת במקביל לאישור 120,000 היתרים למהגרי עבודה ע"י הממשלה.

החוק למניעת הסתננות הוא חוק שאמור למנוע בצורה מוחלטת כניסה של פליטים מהגבול המצרי. ולהכשיר את סעיף "ההחזרה החמה" - הקובע כי החזרת המסתנן תיעשה עד 72 שעות מהמועד בו נתפס. בנוסף, חלק מסעיפי החוק מאפשרים גזירה של עד עשרים שנות מאסר על פעילי ארגוני סיוע אשר מסייעים למסתננים ממדינות אויב במהלך שהותם בישראל. הצעת החוק כבר עברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ברוב של 59 מול מתנגד אחד (ח"כ דב חנין), ואמורה כאמור לעלות לדיון מחר בוועדת הפנים.

לטענת ארגוני הסיוע, "עצם הגדרתן של סודן ואריתריאה כמדינות עוינות לישראל, הופכת באופן אוטומטי את כל הפליטים שבורחים מרצח העם במדינות אלו לסכנה פוטנציאלית". ביקורת נוספת של הארגונים מופנית כלפי התעלמות החוק מזכויות הילד. לטענתם, החוק מאפשר מעצר בלתי מוגבל של ילדים, זאת מבלי לבחון את עיקרון טובת הילד.

שבי קורזן, מנכ"ל מוקד הסיוע לעובדים זרים, אמרה עם פרסום הדו"ח: "המשמעות של הצעת החוק למניעת הסתננות היא בראש ובראשונה התנערות של ישראל מכל התחייבות שהיא במסגרת אמנת הפליטים", והוסיפה: "זוהי הצעת חוק שקובעת שייגזרו 7 שנות מאסר על פליטים מסודן וכל האנשים המסייעים לפליטים נהפוך בבת אחת לעבריינים".

בין הארגונים אשר נטלו חלק בגיבוש המסמך נמנים האגודה לזכויות האזרח בישראל, אמנסטי אינטרנשיונל, אס"ף (ארגון סיוע לפליטים), מוקד הסיוע לעובדים זרים, המרכז לקידום פליטים אפריקאיים, המרכז לפלורליזם יהודי, קו לעובד וארגון "רופאים לזכויות אדם".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה להאשמות ארגוני הסיוע כי "כל בקשה למקלט המוגשת על-ידי שוהים בלתי חוקיים בישראל, בין אם הינם מסתננים ובין אם הנם מהגרי עבודה, נבחנת לגופו של עניין ובאופן פרטני". בנוסף טוען המשרד כי "בניגוד לטענה העיקרית בדו"ח, כי 90% ממבקשי המקלט הנם פליטים, מנתוני רשות האוכלוסין וההגירה עולה כי מתוך אלפי בקשות למקלט שהוגשו בשנים האחרונות, הוכרו רק כ- 170 זכאים למעמד של פליט".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully