וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב האחרת: שרים סיירו בשכונות הזרים

איילה חננאל

15.1.2010 / 18:30

שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי סיירו אמש במוקדי קהילת העובדים הזרים בתל אביב ונחרדו למצוא שם תנאים קשים , מצוקה, פשע ואלימות

(צילום: עוז מירון, עריכה: לירז ליבנה)

שר הפנים אלי ישי שר האוצר יובל שטייניץ וראש עיריית תל אביב רון חולדאי סיירו אמש (חמישי) באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. הסיור נערך בעקבות הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה יש לקדם חקיקה בנוגע לאוכלוסיית העובדים הזרים והפליטים. השרים נחשפו לתנאי החיים הקשים של קהילת הזרים בעיר בשכונת נווה, והיו עדים למחזות קשים של סחר בנשים ובסמים, ואלימות, הרבה מאוד אלימות.

"אלה לא פליטים", טוענים פקחי יחידת עוז שפעלו באזור טרם הגעת השרים. "מדובר בסודנים מוסלמים, פושעים לכל דבר שהסתננו דרך הגבול עם מצרים, חלקם כבלדרי סמים. אף אחד מהם הוא לא באמת מדארפור. כל דקה שתסתכלו פה תראו מישהו מהם לוחץ לשני את היד, זה בעצם עסקת סמים. הכי מסכנות הן הנשים שעובדות במתחם הזה בזנות", הוסיפו. "הן חוטפות מכות מהסודנים על ימין ושמאל. מכות רצח. הייתי רוצה לראות את יפי הנפש, הפעילים החברתיים שתוקפים אותנו וקוראים לי נאצי, עוזרים פעם לאחת הנשים פה שסודני פוצץ לה את הפנים במכות וגנב את כספה".

בעיני פקחי עוז והשוטרים, עיריית תל אביב היא האחראית למחדל ששמו התחנה המרכזית הישנה. "יש פה בניין שהבעלים שלו הוא עורך דין עשיר וידוע. הוא פיצל את המבנה למאות חדרים ומשכן בתוכו יותר מ-300 פועלים סינים, בצפיפות ותת תנאים. החשמל חשוף וכל יום יכולה לפרוץ שם שריפה, אבל לעירייה לא אכפת. היא מצידה הפכה את נווה שאנן לגטו אחד גדול והחליטה לרכז כאן את כל תחלואי החברה במטרה להוריד את מחירי הנדל"ן לרצפה, ולשכנע משקיעים לרכוש כאן מבנים".

"יותר גרוע מהארלם"

יהודה בן עזרא, מנהל יחידת עוז, לקח את השרים לסיור בגינת לוינסקי. "כל ערב מתאספים כאן אנשים. מגיעים לפה חבורות גדולות של סודנים, משתכרים ומפתחים קטטות מאוד אלימות ביניהם, אלה למשל", הצביע בן עזרא על חבורת אזרחים סודנים שעמדה במדרחוב נווה שאנן כשכוסות אלכוהול בידיהם. "אלה נעצרו רק לפניי שבועיים נעצרו לאחר שדקרו נתין אריתראי".

אחר כך סיירו הבכירים בפאב של קהילת העובדים הזרים. "רוב בתי העסק פה משמשים כפאבים או מסעדות מאולתרות לקהילת הזרים. הם ללא רישיון עסק וללא מינימום של אמצעי בטיחות ובכל זאת מוכרים אלכוהול. התקרה שמתחתיה אתם עומדים עכשיו עלולה לקרוס כל רגע. אין פה פיקוח, אין אכיפה של רישוי עסקים". בעלי עסקים בנווה שאנן שוחחו עם השרים והוסיפו: "זה יותר גרוע מהארלם. אנשים מפחדים ללכת פה בלילה, כל המקום שורץ נרקומנים, זונות וסרסורים". חולדאי נמנע מלהגיב לטענות, ורק אמר לשרים: "זה לא הסיפור האמיתי".

התחנה הבאה בסיור הייתה מתנ"ס שקד בשכונת שפירא. המתנ"ס בו התכנסו יו"ר הוועדים ונציגי השכונות, נסגר לפניי כחודשיים עקב העדר תקציב ממשלתי. הוא היה המתנ"ס היחידי באזור. באולם העזוב חיכו לשר הפנים התושבים שהתאכזבו לגלות שלפגישה לא הצטרפו גם שר האוצר וראש העיר. "חבל. זה בדיוק מה שחסר פה, הרבה מאוד תקציבים. תקציבים שראש העיר לוקח מאיתנו ומפנה לחלקים אחרים בעיר", זעמו התושבים שהבהירו לאלי ישי שמצוקתן של שכונות דרום העיר, "לא מתחילה ולא מסתיימת בהמצואתם או גירושם של העובדים הזרים. הזלזול והפיכת דרום ת"א לפח האשפה של העיר לא התחיל עם מהגרי העבודה והפליטים וזו ציניות לגרום למאבק בין חלשים לחלשים עוד יותר".

סרסורים מתחת לבית

יו"ר שכונת נווה שאנן שולה קשת, הדגישה כי "הרעה החולה שגרמה לדרדור האזור כולו הינה התחנה המרכזית החדשה. התחנה מרכזת סביבה תחלואים רעים כגון סחר בנשים, סחר בסמים ודברים מהסוג הזה שהפכו את החיים לבלתי אפשריים".

"אמא שלי וכן אוכלוסייה קשישה בשכונה, נאלצים להתמודד מול סוחרי סמים וסרסורים. מתחת לבניין שלה שמה העירייה ספסלים, שעליהם התחילו לישון הנרקומנים כי אין להם לאן ללכת", הוסיפה קשת.

בסיום המפגש הטעון הבטיח השר ישי כי ישוב לסיור נוסף בנוכחות שר הרווחה ושרים נוספים, כי "כולם צריכים לדעת על המצוקה של שכונות דרום ת"א, ותמונה אחת שווה אלף מילים".
כשעה לאחר שעזבה פמליית השרים את המקום, המציאות בתחנה המרכזית חזרה להיות סיוט. אל מסעדה של נתינים ארתיראים נכנס נתין סודני, בן 30 כשהוא שרוי תחת גילופין ואוחז בקבוק אלכוהול בידו. תוך זמן קצר, התפתח ויכוח בין הנתין הסודני למוכר בחנות, אריתראי בשנות השלושים לחייו. הסודני ניפץ את הבקבוק שהיה ברשותו ודקר למוות את האריתראי.

שר הפנים כבר היה במיטתו הנקייה בבית, גם ראש העיר רון חולדאי כבר שתה כוס יין על אדן חלון דירת הפנטהאוז שלו בצפון תל אביב, שר האוצר כבר עבר להתעסק בנושאים חשובים יותר ורק מפקד מרחב יפתח, ניצב משנה יורם אוחיון ויתר שוטרי הסיור שלו,היו עסוקים בחקירת הרצח החמישי שאירע השנה באזור התחנה המרכזית הישנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully